خبرگزاری کار ایران

نیویورک تایمز بررسی کرد؛

تاثیر «کرونا» بر اقتصاد آمریکا فراگیر خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۴۶۷

با توجه به افزایش شمار جان‌باختگان ویروس «کرونا» در ایالات متحده، سقوط بازار سهام و کاهش اضطراری نرخ بهره از سوی فدرال رزور، دلیلی ندارد درباره تاثیر شیوع کووید-۱۹ بر اقتصاد آمریکا شکی به خود راه بدهیم.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز، با توجه به افزایش شمار جان‌باختگان ویروس «کرونا» در ایالات متحده، سقوط بازار سهام و کاهش اضطراری نرخ بهره از سوی فدرال رزور، دلیلی ندارد درباره تاثیر شیوع کووید-۱۹ بر اقتصاد آمریکا شکی به خود راه بدهیم.

این اتفاق البته پیش از هر جای دیگر در چین روی داد و با گسترش فراگیر ویروس و شروع قرنطینه‌ها، اقتصاد روزهای بدی را انتظار می‌کشد، هرچند که شمار مبتلایان در این کشور رو به کاهش است. 

اقتصاد کشورهایی چون آمریکا نیز از این اثرات مصون نخواهد ماند، بلکه برعکس شیوع ویروسی چون کرونا می‌تواند تاثیری بسیار مخرب‌تر از چین بر اقتصاد ایالات متحده بگذارد. دلیلش هم این است که در کشورهایی چون آمریکا خدمات خدماتی و چهره‌به‌چهره، صنایعی که با خانه‌نشینی مردم بیشترین ضرر را شاهد خواهند بود، سهم بیشتری از اقتصاد دارند. اگر مردم در خانه‌ها بمانند، کودکان به مدرسه نروند و سفرها و رویدادهای ورزشی متوقف شود، نتیجه اقتصادی آن بسیار شدید خواهد بود. 

از این منظر، شیوه تاثیر این مسئله بر اقتصاد را می‌توان با نحوه اثرگذاری کووید-۱۹ مقایسه کرد. همانند کرونا که بیشتر بیماران مسن را هدف قرار می‌دهد، تاثیر اقتصادی آن نیز بیش از همه متوجه کشورهایی خواهد بود که اقتصاد بالغ‌تری دارند. 

آسیب این اپیدمی را بر زنجیره جهانی محصولات نیز بارد مدنظر قرار داد. با کمبود کالاهای گوناگون، از قطعات خودرو گرفته تا دارو و تاخیر در تولید محصولاتی چون آی فون و الی آخر، می‌توان انتظار داشت که تاثیر اقتصادی کرونا بر جهان چندان هم بی‌خطر نخواهد بود. بی‌دلیل نیست که بانک‌های مرکزی و تحلیل‌گران مالی در حال بررسی احتمال رکود جهانی در ماه‌های آینده هستند. 

یکی از دلایلی که به‌نظر می‌رسد تاثیر این مسئله بر اقتصاد آمریکا را بدتر می‌کند، شیوه مدیریت این بحران در واشنگتن است. دولت تمامیت‌خواه چین می‌تواند به‌آسانی شهرها را به‌طور کامل قرنطینه کند یا به مردم دستور بدهد که از خانه‌هایشان خارج نشوند، حال آن‌که چنین تمهیداتی در ایالات متحده کمابیش بعید به نظر می‌رسد. این را نیز باید در نظر گرفت، که شمار زیادی از کارگران آمریکایی از مرخصی استعلاجی بی‌بهره‌اند و میلیون‌ها تن نیز فاقد بیمه‌های درمانی هستند و در نتیجه مردم علاقه کمتری به ماندن در خانه یا استفاده از خدمات پزشکی دارند. این را نیز نباید از یاد برد که ۴۱ درصد از مردم چین خارج از مناطق شهری زندگی می‌کنند. این رقم در آمریکا نزدیک به نصف است و همین می‌تواند باعث شود که ویروس گسترش بیشتری در این کشور پیدا کند. 

از سوی دیگر، زمانی که مردم از ترس کرونا از مواجهه با یکدیگر خودداری می‌کنند و روند زندگی خود را متوقف می‌کنند، این تاثیر بسیار گسترده‌ای بر صنایع آمریکا می‌گذارد. تفاوت شیوه‌های زندگی را نیز باید در نظر گرفت. هر آمریکایی به‌طور متوسط سه بار در سال از هواپیما استفاده می‌کند. این در حال یاست که این میزان در چین به نصف هم نمی‌رسد. بنابراین انتظار می‌رود که روند تاثیر اقتصادی کرونا در کشورهایی چون آمریکا بسیار وسیع‌تر و جدی‌تر باشد.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز