خبرگزاری کار ایران

امانی در گفت‌وگو با ایلنا:

تشییع جنازه حسنی مبارک نشان داد هیچ چیز تغییر نکرده/او توسط ارتش مصر حذف شد/ خیانت مبارک در جنگ ۲۲ روزه مشهود است

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۷۲۸

رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران گفت: مقایسه تشییع جنازه مبارک با محمد مرسی به خوبی نشان از تبعیض آشکار در دولت السیسی دارد که می‌گوید هیچ چیز در قاهره عوض نشده است.

«مرتضی امانی» رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به درگذشت رئیس جمهوری اسبق مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اگر حسنی مبارک در ایام ریاست جمهوریِ خود فوت می‌کرد، دقیقاً شاهد همان تشییع جنازه‌ای بودیم که روز گذشته در قاهره آنرا نظاره کردیم. تشییع جنازه‌ای که روز قبل در مصر برگزار شد، بالاترین مرتبه و سطح از تشییع جنازه بود که عبدالفتاح السیسی (رئیس جمهور مصر) مصطفی مدبولی (نخست وزیر مصر) و علی عبدالعال (رئیس پارلمان مصر) در صف اول تشییع‌کنندگان حضور داشتند. علاوه بر این مراسم، شاهد آن بودیم که سه روز عزای عمومی برای حسنی مبارک اعلام شد. اگر تشییع جنازه مبارک را با محمد مرسی مقایسه کنیم به خوبی می‌بینیم که یک وجه تمایز کاملاً مشهود میان این دو وجود دارد؛ چراکه مرسی از درون اخوان‌المسلمین برخاسته بود ولی حسنی مبارک از دالان‌های همان محافل نظامی مصر بیرون آمد که همچنان سکان‌دار قاهره هستند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که حضور مقامات سطح اول مصر در مراسم تدفین مبارک و مقایسه آن با مراسم محمد مرسی به خوبی نشان می‌دهد که نظام و ساختار سیاسی مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی هیچ فرقی با حکومت دوران مبارک دارد و به عبارتی دیگر هیچ تغییری در ساختار و چارچوب‌های سیاسی و قانونی این کشور پس از سال ۲۰۱۱ به وجود نیامده است. بدنی ترتیب ما شاهد ادامه حکومت مبارک توسط السیسی و تیمش هستیم. باید توجه داشته باشیم که  مبارک در یاواخر حکمرانی‌اش وارد یک چالش جدی با نظامی‌ها شده بود. او می‌خواست پسرش (جلال مبارک) را که هیچگونه سابقه نظامی‌گری نداشت، به عنوان جانشین خود معرفی کند و همین موضوع باعث شکاف میان مبارک و نظامی‌های قاهره شده بود. یکی از دلایل بی‌طرفی ارتش در سال ۲۰۱۱ دقیقاً همین موضوع بود؛ ارتشی‌های مصر به دنبال آن بودند تا مردم حکومت مبارک را ساقط کنند تا بتوانند اوضاع را در دست خود بگیرند که اتفاقاً این موضوع رخ داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به حضور نظامیان مصر در تشییع جنازه حسنی مبارک، گفت: حضور نظامیان مصر در تشییع جنازه مبارک به خوبی نشان می‌دهد که ارتش به مهره‌های خود وفادار است و همواره به دنبال آن است تا نفوذ آنها در جامعه مصر را حفظ کند. به یاد دارم که در سال ۱۳۹۱ یک پیشگوی لبنانی که تحولات مصر و منطقه را مطرح می‌کرد، اعلام کرده بود که حسنی مبارک پس از آنکه فوت کند با تشییع جنازه نظامی بدرقه می‌شود که حالا این اتفاق رخ داد. باید متوجه باشید که تشیییع جنازه نظامی بالاترین مرتبه و جایگاه تشییع جنازه در مصر به شمار می‌رود. همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که چرا اسرائیلی‌ها از مبارک به عنوان «گنج استراتژیک» نام می‌بردند. مبارک از جایگاه بالایی برای اسرائیل و آمریکا برخوردار بود و حتی سیاست‌هایش در مورد غزه دقیقاً هماهنگ با طرح صلح خاورمیانة آمریکا بود.

امانی افزود: مبارک هیچگاه سعی نکرد دشمنی مردم مصر با اسرائیل را کاهش دهد و حتی از طریق رسانه‌های جمعی سعی میکرد رژیم صهیونیستی را همچنان دشمنی مردم کشورش با اسرائیل را برجسته کند و این موضوع را به جهانیان نشان می‌داد. در این بین باید توجه داشته باشید که السیسی و سایر دولتمردان مصر طی چند سال گذشته از او با عنوان فرمانده نیروی هوایی در زمان عملیات بزرگ رمضان نام می‌برند، نه به عنوان رئیس جمهوری مصر. به هر ترتیب مبارک از منظر شکلی سعی میکرد خود را ضد اسرائیل جلوه دهد اما از درون و با تل‌آویو هماهنگ بود و منافع آنها را تامین می‌کرد. این روند زمانی که احمد ابوالغیط (دبیرکل فعلی اتحادیه عرب) وزیر امور خارجه مصر بود به صورت علنی دیده شد و حتی از سوی مبارک شاهد خیانت تاریخی او به حماس بودیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مبارک در زمان جنگ ۲۲ روزه یک خیانت آشکار و مهم بر علیه حماس کرد. در آن زمان قبل از اینکه جنگ ۲۲ روزه شروع شود، مقامات اسرائیلی به قاهره سفر کردند و مبارک را در جریان این موضوع قرار دادند. چندی بعد حماس از تحرکات اسرائیل متوجه شد که قرار است آنها دست به یک تحرک همه‌جانبه بزنند و همین موضوع را با حسنی مبارک در جریان گذاشتند. مبارک کاملاً این موضوع را منکر شد و در اینجا بود که جنگنده‌های اسرائیل به غزه حمله کردند. هدف جنگنده‌ها، مراسم فارغ‌التحصیلان دانشگاه پلیس غزه بود که تعدادی از آنها در این حمله کشته شدند لذا در این خیانت نام مبارک کاملاً مشخص است و پرونده سیاسی او همواره سیاه بوده و خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز