خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل پیروزی «سندرز» در ایالت نوادا/ سناریوی ترامپ برای به دام انداختن دموکرات‌ها/ تاثیر انفعال اوباما بر وضعیت لیبرال‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۱۹۵

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد تا راه را برای سناتور ایالت ورمانت هموار کرده و در نهایت با برجسته کردن تفکر سوسیالیستی او، دموکرات‌ها را با شکست سخت مواجه کند.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد پیروزی برنی سندرز در ایالت نوادا و تاثیر آن بر اردوگاه دموکرات‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای تحلیل پیروزی «برنی سندرز» در انتخابات درون‌حزبی ایالت نوادا باید به شخصیت سیاسی و جایگاه وی در حزب دموکرات توجه کنیم. بدون تردید سندرز یک کاندیدای انتخاباتی کلاسیک و در عین حال پیش‌رو در عرصه اجتماعی است. همین خصوصیت باعث شده تا از یک سو دموکرات‌ها او را بپذیرند و از او به عنوان یک ژنرال کهنه‌کار لیبرال نام ببرند و از سوی دیگر همین شخصیت اوست که باعث شده وی در میان لایه‌ جوانان آمریکا با گرایش چپ پذیرفته شود. به همین دلیل نه تنها خصوصیات رفتاری و شخصیتی او، بلکه کارنامه سیاسی و فعالیت‌های حزبی وی یکی از دلایلی است که باعث می‌شود وی در چند ایالت (آیووا، نیوهمپشایر و نوادا) پیروز انتخابات درون‌ حزبی شود. این در حالی است که جناح مقابل او یعنی دونالد ترامپ و اردوگاه جمهوری‌خواهان معتقدند که سندرز یک رقیب خوب برای رقابت انتخاباتی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ترامپ تلاش دارد به جای نامزدهایی مانند «جو بایدن» یا «پیت بوتجج» مقابل کسی بایستد که از حیث ادبیات کلاسیک سیاست دارای سطح بالایی است و ارزش مبارزه در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری را دارد. به همین دلیل آنها به دنبال این هستند که سندرز را با هدایت روانی و سیاسی وارد یک فرایند پیروزمندانه کنند تا او به عنوان نامزد نهایی از اردوگاه دموکرات‌ها به فینال انتخابات راه یابد. به عبارتی دیگر ترامپ و تیمش سعی دارند تا بتوانند سندرز را به عنوان رقیب نهایی خود به صورتی کانالیزه کنند تا با چیره شدن بر او، علاوه بر مانور سیاسی، به حزب دموکرات بفهمانند که او قابلیت کنار زدن یک سناتور دموکرات با ریشه یهودی و اندیشه سوسیال را دارد. در این بین باید متوجه باشید که وضعیت ترامپ در حوزه داخلی (اعم از اقتصاد و سیاست) در حالت خوبی قرار دارد.

مساله دیگر این است که ترامپ توانسته لبه تیغِ کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا، کوبا، برزیل و حتی کشورهایی که با ایدئولوژی سوسیالیستیِ چین و روسیه در ارتباط بودند را کُند کرده و از سوی دیگر قدرت بین‌المللی خود در عرصه اقتصاد و سیاست در قبال چین و روسیه را تقویت کند. این مولفه‌ها باعث می‌شود تا ترامپ یک پرستیژ و جایگاه ویژه‌ای برای خود در انتخابات ۲۰۲۰ قائل شود و طبیعتاً به دنبال یک حریف و رقیب جدی می‌گردد که از حیث جایگاه و همچنین ایدئولوژی کمی متفاوت‌ از سایر دموکرات‌ها باشد.

مطهرنیا افزود: ترامپ به دنبال آن است تا بتواند به صورت هدایت‌شده راه را برای برنی سندرز هموار کند و در نهایت او را شکست دهد؛ چراکه امکان ایجاد چالش‌ها با وجود سندرز برای ترامپ بسیار کم است. دموکرات‌هایی مانند جو بایدن، الیزابت وارن یا پیت بوتجج می‌توانند برای ترامپ کمی خطرآفرین باشند و حتی او را در دقیقه نهایی مورد اذیت و آزار سیاسی قرار دهند، اما شخصی مانند سندرز که ریشه سوسیالیستی دارد، به راحتی می‌تواند از میدان خارج شود؛ چراکه جامعه ایالات متحده و ساختار سیاسی - اقتصادی آن کاملاً تابع مولفه‌های سرمایه‌داری است و به هیچ وجه سوسیالیسم را برنمی‌تابند. فراموش نکنیم که در آمریکا چند هفته منتهی به انتخابات اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند شگفتی بیافریند. این وضعیت در حالی است که دموکرات‌ها هم‌اکنون دچار ضعف شدند.

وی در پایان تصریح کرد: نانسی پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با تمام تجربه‌اش از ترامپ شکست خورد و پرونده استیضاح به بایگانی رفت. از سوی دیگر «باراک اوباما» که هم‌اکنون به عنوان چهره موثر در حزب دموکرات شناخته می‌شود، از هم‌حزبی‌های خود به صورت قاطعانه حمایت نکرد و همه اینها دست به دست هم داد تا ترامپ تقویت شود. سناریو و سیاست ترامپ از ابتدای ورود به کاخ سفید بر اساس تحریک، پرتاب (هجوم) و در نهایت جاخالی دادن بوده است. این استراتژی نشان‌دهنده آن است که وی توانسته در عرصه بین‌المللی، واشنگتن را تا حد زیادی مطرح و تثبیت کند. بدین ترتیب با وجودِ اینکه سندرز در میان لایه‌های بالای دموکرات‌ها و همچنین جناح چپ و طیفی از شهروندان پذیرفته شده است، اما متغیرهای موجود نشان می‌دهد که واشنگتن بیش از آنکه به دموکرات‌ها متمایل باشد، به یک رئیس جمهور تهاجمی از جنس محافظه‌کار نیاز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز