خبرگزاری کار ایران

جهان در سال ۱۳۹۸/ نگاهی به سیاست داخلی آمریکا

بایکوت استیضاح توسط محافظه‌کاران/ بایدن مهره آخر دموکرات‌ها/ کرونا، تهدید ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۴۳۳

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا و معاون رئیس‌جمهوری سابق، خروجی هر دو حزب برای انتخابات ۲۰۲۰ هستند اما مساله اینجاست که مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، پیروزی جمهوری‌خواهان را تهدید می‌کند.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به مهمترین وقایع سیاست داخلی ایالات متحده در سال ۱۳۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: دو رویداد مهم در سال گذشته را باید اصلی‌ترین تحولات آمریکا در حوزه سیاست داخلی دانست. نخست، بحث استیضاح ترامپ بود که منشاء آن را پرونده‌ «اوکراین گیت» تشکیل می‌داد و پس از آن دومین تحول مهم این کشور در عرصه داخلی را باید کلید خوردن فرایند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده دانست. در مورد استیضاح ترامپ ما رسماً شاهد آن بودیم که دموکرات‌ها به‌رغم فشارهایی که به رئیس جمهوری و حزب جمهوری‌خواه وارد کردند، نتوانستند ترامپ را مورد هدف قرار دهند و به همین دلیل است که  در نهایت شاهد تبرئه شدن وی بودیم. این پرونده اگرچه باعث ایجاد و تعمیق شکاف حزبی در ایالات متحده (آن هم در اثنای انتخابات ریاست‌جمهوری) شد اما به هر ترتیب شاهد این موضوع مهم بودیم که ترامپ با یک هماهنگی حزبی، مانع حذف شدنش از کاخ‌سفید و محیط سیاسی آمریکا شد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که جمهوری‌خواهان اساساً با یک صف‌آرایی مشخص و بسیار حساب شده باعث شدند تا ترامپ با مشکل روبه‌رو نشود و البته همین مساله موجب شد تا موضع آنها در برابر دموکرات‌ها تقویت شود. این در حالی است که به موازات این جدالِ سیاسی در عرصه داخلی ما شاهد شروع رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده هستیم. هر دو حزب به دنبال آن هستند تا بتوانند یکدیگر را در بالاترین سطوح از گردونه رقابت‌ها حذف کنند و این روند تا سمپاشی سیاسی علیه یکدیگر پیش رفته است. در این میان باید توجه داشت که در اردوگاه جمهوری‌خواهان فقط ترامپ به عنوان نفر اصلی و آخرین گزینه مطرح است و تا به این لحظه محافظه‌کاران گزینه دیگری را برای شرکت در انتخابات و یا رویارویی با ترامپ معرفی نکرده‌اند. به نظر نمی‌آید که گزینه دیگری بتواند جایگزین ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده شود و او یکه‌تاز اردوگاه جمهوری‌خواهان است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به رقابت دو نامزد دموکرات در رقابت‌های درون حزبی سال گذشته، گفت: در سال ۹۸ و از همان ابتدای شروع رقابت‌های درون‌حزبی در آمریکا شاهد آن بودیم که هر دو طرف قصد داشتند تا به هر ترتیبی که  بود بر یکدیگر چیره شوند و به همین دلیل دیدم که دو گزینه بسیار مهم در اردوگاه دموکرات‌ها به یک‌باره معرفی شدند که توان مقابله با ترامپ و به چالش کشیدن وی را داشتند. نخست «برنی سندرز» و دوم «جو بایدن» بود که هر دو از حیث سیاسی، وجهه بسیار خوبی دارند و حداقل از ترامپ یک سر و گردن بالاتر هستند. شاهد بودیم که در ابتدا برنی سندرز به صورتی پیش‌روی کرد که بسیاری از هم حزبی‌های او همانند هیلاری کلینتون هم از پیش‌روی او که یک سوسیال دموکرات است، نگران شده بود. بسیاری بر این عقیده بودند که او با جذب جوانان آمریکا می‌تواند به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات معرفی شود اما طی دو هفته اخیر شاهد بودیم که بایدن توانست همه معادلات در اردوگاه دموکرات‌ها را به نفع خود تغییر دهد.

ابوالفتح افزود: جو بایدن در سه‌شنبه‌ بزرگ توانست تا حدود زیادی آراء الکترال را به نفع خود رقم بزند و در اواخر سال ۱۳۹۸ شاهد آن بویم که او کلاً توانست همه چیز را به نفع خود تغییر دهد و دگرگونی ایجاد کند. این روند باعث آن خواهد شد که برنی سندرز از گردونه رقابت‌ها خارج شود و در نهایت بایدن به عنوان گزینه نهایی دموکرات‌ها معرفی شود. در این میان یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است و البته روی انتخابات تاثیرگذار خواهد بود، بحث کرونا ویروس است. بسیاری بر این عقیده هستند که کرونا به راحتی می‌تواند بر انتخابات ایالات متحده تاثیر منفی بگذارد؛ چراکه این ویروس علاوه بر ایالات متحده بر اقتصاد کشورهایی مانند چین، ژاپن، ایران، ایتالیا و کره‌جنوبی تاثیر گذاشته است و همین موضوع می‌تواند بحران‌های پی در پی و غیر منتظره را رقم بزند. در این میان باید متوجه بود که دولت ترامپ برای مبارزه با کرونا با تاخیر به این مساله ورود کرد و همین موضوع توانست محیط را برای انتقاد دموکرات‌ها فراهم کند که  این مساله تا حدی به نفع آنها خواهد بود؛ چراکه فضا برای مانور سیاسی و انتخاباتی فراهم است.

وی در پایان تصریح کرد: اگر دولت آمریکا با ناتوانی وارد مبارزه با کرونا شود و امکانات خود را نتواند آنگونه که باید گسیل کند، بدون تردید با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد.توجه داشته باشید که کرونا مستقیماً با سلامت مردم ایالات متحده مربوط است و عموماً مسائل این چنینی می‌تواند رئیس جمهور و دولت حاکم را با چالش‌ها و انتقادهای بی‌شمار روبه‌رو کند. از سوی دیگر توجه داشته باشید که اقتصاد جهانی توسط کرونا در حال تهدید شدن به صورت جدی است و این موضوع برای کشوری مانند ایالات متحده و خصوصاً شخصی مانند ترامپ، به مثابه یک تهدید به حساب می‌آید؛ چراکه او تمام تمرکزش را از سال ۲۰۱۶ تاکنون بر محور اقتصاد قرار داده و بدون تردید فرو ریزش اقتصاد در آمریکا نه تنها برای تمامیت و جایگاه این کشور در مقیاس جهانی بد است، بلکه به راحتی می‌تواند ترامپ را تهدید کند و در انتخابات او را مغلوب دموکرات‌ها سازد. از این منظر باید ببینیم که آیا بسته‌های پیشنهادی اقتصادی که توسط ترامپ ارائه شده می‌تواند راه به جایی ببرد یا خیر؛ چراکه ریزش شاخص‌های بورس و همچنین عدم موفقیت جمهوری‌خواهان در مهار این ویروس به راحتی می‌تواند مردم را به سوی سبد انتخاباتی دموکرات‌ها سوق دهد. از جهتی دیگر کاهش اختیارات جنگی ترامپ در مورد ایران که سال گذشته  انجام شد همچنان نشان می‌دهد که او منتقدان زیادی در سطوح داخلی دارد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز