خبرگزاری کار ایران

نگاهی به تحولات سیاسی آمریکا در سالی که گذشت

asdasd
کد خبر : ۸۸۸۶۱۳

تحرکات اخیر ایالات متحده در خاورمیانه، ادامه پیچیدگی اوضاع در شبه‌جزیره کره و همچنین استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا به پیچیده‌تر شدن اوضاع در این کشور دامن زده است.

به گزارش ایلنا، از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، فضای سیاسی ایالات متحده مملو از رویدادهای گوناگون و تنش‌های متفاوت بوده است. تحرکات اخیر ایالات متحده در خاورمیانه، ادامه پیچیدگی اوضاع در شبه‌جزیره کره و همچنین استیضاح ترامپ به پیچیده‌تر شدن اوضاع در این کشور دامن زده است. 

مجموع این وقایع را باید مهم‌ترین موضوع‌ها در عرصه سیاست آمریکا دانست که برای واکاوی آن باید نگاهی به تحلیل مفسران و کارشناسان این حوزه انداخت. 

 

 «جان رویت» استاد بازنشسته حوزه کار و رفاه در دانشگاه میشیگان

حتی پیش از روی کار آمدن ترامپ،، وضعیت کارگران در آمریکا روندی قهقرایی به خود گرفته بود. در آمریکا، وضعیت اتحادیه‌های کارگری بسیار نزول پیدا کرده، آنچنان که نمی‌توان باور کرد. البته رای کارگران در امور سیاسی از اهمیت بسیاری برخوردار است، به همین خاطر است که جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا این چنین به آن‌ها توجه داشته‌اند. خوب می‌دانیم که کارگران و تشکلات کارگری می‌توانند چه تاثیر عظیمی در سپهر سیاسی بگذارند. نمونه خوب این قضیه فرانسه است. 

 پیش از ترامپ هم، ‌اوضاع کارگران چندان جالب نبود؛ در میشیگان، در دهه ۱۹۵۰، نیمی از کارگران بخش عمومی حق عضویت در اتحادیه‌های کارگری را نداشتند. این روند در سال‌های گذشته نیز مشابه بوده و تنها اندک بهبودی پیدا کرده است. با به قدرت رسیدن ترامپ، اوضاع پیچیده‌تر شده است، چراکه او مدام از توافق‌های دوران رئیس‌جمهوری پیشین انتقاد می‌کند و می‌گوید که می‌خواهد شغل معدن‌کاران و کارکنان بخش فلزات را به آن‌ها بازگرداند. اخیرا، روزنامه واشنگتن‌پست خلاصه‌ای از دروغ‌هایی را منتشر کرد که ترامپ طی اقامتش در کاخ سفید گفته بود. خب، این نشان می‌دهد که ترامپ اهل دروغ‌گویی است و مردمی هم که وعده‌هایش را می‌شنوند باورش می‌کنند و امیدوار می‌شوند. او گفته که مشاغل معدن‌چیان و کارگران حوزه فلز را احیا می‌کند. در حقیقت، ترامپ وعده داده که می‌تواند گذشته را زنده کند. البته قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و نمی‌توان گذشته را بازگرداند. اما مردم خسته شده‌اند و چاره دیگری ندارند. ترامپ تا کی می‌تواند دروغ گوید؟

 

نگاهی به تحولات سیاسی آمریکا در سالی که گذشتنگاهی به تحولات سیاسی آمریکا در سالی که گذشت

«الیزابت شکمن هرد»، نویسنده و استاد علوم سیاسی در دانشگاه نورث‌وسترن

انگیزه اصلی ترامپ در حال حاضر پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ است. در گذشته این رویکرد به لفاظی‌های جنگ‌طلبانه درباره مشاورانش و «گفت‌وگوهایی سفت و سخت» انجامید که نتایج محدودی در پی داشت. بنابراین گمان می‌کنم شاهد ترکیبی از هر دوی این رویکردها در آینده باشیم. 

 در رابطه با اخراج «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی باید گفت ترامپ آدمی ناشکیبا، خودشیفته و بی‌پروا است. او بارها افراد بسیاری را از تیم خود اخراج کرده است. بنابراین کنار گذاشتن افرادی که با رویکردهای او موافق نیستند در کاخ سفید اتفاقی معمول است!  بسیاری در کاخ سفید از رفتار بولتون راضی نبودند و گفته‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن بود که او جدای از دیگر اعضای تیم شورای امنیت ملی فعالیت می‌کرد. در حقیقت، بولتون حتی جدا از دیگر اعضای کاخ سفید فعالیت می‌کرد. بولتون در نشست‌ها شرکت نداشته و برنامه‌های خود را، جدای از دستوراهای ترامپ، دنبال می‌کرد. این خود نشان می‌دهد که اوضاع در دولت ترامپ چقدر بی‌بندوبار است! هیچ‌کس کاری را که باید انجام نمی‌دهد و نتیجه‌اش هم البته می‌شود رویکردهای بی‌نظم کاخ سفید در قبال کشورهایی چون ایران، چین و حتی مذاکرات اخیر با طالبان. این شکل از بی‌نظمی چه‌بسا یکی از دلایلی بود که باعث شد کاسه صبر ترامپ سرآید و بولتون را برکنار کند. 

 

«برت مونرو» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در کالج پن‌استیت

یکی از نکات مهم در سیاست داخلی آمریکا در سالی که گذشت، تشدید اختلاف میان دو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه بود. دموکرات‌های مجلس وعده کرده بودند که مانع بسیاری از اقدام‌های ترامپ شوند و چنین هم کردند. نمونه‌اش اختلاف بر سر بودجه دیوار مرزی با مکریک، تعطیلی دولت و به درازا کشیدن آن تا اواخر ژانویه ۲۰۱۹ بود؛ امری که بدل به طولانی‌ترین تعطیلی در تاریخ آمریکا شد. این در حالی است که سلطه حزب جمهوری‌‌خواه بر سنا بیشتر شد و دموکرات‌ها همچنان در اقلیت ماندند. 

شاید یکی از نکات مهم در سیاست آمریکا در سال ۲۰۱۹، درگیری و مقابله مداوم ترامپ با دموکرات‌های مجلس نمایندگان بود. به نظر من، شاید اگر دو طرف این انرژی را صرف مشکلات حقیقی کشور می‌کردند، اوضاع برای بسیاری بهتر می‌شد. اما انتشار متن مکالمه ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین و با بالا گرفتن زمزمه‌های استیضاح، ترامپ بخش عظیمی از انرژی خود را صرف مقابله با این اقدام‌ها کرد.

 

نگاهی به تحولات سیاسی آمریکا در سالی که گذشت

«رابرت جرویس» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه کلمبیا

شکی نیست که از منظر فنی  حمله هوایی نیروهای آمریکایی به مواضع حشد الشعبی نقض حاکمیت عراق و نقض استقلال این کشور به حساب می‌آید. استفاده از نیروهای هوایی به این شکل در خاک عراق نه‌تنها زیر پا گذاشتن حاکمیت یک کشور، بلکه نمود آشکاری از آن است. این حمله از یک منظر مایه تعجب بود، اما نمی‌شود اظهار داشت که امکان پیش‌بینی آن وجود نداشت. آمریکا در دو سال گذشته بارها نسبت به رشد ایران در عراق ابراز نگرانی کرده است،‌ چه در زمینه سیاست عراق و چه شبه‌نظامیان مردمی. 

 

«مایکل برکمن»، استاد علوم سیاسی در کالج پن استیت

فرآیند استیضاح ترامپ از همان آغاز بیشتر فرمالیته بود و کمتر کسی به برکناری او امید داشت. فرآیند استیضاح ترامپ را باید بخشی از کارزار فشار حداکثری دموکرات‌ها علیه وی دانست. فاز نخست این کارزار با تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آغاز شد و افشای متن گفت‌وگوی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز بخش دوم آن بود که به جلسات تحقیق در مجلس نمایندگان انجامید. ایستگاه بعدی نیز ارائه بندهای استیضاح به سنا برای برگزاری دادگاه بود. با ارائه بندها فاز جدید آغاز و دادگاه استیضاح برگزار شد. 

درست است که دموکرات‌ها تلاش بسیاری برای حضور شاهدان در دادگاه کردند، اما به نظرم خودشان هم خبر داشتند که سناتورهای جمهوری‌خواه زیر بار این قضیه نمی‌روند. خب، پرسش اصلی اینجاست که با این اوصاف، دلیل ادامه این تلاش‌ها برای استیضاح ترامپ چه بود؟ پاسخ به نظر من در انتخابات ۲۰۲۰ نهفته است. تمامی اقدام‌های دموکرات‌ها در این زمینه و همچنین تقابل میان ‌آن‌ها با نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه ریشه در رقابت‌هایی دارد که در سال جاری میلادی شاهد آن خواهیم بود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز