خبرگزاری کار ایران

ایندیپندنت گزارش داد:‌

دیکتاتوری بن سلمان تکرار استبداد تاریخی خاورمیانه است

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۷۳۵

روزنامه ایندیپندنت مقاله‌ای را منتشر کرد مبنی بر اینکه عربستان هرگز آن‌طور که حکام این کشور ادعا می‌کنند، یک واحه امنیتی نبوره، بلکه عکس آن کشور کودتا و ضد کودتا است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی عربی ۲۱، روزنامه ایندیپندنت به دنبال اخبار موجود درباره موج بازداشت‌ها در عربستان و ادعای «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی درباره وجود کودتا علیه حکومت مقاله‌ای را از «رابرت فسک»، نویسنده این روزنامه منتشر کرد که در آن آمده است: «عربستان هرگز آن طور که حکام این کشور ادعا می‌کنند،  یک واحه امنیتی نبوده، بلکه عکس آن کشور کودتا و ضدکودتا است.»

فسک نوشت: «بن سلمان همان مسلک گذشتگانش را ادامه می‌دهد. او یک دیکتاتور جدید در حوزه خلیج فارس  نیست که نزدیکانش را هدف قرار داده، رقبایش را حبس کرده و وارد جنگ ویرانگر یمن شده است، عربستان همیشه سرزمین کودتاها و ضد کودتاها و خشم اسلامی و ترس از ترورها بوده است.»

وی می‌گوید: «خاندان سعودی نیز مانند همه دیکتاتورهای پادشاهی خاورمیانه هیچ چیز درباره موج بازداشت‌ها نگفتند، اما آن را محکوم نیز نکردند با اینکه حرف و حدیث‌هایی درباره تلاش برای کودتا علیه پادشاه فعلی نیز بسیار زیاد است.» 

در ادامه این مقاله آمده است: «بسیار تعجب‌آور اینکه رویترز به نقل از منبعی در منطقه نوشت که ولیعهد بازداشتی‌های جدید را به ارتباط با بیگانگان از جمله آمریکا برای کودتا متهم کرد. جالب اینجاست که رسانه‌های غربی مانند وال استریت ژورنال نیز چنین روشی را در پیش گرفتند. البته این روزنامه شخص بن سلمان را کودتاگر توصیف کرد.» 

فسک نوشت: «اطلاعات آمریکا در برابر بن سلمان مواضع مختلف دارد؛ سی‌آی‌ای وی را به ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی متهم و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به این اتهام اظهار خشم کرد.»

وی تاکید کرد که جنگ اقتصادی بن سلمان علیه روسیه و تصمیمش برای ضربه به قیمت نفت نشان می‌دهد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه و دستگاه‌های اطلاعاتی قصد حمایت از بن سلمان در برابر کودتاها و اهتمام به لزوم بازگشت وی به فرمانبداری را ندارند.

این نویسنده تاکید می‌کند که عربستان چنانچه حکام آن ادعا می‌‌کنند هرگز مکان آرامش نبوده و تمام انقلاب‌ها و قیام‌هایی که در طول تاریخ علیه این حکام صورت گرفته سرکوب شده‌اند. بن سلمان نیز تاریخ کشورش را خوب می‌داند و همان مسیر را ادامه می‌دهد.

وی می‌نویسد: «عربستان هرگز رمزنگار اخلاق نبوده و تمایل دیکتاتورهای تاریخ را همیشه درک کرده است، چنانچه پناهگاه چهره‌های غیر اسلامی چون  زین العابدین بن علی و عیدی الاممین بوده که ۱۰۰ نفر را در اوگاندا به قتل رساند.» 

فسک در پایان نوشت: «هر دیکتاتور پادشاهی در خاورمیانه از انقلاب‌های عربی که نخستین بار سل ۲۰۱۱ در تونس ظهور کرد، واهمه دارد. آیا در عربستان سعودی سرزمین ظهور اسلام که شاهد نبردی نه بین پادشاه و مردم بلکه شاهزادگان درباری و برادران شاهزاده است، جنگ تمام خواهد شد؟ آیا در این حالت، اگر بن سلمان از پایان و سرانجام خود بیمناک باشد، سرزنش می‌شود؟»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز