خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مجید صفاتاج؛

دولت شکننده، چالش جدی نتانیاهو!

asdasd
کد خبر : ۸۷۹۶۷۳

اگر نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی رأی نیاورد، باید در انتظار محاکمه باشد و به همین دلیل است که می‌گویم انتخاب کنست اسرائیل به یک دور باطل تبدیل شده است.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل فلسطین و اسرائیل طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد دور سوم انتخابات کنست اسرائیل و چالش‌های پیش‌روی بنیامین نتانیاهو پرداخته که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

انتخابات کنست اسرائیل کم‌کم به یک فرآیند فرسایشی تبدیل شده است. دلیل این وضعیت عدم احراز کرسی‌های پارلمان رژیم صهیونیستی از سوی یک جریان خاص سیاسی است. این وضعیت باعث شده تا یک چالش جدی در ساختار سیاسی اسرائیل به وجود بیاید که در نهایت هیچ حزبی نتوانسته پیروز انتخابات اخیر باشد. در این فضا نتانیاهو مجدداً به ابزار فلسطین هراسی و ایران هراسی روی آورده و در حال ارائه شعارهای بسیار تند با درون‌مایه امنیتی است. او به دنبال آن است تا بتواند با این حربه، افکار عمومی و جامعه اسرائیل را به سمت خود متمایل کند و نهایتاً رأی آنها را به صندوق آراء خود بریزد. این در حالی است که براساس مستندات و داده‌های موجود، نتانیاهو و حزب لیکود از اکثریت برخوردار نیستند.

واقعیت این است که نتانیاهو به تنهایی نمی‌تواند دولت تشکیل بدهد اما نسبت به سایر احزاب می‌تواند آراء نسبی بیشتری کسب کند. تیم او و به خصوص اشخاصی مانند یوسی کوهن (رئیس سرویس اطلاعاتی موساد) در این مدت به دنبال برجسته کردن معامله قرن بودند تا بتوانند از این پرونده به عنوان یک اهرم سیاسی و تبلیغاتی به نفع نتانیاهو استفاده کنند. با تمام این تفاسیر، آنچه از فضای سیاسی اسرائیل مشخص است، عدم تشکیل دولت و توان نتانیاهو برای ایجاد یک دولت مستقل و تک‌حزبی است. به همین دلیل حتی اگر امروز دور سوم انتخابات برگزار شود و نتانیاهو از آن پیروز بیرون بیاید، باز هم دولت مورد نظر از استحکام و دوام مقبول و کافی برخوردار نیست. به همین دلیل است که احتمال دارد دور چهارم انتخابات در آینده‌ای نزدیک برگزار شود!

نتانیاهو به احتمال برگزاری دور چهارم انتخابات اشاره کرده بود اما مساله اینجاست که او عملاً به دنبال فرار از پرونده‌های فساد مالی و اداری خود با نام‌های پرونده ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ است. حتی اگر انتخابات به دور پنجم هم کشیده شود باید بدانیم که تکرار فرآیند انتخابات به معنای فروپاشی ساختار سیاسی اسرائیل از درون است. همه معتقدند که اسرائیل از خارج مورد هدف قرار می‌گیرد اما واقعیت این است که این رژیم از درون فرو می‌ریزد؛ چراکه ساختار سیاسی و اجتماعی در رژیم صهیونیستی متزلزل شده و از سوی دیگر اگر نتانیاهو رأی نیاورد باید در انتظار محاکمه باشد. به همین دلیل است که می‌گویم انتخاب کنست اسرائیل به یک دور باطل تبدیل شده است. بنابراین اگر نخست‌وزیر اسرائیل نتواند با قطعیت پیروز شود و دولت را تشکیل دهد با افول سیاسی روبه‌رو خواهد بود و هزینه‌های زیادی برای او رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز