خبرگزاری کار ایران

جهان در سال ۱۳۹۸/ نگاهی به تحولات اروپا:

برگزیت، ناقوس مرگ اتحاد در اروپا/ نبرد سندیکاها و جلیقه‌زردها با الیزه/ مرکل و چالش دموکرات مسیحی‌ها/ تیغ کرونا بر گلوی کارگران قاره‌سبز

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۴۱۸

کارشناس مسائل اروپا گفت: ظهور کرونا در اروپا، آن هم در اواخر سال ۹۸ تاثیرات بسیار بدی روی اقتصاد و همچنین سرنوشت میلیون‌ها کارگر خواهد گذاشت که ایتالیا نمونه بارزش است.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به مهمترین وقایع قاره اروپا در سال ۱۳۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه سال گذشته در حوزه اروپا اتفاق افتاد را باید یک وضعیت و برهه بسیار چالش‌زا دانست که نهادهای زیر مجموعه اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای عضو، با آن روبرو بودند اما به نظرم مهمترین رخداد قاره سبز در سال ۱۳۹۸ را باید اجرای برگزیت دانست. بدون تردید آن زمانی که «بوریس جانسون» به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا انتخاب شد، باز هم بسیاری بر این عقیده بودند که احتمالاً او برگزیت را عملیاتی نخواهد کرد اما به هر ترتیب شاهد آن بودیم که در سال گذشته این اتفاق رخ داد و بریتانیا از جمع کشورهای اروپایی خارج شد. به یاد داریم که برای اجرای برگزیت، ترزا می به عنوان نخست‌وزیر پیشین بریتانیا مجبور به استعفاء شد و تا حدودی هم شاهد قربانی شدن دیوید کامرون در این راستا بودیم.

بروکسل، نگران از تبعات برگزیت

وی ادامه داد: این پرونده قربانیان زیادی داشته و خواهد داشت؛ چراکه همچنان این پرونده در هاله‌ای از ابهام قرار داد و مباحث اقتصادی، مرزی، سیاسی و امنیتی زیادی در بطن آن به صورت حل نشده  وجود دارد که به نظر می‌رسد در آینده، خروجی آن با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. شک نکنید که بوریس جانسون نمی‌خواست همانند دو نخست‌وزیر گذشته به حاشیه رانده شود یا مجبور به استعفاء شود و به همین دلیل است که می‌بینیم به هر دری زد تا بریتانیا را پس از ۴۶ سال از جمع کشورهای اروپایی خارج کند. این موضوع برای بسیاری از شهروندان بریتانیا و حتی کشورهایی مانند ایرلند و اسکاتلند ناخوشایند بود و تنها عده کمی از این موضوع استقبال کردند؛ به همین جهت است که می‌گویم همچنان تبعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی این موضوع مشخص نیست. در بحثی دیگر باید توجه داشته باشید که خروج بریتانیا از جمع کشورهای اروپایی برای اتحادیه اروپا هم گران تمام شده است؛ چراکه بروکسل نمی‌خواهد جدا شدن و واگرایی بر اروپا سایه بیاندازد و از تعمیق شکاف هراس دارد.

الیزه در محاصره سندیکاها

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به ادامه اعتراض‌ جلیقه‌زردها در پاریس، گفت: در سال گذشته شاهد آن بودیم که جلیقه‌زدهای فرانسه همانند سال ۱۳۹۷ پاریس را به چالش کشیدند و هر شنبه جمعیت زیادی در این شعر اقدام به اعتراض‌های خیابانی کردند. این جنبش از نوامبر سال ۲۰۱۸ شروع شد و در تمام سال ۲۰۱۹ شاهد حضور آنها بودیم که دلیل اصلی‌شان افزایش قیمت سوخت در فرانسه بوده است. این اعتراض‌ها به درگیری‌های خونین میان پلیس فرانسه و جلیقه زردها منجر شد که البته بحث تغییر قانون کار و بالا بردن سن بازنشستگی یکی از موضوعاتی است که موجب تعمیق و سخت‌تر شدن این بحران شد. در این میان امانوئل مکرون به عنوان حاکم و هدایت کننده الیزه مورد حملات و انتقادهای بسیار زیادی قرار گرفت و در این جا بود که سندیکاها به جلیقه زردها پیوستند که یک چالش جدی و البته خطرناک برای فرانسه به حساب می‌آید. این چسبندگی بدون تردید تبعات زیادی برای دولت این کشور خواهد داشت که در سال جاری و همچنین به دلیل ضربه کرونا به اقتصاد جهانی نمایان خواهد شد.

مکی افزود: سندیکاها و جریان‌های کارگری به دلیل تغییر قانون کار و بازنشستگی وارد میدان شدند ولی جلیقه‌زردها به دلیل افزایش قیمت سوخت وارد میدان شدند. درست است که خاستگاه و دلایل هر دو طیف با هم فرق دارد اما به هر دلیل نمی‌توانیم بگوییم که دو طرف هیچ ربطی ندارند و به همین دلیل معتقدم که پیوند دو طیف می‌تواند هزینه‌های گزافی برای امانوئل مکرون داشته  باشد که خروجی‌اش مطلوب نخواهد بود. تا جایی که در این میان ما حتی شاهد آن بودیم که سیاست دولت فرانسه در مورد حمل و نقل عمومی هم زیر انتقاد جدی قرار گرفته است. موضوع دیگری که  در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از وقایع مهم اروپا باید مد نظر باشد، انتخابات ایالتی در آلمان است. بدون تردید ریزش آراء حزب دموکرات مسیحی نه تنها باعث تضعیف چهره آنگلا مرکل شد، بلکه حزب او را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرد. شاهد آن بودیم که حتی جانشین او مایل  به سکان‌داری حزب دموکرات مسیحی نبود و از این سمت استعفاء داد.  این موضوع بحث بحران رهبری در آلمان را به تصویر کشید که خروجی مثبتی به دنبال نداشت و باعث شد تا حزب سبزها (نه تنها در آلمان) بتواند آراء را به نفع خود مصادره کند.

مرکل و چالش رهبری دموکرات مسیحی‌ها

وی در پایان خاطرنشان کرد: گرایش مردم و رای‌دهندگان آلمان از راست افراطی به حزب سبزها نشان می‌دهد که موضوع محیط زیست برای مردم اروپا به دغدغه اصلی تبدیل شده و تا حد زیادی در حال فاصله گرفتن از ملی‌گرایی و ناسیونالیسم افراطی هستند. به همین دلیل است که ما شاهد افول نسبی و معنادار جریان‌های راست افراطی در آلمان و اروپا هستیم. راست‌افراطی نتوانست برنامه‌ای برای مردم داشته باشد اما باید توجه داشته باشیم انشعاب‌های خشن جریان‌های راست‌افراطی در اروپا مانند نئونازی‌ها و نئوفاشیسم‌ها همچنان فعال هستند و حتی می‌توانم به جرأت بگویم که امروزه توانسته‌اند حیات خود را تقویت کنند. این در حالی است که مرکل روی لبه تیغ راه می‌رود و حالا که کرونا اروپا را فرا گرفته، نه تنها برلین بلکه نهادِ اتحادیه اروپا هم نگران است. جای هیچ شکی وجود ندارد که شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد بین‌الملل تبعات بسیار زیادی برای کشورهای اروپایی خواهد داشت و بدون تردید سال ۱۳۹۹ شاهد رخدادهای بسیار تلخ در حوزه اقتصاد و سیاست اروپا و جهان خواهیم بود که یکی از آنها بیکار شدن کارگران خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز