خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ از پیروزی «بایدن» عصبانی است/ دموکرات‌ها از فضای بیشتری نسبت به ۲۰۱۶ برخوردارند / الیزابت وارن شریک انتخاباتی بایدن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۸۴۷۸۷

کارشناس مسائل آمریکا گفت: دموکرات‌ها به دنبال اخراج رئیس‌جمهوری فعلی از کاخ‌سفید هستند و به همین دلیل می‌خواهند فشار مضاعف به او وارد کنند و این موضوع را از طریق معاون رئیس‌جمهوری سابق پیگیری می‌کنند.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به پیروزی معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا در انتخابات درون‌حزبی و مقدماتی حزب دموکرات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: روز سه‌شنبه شاهد برگزاری دومین سه‌شنبه بزرگ انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در شش ایالت از جمله میشیگان، میسوری، آیداهو، واشنگتن، می‌سی‌سی‌پی و داکوتای شمالی بودیم. بر اساس خروجی این رقابت‌ها، جو بایدن به جز ایالت داکوتای شمالی در مابقی ایالات توانسته است پیشتاز میدان باشد و به همین دلیل بسیاری معتقدند که بایدن نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا خواهد بود. در این میان بسیاری از کسانی که طرز تفکر و تخصصشان بر روی مسائل اجتماعی و سیاسی معطوف است، معتقدند که «برنی سندرز» بهترین گزینه برای ریاست جمهوری آمریکاست و حتی امید دارند که دموکرات‌ها او را به عنوان نامزد نهایی حزبشان برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۰ معرفی کنند، اما واقعیت این است که به این راحتی نمی‌توانیم در مورد سیاست داخلی آمریکا حرف زد.

وی ادامه داد: هدف اصلی حزب دموکرات در این برهه از انتخابات این است که بتواند ترامپ را از کاخ‌ سفید اخراج کند. باید توجه داشته باشیم که دموکرات‌ها در سمت چپِ مرکز قرار دارند و جمهوریخواهان در منتهی‌الیه سمتِ راستِ مرکزیت سیاسی ایالات متحده قرار دارند و حتی با آمدن ترامپ شاهد آن هستیم که رفتار محافظه‌کاران آمریکا بیش از گذشته تند و تیز شده است. بر همین اساس باید بگویم که دموکرات‌ها نسبت به سال ۲۰۱۶ خیلی با قدرت‌تر وارد میدان شده‌اند. در سال ۲۰۱۶ شاهد آن بودیم که هیلاری کلینتون وارد میدان شد و البته انتقادهایی به او از سوی هم حزبی‌هایش وارد بود اما به هر ترتیب به عنوان گزینه نهایی دموکرات‌ها معرفی شد. در آن زمان برنی سندرز در کنار کلینتون وارد میدان شد و در همان موقع بود که سخنانش بسیار جنجال‌برانگیز شد. حالا هم شاهد آن هستیم که سندرز مجدداً به عنوان مکمل در کنار جو بایدن قرار گرفته و برخلاف گذشته توانسته است طیف گسترده‌ای را با خود همراه کند. درست است او دیدگاه و خط‌مشی سوسیال دموکرات دارد اما به هر ترتیب می‌بینیم که او توانسته طیف زیادی از جوانان را با خود همراه کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه سخنان سندرز رفته رفته به  سمت رادیکال شدن کشش پیدا کرده بود، گفت: جو بایدن به این نتیجه رسید که حزب دموکرات نمی‌تواند تنها با سخنان آتشین و اعتراضی سندرز ترامپ را از میان بردار؛ چراکه عمق و سطح پوپولیسم آمریکایی با طعم ترامپ به حدی است که نمی‌توان با سخنان سندرز، عوام را به نفع خود پای صندوق رای کشاند. در چنین شرایطی ما شاهد بودیم که سخنان سندرز رادیکال‌تر از گذشته شده بود و حتی توانست بر جامعه چندصدای ایالات متحده تاثیر بگذارد. به همین دلیل ترامپ بسیار خوشحال بود که سندرز رقیب نهایی او خواهد بود؛ چراکه او به راحتی می‌توانست با برجسته کردن خط فکری سندرز، فضای روانی را علیه او مدیریت کند اما این اتفاق رخ نداد. نتایج انتخابات در هفته گذشته و این هفته نشان می‌دهد که جو بایدن گزینه نهایی حزب دموکرات خواهد بود و این موضوع باعث عصبانی شدن ترامپ شده است؛ چراکه تمام مهندسی او را به هم ریخت و حالا معاون اوباما در مقابل رئیس‌جمهور فعلی آمریکا قرار دارد.

مجلسی افزود: جو بایدن معاون کسی بود که اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست تاریخ آمریکا به حساب می‌آید. اوباما کسی بود که پرونده بهداشت روانی و اجتماعی را با ورود به یک جنگ سخت علیه جناح راستِ ایالات متحده به نفع مردم جامعه‌ای که نیاز به این موضوع داشت رقم زد و اتفاقاً بایدن هم در این راستا با او همراه و هم قدم بود. اینکه ترامپ، پیروزی بایدن را یک کودتای حزبی می‌داند و عملاً به او حمله‌ور می‌شود دقیقاً به همین دلیل است. ترامپ معتقد بود که می‌تواند سندرز را خیلی راحت‌تر از بایدن شکست دهد و به سوار شدن بر موجِ عوام می‌تواند نسخه سندرز را بپیچد و پیروز شود؛ اما حالا کار برای ترامپ تا حدی سخت‌تر شده است. بدون تردید سندرز به صورت فعالانه از بایدن حمایت خواهد کرد و اساساً معتقدم که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شرکت کنندگان طرفدار حزب دموکرات بیشتر از دوره قبل خواهند بود اما همچنان نتیجه نهایی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فراموش نکنید که مردم ایالات متحده در انتخابات سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای ندادند، بلکه روند جاری کالج‌های انتخاباتی به جهتی متمایل شد که ترامپ به عنوان پیروز نهایی در انتخابات معرفی شد. در وضعیت کنونی به خوبی دیدیم که چگونه پرونده اوکراین گیت، ترامپ را با بی‌آبرویی سیاسی مواجه کرد اما در نهایت شاهد آن بودیم که جمهوری‌خواهان با اعمال قدرت و یک هماهنگی سیاسی تمام‌عیار باعث شدند تا به صورت زودگذر پرونده‌های مربوط به ترامپ بسته شود و همه چیز را به فراموشی سپردنداینکه عده‌ای در مورد نتایج نهایی انتخابات  آمریکا محتاطانه حرف می‌زنند تا حد زیادی درست است؛ چراکه اقتصاد آمریکا اساساً توسط ترامپ تغییر کرد و مولفه‌های اجتماعی مانند تحریک و حمایت از ناسیونالیسم آمریکایی کاملاً تفاوت پیدا کرده است از سوی دیگر باید توجه شود که ترامپ به راحتی قادر به مهندسی انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود اما باز هم تاکید می‌کنم که زمینه‌های میدان‌داری دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ بیشتر از ۲۰۱۶ است. لذا احتمال دارد شخصی مانند «الیزابت وارن» به عنوان شریک انتخاباتی بایدن روی کار بیاید ولی سندرز همچنان مایل است تا سناتور باقی بماند. از جهتی دیگر یهودی بودن، چندان در جامعه آمریکا خوب نیست مردم نگاه خوبی به این طیف ندارند اما وجود یک زن به دلیل مسائل مربوط به دموکراسی در کنار بایدن می‌تواند برای او مثبت باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز