خبرگزاری کار ایران

شیوع «کرونا»، فرصتی برای تمرکز بر مسائل انسانی

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۹۲۶

شیوع ویروس کرونا و عدم توان کشورها در مبارزه با آن، ضرورت پاسخ به دیگر ابعاد نیازهای بشریت و عدم تمرکز بر حوزه نظامی توسط دولت‌ها را آشکار می‌سازد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه العربی الجدید، این برای نخستین‌بار در تاریخ بشر است که همه مردم احساس سرنوشت مشترکی در موضوع شیوع ویروس «کرونا» دارند. همه در معرض خطر این ویرس قرار دارند و همه به دنبال پیشگیری از آن و یا درمان این ویروس و توقف انتشار سریع آن هستند.

همه می‌دانند که این ویروس سرنوشت همه را تهدید کرده و انسان ساکن جنوب آفریقا با شهروند فنلاندی ساکن سواحل «هلنسکی» هیچ تفاوتی ندارند و همه به دنبال خروج از بحران هستند. 

انتشار ویروس کرونا و عدم قدرت کشورها برای نابودی آن ابعاد بسیاری را روشن کرده است.

از بعد انسانی مشخص شد که جهان به رغم هشدارهای پزشکی و بهداشتی  آماده شیوع ویروس کرونا نبوده و حتی بسیاری از کشورها بر امور دیگری مانند تسلیحات و توسعه نظامی تمرکز کردند، زیرا از دیدگاه این کشورها سرمایه‌گذاری برای خشونت امنیت بیشتری از سرمایه‌گذاری برای صلح به همراه دارد. 

این فرهنگی است که پس از جنگ جهانی دوم همه کشورها به ویژه کشورهای بزرگ را به سمت اکتفا به گزینه نظامی سوق داده تا همه نداهای انسانی را نادیده گیرد.

با مروری بر اوضاع چین، فرانسه و آمریکا این موضوع به روشنی اثبات می‌شود.

پکن که از اواخر دهه هفتاد طرح پنج‌گانه توسعه را آغاز کرده و بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ارتش دنیا را در اختیار دارد در مبارزه با ویروی کرونا عاجز و ناتوان مانده است.

واشنگتن نیز از عدم وجود ماسک‌های کافی برای مبارزه با ویروس کرونا خبر داده است، در سال ۲۰۱۷ بمبی را با نام  «بمب مادر» به وزن ۱۱ تن در افغانستان آزمایش کرد.

پاریس نیز که در حال حاضر سرگرم تقویت حضور نظامی خود در ساحل آفریقا است، یکی از پزشکان این کشور از «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه به دلیل کمبود بودجه پزشکی و کادرهای پزشکی در بیمارستان‌ها انتقاد کرد. 

فرهنگ مبارزه با بیماری‌ها و به تبع حفاظت از انسان در اجتماعات بشری به طور درست و کامل نهادینه نشده است و به همین دلیل موج آوارگان و پناهندگان به دلیل جنگ‌ها ، قحطی، ‌تغییرات آب و هوایی و نقص آب‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها این حقیقت را نادیده می‌گیرند که رها کردن امور به حال خود نه تنها فاجعه انسانی به بار می‌آورد بلکه جهان را به سمت جنگ سومی سوق می‌دهد که در بدترین حالت ممکن نسل بشر را منقرض خواهد کرد. 

 بعد مثبت ظهور ویروس کرونا به رسانه‌ها این فرصت را می‌دهد که نقش‌های جدید افرادی که نجات بشریت برای آنان مهم است، را آشکار سازد. البته برخی افراد تلاش خواهند کرد نقش قهرمانی را بازی کنند که انسان‌ها را از مرگ حتمی نجات می‌دهند و طبیعتا «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا در صدر آن‌ها قرار دارد.  

  

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز