خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

موانع گانتز برای ائتلاف با اعرابِ اسرائیل/احتمال تمدید دولت نتانیاهو تا زمان نابودی کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۸۸۲۳۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: نیاز احزاب اصلی اسرائیل به اعراب برای تشکیل کابینه رژیم‌صهیونیستی به خوبی نشان می‌دهد که به هم‌ریختگی سیاسی عمیق شده است.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد انتصاب بنی گانتز برای تشکیل کابینه اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: مکلف شدن بنی گانتز (رهبر ائتلاف آبی و سفید) برای تشکیل کابینه اسرائیل که به دستور رئویون ریولین (رئیس رژیم صهیونیستی) انجام شده، به خوبی نشان می‌دهد که این رژیم از وضعیت سیاست داخلی خودش بسیار نگران و سراسیمه است. ما شاهد بودیم که دور سوم انتخابات کنست اسرائیل مطابق آنچه که نتانیاهو انتظار داشت، پیش نرفت. نخست‌وزیر اسرائیل با تمام قدرت و تدارکی که دیده بود، نتوانست آنگونه که می‌خواهد در این انتخابات برنده شود و تنها توانست ۳۶ کرسی را به دست بیاورد. او  از تمام امکانات و ظرفیت سیاسی خود در منطقه و فرامنطقه برای برنده شدن در انتخابات مذکور استفاده کرد اما آنگونه که میخواست نتوانست در رقابت‌ها پیروز میدان شود و به همین دلیل است که می‌بینیم او تا حدود زیادی ناراضی است.

وی ادامه داد: در این میان باید توجه کرد که اقدام‌های ترامپ هم نتوانست آنگونه که نتانیاهو انتظار داشت، آرای انتخابات را به نفع او رقم بزند. از این جهت بسیاری از مهره‌های موجود در رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیدند که نزدیک شدن نتانیاهو و ترامپ برای تل‌آویو خروجی خاصی نخواهد داشت و در نهایت باعث تقویت موضع ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌شود؛ به عبارتی دیگر بسیاری از سیاستمداران رژیم صهیونیستی به این درک رسیدند که ترامپ در حال سوء‌استفاده از نتانیاهو و اسرائیل برای غلبه بر دموکرات‌ها است. در این میان پس از اعلام نتایج دور سوم انتخابات کنست، بسیاری از مقام‌ها و سیاسیون اسرائیل به  این نتیجه رسیده‌اند که قدرت این رژیم در حال تضعیف شدن است. آنها معتقدند که ائتلاف با احزاب عرب کنست به معنای اعتراف به بحران سیاسی در اسرائیل است و به همین دلیل است که می‌بینیم که علاوه بر  لیکود و نتانیاهو، سایر احزاب و شخصیت‌ها از این موضوع بسیار ترس و هراس دارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به نوع نگاه اسرائیل به احزاب عرب، گفت: اسرائیلی‌ها و سیاستمداران آنها به  صورت کاملاً واضح و روشن اعلام می‌کنند که اعراب را به رسمیت نمی‌شناسند و اساساً آنها را شهروندان درجه دوم می‌دانند. این موضوع به علاوه شکست سناریوی اسرائیل در لبنان باعث شده تا حزب لیکود و در راس آن بنیامین نتانیاهو با انتقادهای گسترده روبه‌رو شود. در این بین، افشای روابط پنهان نتانیاهو با اعراب منطقه هم نتوانست به او کمک کند و در انتخابات پیروز شود. حتی معتقدم که دوره افتادن نتانیاهو در کشورهای منطقه و فرامنطقه و حتی دیدار او با ترامپ در کاخ‌سفید هم نتوانست راه را برای او باز کند. از این جهت مکلف شدن بنی گانتز برای تشکیل گابینه دقیقاً همان موضوعی است که در وهله اول بسیار سخت و دشوار است و در مقطع دوم باعث ترس نتانیاهو شده است.

صدرالحسینی افزود: پیش‌بینی وضعیت آینده و دورنمای آن بسیار سخت و مبهم است اما به هر ترتیب بنی گانتز راهی جز ائتلاف با احزاب کوچک در پارلمان ندارد و در همین راستا است که می‌بینیم او به دنبال ائتلاف با اعراب برای تشکیل دولت است. در این میان بنی گانتز و حتی آویگدور لیبرمن (رهبر حزب اسرائیل خانه ما) به دنبال آن هستند تا نتانیاهو را به هر ترتیبی که شده کنار بزنند اما توجه داشته باشید که اساساً ائتلاف گانتز با اعراب تا حدودی در شک و شبهه قرار دارد؛ چراکه لیبرمن و سایر رهبران احزاب کوچک در اسرائیل به هیچ وجه حاضر به عقب‌نشینی از موضع خود در مورد یهودی‌‌سازی قدس، شهرک‌سازی و حمله به غزه نیستند و این در حالی است که احزاب عرب خواهان توقف یهودی‌سازی قدس و شهرک‌سازی هستند و حتی بحث کاهش و قطع حمله به غزه را مدنظر دارند که دقیقاً بر خلاف اندیشه و سیاست احزابی مانند آبی-سفید، اسرائیل خانه ما و ائتلاف کارگر به ریاست مرتص است. در این میان به نظر می‌رسد که احزاب یهودی و سایر احزاب غیر عرب به دنبال آن هستند تا از اعراب فقط برای کنار زدن نتانیاهو استفاده کنند و پس از تشکیل کابینه آنها را کنار بزنند؛ بدین معنا که به آنها بیش از این میدان ندهند و آنها را وارد روند و چارچوب‌های سیاسی نکنند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی و همچنین با ورود کرونا به اسراویل که موجب به وجود آمدن بحران اجتماعی و اقتصادی شده، به نظر می‌‌رسد که این وضعیت  می‌تواند باعث تمدید دولت نتانیاهو برای عبور از بحران شود و پس از آن دولت تشکیل شود. در این میان باید توجه شود که بنی گانتز به صورت کاملاً مشخص زیر شدیدترین فشارها قرار دارد و باید برای تشکیل کابینه بیش از حد فعالیت و تلاش کند و همین موضوع باعث شده تا نگرانی‌های سیاسی تا حد زیادی افزایش پیدا کند. از سوی دیگر ائتلاف با اعراب هم در هاله‌ای از ابهام است. لذا پیوند شرایط اقتصادی و اجتماعی حاصل از ویروس کرونا در اسرائیل، به علاوه اهمیت عدم کم شدن جمعیت یهودی در سرزمین‌های اشغالی، موضوعاتی است که اوضاع را با ابهام زیاد روبه‌رو کرده و مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز