خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل پیروزی بایدن در انتخابات کارولینای جنوبی/ خروجی انتخابات درون حزبی «سه‌شنبه بزرگ» بر اردوگاه دموکرات‌ها/ جایگاه سندرز میان سوپردلیگیت‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۷۹۶۶۱

کارشناس مسائل آمریکا گفت: جایگاه معاون رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده در میان سوپردلیگیت‌های حزب دموکرات بالاتر از سناتور ایالت ورمانت است اما مشکل این است که آراء در این جبهه چندپاره شده است.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و پیامدهای پیروزی جو بایدن در انتخابات درون‌حزبی ایالت کارولینای شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پیروزی جو بایدن یا هر نامزد دیگر در انتخابات مقدماتی احزاب آمریکا نمی‌تواند سند محکمی بر پیروزی نهایی او باشد. باید توجه داشته باشیم که در انتخابات مقدماتی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا ۵۶ ایالت (۵۰ ایالت به علاوه ۶ منطقه ماوراء بحار) وجود دارد که تمام نامزدها باید در آن به رقابت با یکدیگر بپردازند و این یک مسأله ساختاری و روند عادی انتخابات به شمار می‌رود. در این بین تاکنون چهار انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها برگزار شده و تا رسیدن به عدد ۵۶ راه زیادی باقی است. بر این اساس، نظرسنجی‌هایی که در مورد انتخابات درون‌حزبی کارولینای جنوبی انجام شده بود به واقعیت پیوست و جو بایدن پیروز انتخابات در این ایالت ‌شد. بایدن در میان سیاه‌پوست‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار است و به نظرم یکی از دلایل پیروزی همین موضوع بود، اما از حیث دلیگیت (آراء هیأت انتخاب‌کننده حزب) سندرز ۵۶ و بایدن ۴۸ دلیگیت را در اختیار دارند؛ این به معنای آن است که سندرز فعلا جلوتر از بایدن است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین انتخاب‌ها فردا سه‌شنبه در ۱۴ ایالت و یک منطقه ماوراء بحار برگزار خواهد شد که به آن انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» گفته می‌شود. در این انتخابات حدود هزار و ۴۰۰ دلیگیت وجود دارد که سرنوشت آن در این انتخابات مشخص می‌شود. بسیاری بر این عقیده‌اند که برنی سندرز در انتخابات روز سه‌شنبه شانس زیادی ندارد و به دلیل حضور جو بایدن و بعد از کناره‌گیری بوتجیج این آراء به صندوق وی ریخته می‌شود. مسأله‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که اگر نامزدها در دور اول رأی‌گیری مجمع سراسری حزب دموکرات نتوانند ۱۹۹۱ رأی به دست بیاورند، باید در دور دوم بتوانند آراء سوپردلیگیت‌ها را کسب کنند. در اینجا با توجه به نفوذ جو بایدن در میان اعضای اصلی حزب دموکرات، احتمال دارد او بتواند حداکثرِ این آراء را کسب کند. حال باید دید که طی روزهای آینده در ایالات‌های جنوبی چه اتفاقی می‌افتد؛ چراکه جو بایدن تنها از چهار انتخابات توانسته در یک مورد آن را برنده شود. به همین دلیل مسائل همچنان مبهم است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به عدم وجود اجماع سراسری در اردوگاه دموکرات‌ها، گفت:  براساس مستندات فعلی، احتمالاً برنی سندرز از جریان ترقی‌خواه و جناح چپ حزب دموکرات و همچنین جو بایدن از جریان مرکزگرای حزب، نامزد نهایی خواهند بود. این در حالی است که «تام استیر» از گردونه رقابت خارج شده و احتمال دارد «مایکل بلومبرگ» هم از رقابت‌ها کنار بکشد. در اینجا (با احتساب کناره‌گیری بلومبرگ) حذف این دو نفر به نفع جو بایدن است و آراء آنها به صندوق وی ریخته خواهد شد. نکته اینجاست که در حزب دموکرات کسی که یک اجماع جمعی پشت‌ سر او باشد وجود ندارد. به عنوان مثال خانم الیزابت وارن اعلام کرده که تا روز آخر به رقابت ادامه می‌دهد و همین موضوع می‌تواند آراء حزب دموکرات را چندپاره کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مولفه‌های موجود کاملاً نشان می‌دهد که مشکلات در اردوگاه دموکرات‌ها افزایش پیدا کرده است. در وضعیت کنونی هفت نامزد در اردوگاه دموکرات‌ها وجود دارند و به دلیل اینکه چندین نفر با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند وضعیت مبهم است و مشخص نیست که از میان سندرز یا بایدن کدامیک نامزد نهایی حزب دموکرات خواهد شد. از جهتی دیگر تا پیش از سال ۲۰۱۶ سوپردلیگیت‌ها از نامزدهای خود حمایت می‌کردند اما با اتفاقاتی که در دور اخیر انتخابات ریاست جمهوری رخ داد، آنها تا حدودی از حمایت‌های خود کوتاه آمدند. در این میان بخش اعظمی از سوپردلیگیت‌ها به جو بایدن تمایل دارند و این می‌تواند برای سندرز یک امتیاز منفی باشد؛ لذا باید منتظر نتایج انتخابات درون‌حزبی سایر ایالات باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز