خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل جاسوسی‌ نتانیاهو از رقیب انتخاباتی‌‌‌‌اش/ ساز و کار تشکیل دولت آینده در تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۹۷۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از هر ابزاری استفاده می‌کند تا بتواند در انتخابات آتی پیروز شود اما مساله اینجاست که دولت بعدی این رژیم بسیار شکننده است.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد جاسوسی نخست‌وزیر اسرائیل از رقیب انتخاباتی خود در آستانه دور سوم انتخابات کنست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: موضوع انتخابات در رژیم صهیونیستی به یکی از چالش‌های جدی در سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده و این وضعیت آرام آرام باعث ایجاد مشکلات سیاسی شده که در نهایت شکاف داخلی را به وجود آورده است. این سطح از اختلاف‌ها و شکاف‌ها تا جایی ادامه پیدا کرده که برخی از تحلیلگران در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نیازی به افشاگری در خارج از محیط اسرائیل نیست، بلکه مهره‌ها و عناصر مهم و باسابقه این رژیم به جایی رسیده‌اند که نه تنها علیه یکدیگر افشاگری می‌کنند بلکه کار به جایی رسیده که علیه یکدیگر اعلام جرم می‌کنند و حتی از تهدیدهای علنی دست نمی‌کشند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که شرایط در داخل تل‌آویو به جایی رسیده که ضعف آنها کاملاً نمایان است و هر چه به روز انتخابات (دور سوم انتخابات کنست) نزدیک می‌شویم دایره اتهام‌زنی و افشاگری تنگ‌تر می‌شود. این در حالی است که دو بار انتخابات کنست برگزار شد اما هیچ‌کدام از طرفین (بنیامین نتانیاهو و بنی‌گانتس) نتوانستند دولت ائتلافی تشکیل دهند. عدم تشکیل دولت در بسیاری از کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه‌ای بارها رخ داده و یک امر طبیعی در عالم سیاست به حساب می‌آید اما مساله اینجاست که اسرائیل با ویترین‌سازی رسانه‌ای و فریب افکار عمومی طی دهه‌های اخیر به گونه‌ای خود را نشان داده که گویا هیچ مشکل و اختلاف سیاسی میان احزاب و مقام‌ وجود ندارد، اما حالا می‌بینیم که این هیمنه تا حد زیادی فرو ریخته است و تمام احزاب و چهره‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی به دنبال برگزاری مجدد انتخابات کنست هستند. به همین دلیل هرچه به دور سوم انتخابات کنست که قرار است چند روز دیگر (۱۲ اسفند) برگزار شود نزدیک می‌شویم شاهد تشدید اختلاف‌ها و دعواهای حزبی هستیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اقدام اخیر تیم نتانیاهو برای غلبه بر رقیب انتخاباتی خود، گفت: اخیراً منابع رسانه‌ای در اسرائیل اعلام کرده‌اند که نزدیکان نتانیاهو به دستور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با یکی از شرکت‌های فناوری اطلاعات کانادا قراردادی را منعقد کرده‌اند که طی این قرارداد، شرکت مذکور باید از بنی گانتس رهبر حزب آبی و سفید و رقیب انتخاباتی نتانیاهو جاسوسی فنی کند و اطلاعات آن را در اختیار نتانیاهو قرار دهد. این اقدام غیراخلاقی نتانیاهو نشان می‌دهد که او به هر روشی که شده به دنبال آن است تا بنی‌گانتس را گردونه انتخابات به نفع خود خارج کند. برخی‌ فکر می‌کردند سفر اخیر نتانیاهو و گانتس به آمریکا و دیدار با ترامپ باعث شده تا اختلاف‌ها میان هر دو طرف برطرف شود، اما داده‌ها نشان می‌دهد که چنین اتفاقی رخ نداده است و نزاع سیاسی همچنان پابرجا است.

صدرالحسینی افزود: این اقدام نتانیاهو به خوبی نشان می‌دهد که او به نزدیکان و کسانی که به هر حال با یکدیگر سال‌ها در تماس بوده، رحم نمی‌کند و از پشت به آنها خنجر می‌زند. نتانیاهو به هر قیمتی که شده به دنبال آن است تا در انتخابات آتی برنده شود و به همین دلیل از هیچ اقدامی علیه رقیب خود کوتاهی نمی‌کند. از جهتی دیگر اخیراً بنی گانتس اعلام کرده بود که قرار است پرونده فساد مالی نتانیاهو (موسوم به پرونده ۵۰۰۰) را علنی کند و من فکر می‌کنم بخشی از جاسوسی نتانیاهو و تیمش از گانتس برای اعمال فشار بر او، به همین دلیل بوده است. نتانیاهو از مفتوح شدن مجدد پرونده‌های قضایی و فساد خود ترس دارد و نمی‌خواهد این اتفاق در آستانه انتخابات مجدداً افکار عمومی را علیه او بسیج کند. او برای فرار از این وضعیت حتی دست به بزرگنمایی‌های بیش از حد در مورد پرونده معامله قرن زده است و به دنبال آن است تا بتواند آراء راستگراهای افراطی را به سمت خود متمایل کند و در نهایت مجدداً به عنوان نخست‌وزیر در صحنه سیاسی اسرائیل باقی بماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید نتانیاهو توانسته است از ماه‌های گذشته تاکنون آراء زیادی را به سمت خود جلب کند که البته تبلیغات و پروپاگاندای پیاپی وی به علاوه سفرهای منطقه‌ای‌اش هم در این میان نباید نادیده گرفتته شود. به همین دلیل احتمال دارد او بتواند در انتخابات دور سوم کنست پیروز شود اما مساله فقط پیروزی یا عدم پیروی نتانیاهو در انتخابات  اخیر نیست؛ بلکه مساله اصلی این است که چه نتانیاهو یا شخص دیگر به پیروزی برسد، دولت بعدی در سرزمین‌های اشغالی بسیار شکننده خواهد بود و ما شاهد یک دولت یکدست نخواهیم بود. واقعیت این است که شکاف‌های سیاسی، فرهنگی، ایدئولوژیک و حتی تضاد منافع در تل‌آویو باعث شده تا آینده روشنی پیش‌روی دولت بعدی در آنجا نباشد. به همین دلیل معتقدم دولت بعدی اسرائیل به یک شرکت سهامی شبیه خواهد بود تا یک دولت منسجم و منظم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز