خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با ایلنا:

مبارک، با توسل به آهن و آتش حکومت می‌کرد/ مصر در دوره دیکتاتور پیشین، در نقش حافظ منافع واشنگتن و تل‌آویو ظاهر شد

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۵۱۳

تحلیلگر برجسته لبنان تأکید کرد که دیکتاتور پیشین مصر، پلیس آمریکا در منطقه و حافظ منافع واشنگتن و تل آویو بود.

«محمد شمص»، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌الملل لبنان به مناسبت درگذشت «حسنی مبارک»، دیکتاتور پیشین مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: درباره رئیس‌جمهوری پیشین مصر باید گفت که او نگهبان آمریکا و اسرائیل در منطقه و وکیل وفادار نسبت به منافع آنها بود. در دوره مبارک، همکاری امنیتی بین قاهره و تل‌آویو شاهد پیشرفت قابل توجه و گسترده بود.

شمص گفت: «همچنین دشمنی از سوی نظام مصر  در دوره مبارک علیه گروه‌های فلسطینی و غیر فلسطینی محور مقاومت در منطقه و توطئه علیه آنها شدت پیدا کرد. به طور خلاصه، مبارک و نظام او به مثابه پلیس آمریکا در غرب منطقه عربی و شمال آفریقا و خلیج فارس بود».

این تحلیلگر لبنانی ادامه داد: «در سطح داخلی مصر، مبارک و دوره حکومت سه دهه‌ای او به بدترین و فجیع‌ترین فعالیت‌های سرکوبگرانه، دیکتاتور مآبانه و عدم آزادی بیان و ممنوعیت مطبوعات و زندانیان گسترده و محاکمه‌های سیاسی  مشهور بود و در واقع وی با توسل به آهن و آتش حکومت می‌کرد».

وی در ادامه افزود: «جنبش اخوان‌المسلمین که یک قدرت حزبی و مردمی بود و نگرانی بزرگی برای نظام مبارک به شمار می‌رفت، بیشتر از همه مورد آزار و اذیت‌ها و سرکوب‌های این نظام قرار گرفت. در سطح روابط با کشورهای عربی در دوره مبارک باید گفت که مصر با سوریه ارتباط و هماهنگی ویژه‌ای برای برگزاری کنفرانس‌ها داشت». 

شمص همچنین گفت که در واقع می‌توان گفت که ارث مبارک آکنده از فساد از سیاسی و امنیتی  و سرکوب و دیکتاتوری گرفته تا فساد اقتصادی و مالی بود به ویژه اینکه پسرش «جمال مبارک» به شدت به فساد اقتصادی معروف است.

تحلیلگر لبنانی در ارتباط با رابطه مصر در دوره مبارک با جمهوری اسلامی ایران نیز گفت که وی به طور آشکار با تهران دشمنی می‌کرد و چنانچه گفتیم پلیس آمریکا در منطقه بود. حتی در بسیاری از موارد سعی می‌کرد جایگزین نظام «صدام»، دیکتاتور پیشین عراق پس از سقوط آن باشد و به همین دلیل در جبهه رویارویی با ایران قرار گرفت اما در هیچ یک از اهداف خود موفق نبود که شاید دلیل آن بعد مسافت و فاصله جغرافیائی بود که نتوانست نقش صدام را ایفا کند. وی در همان دوره جنگ نیز از صدام در مقابل ایران حمایت کرد.

وی در ادامه افزود: «نحوه برخورد مبارک با انقلاب مصر به ویژه پس از وقایع مشهور به بهار عربی بسیار خشونت‌آمیز بود و مبارک نخستین رژیمی بود که به  زور و خشونت در برخورد با انقلابیون و مخالفان متوسل شد و هیچ اثر مطلوب و خوبی در جامعه مصر از خود بر جای نگذاشت. سرانجام آمریکا نیز پشت او را پس از آنکه نظام و قدرت را به جنبش اخوان المسلیمن تحویل داد، خالی کرد و تنها گذاشت و "هیلاری کلینتون" وزیر وقت خارجه آمریکا همان زمان اعلام کرد که با جنبش اخوان المسلمین همدستی و توافق کردند تا نظام را از کنترل مبارک خارج کنند». 

شمص در ادامه تأکید کرد که مبارک دست آمریکا در منطقه و پلیس این کشور بود که با تمام شدن دوره و تاریخ مصرفش آمریکا وی را رها و سرنگون کرد و حکم بدترین دوره زندان را برای او و احکام سختی را علیه فسادش صادر کردند. در واقع نحوه برخورد انقلابیون مصر با حسنی مبارک بسیار طبیعی و مناسب بود و محاکمه او موضوعی بسیار طبیعی بود. 

شمص در پایان افزود: «با صرف‌نظر از روند انتقال قدرت و رؤسای که پس از مبارک روی کار آمدند، باید گفت که این حق مردم مصر بود که او را محاکمه کنند و این برای نخستین بار در تاریخ مصر بود که رئیس یک نظام زندانی و محاکمه شد». 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز