خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

چالش‌های پیش‌روی علاوی برای تشکیل کابینه عراق/ دلایل مخالفت اهل‌تسنن و کردها با برخی چهره‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۳۵۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: چالش نخست‌وزیر مکلف این است که او به دنبال چهره‌ها و شخصیت‌های تکنوکراتِ مستقل است و به همین دلیل احتمالاً گزینه‌های سکولار وارد کابینه شوند.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به واپسین روزهای تشکیل کابینه عراق و موانع موجود بر سر راه نخست‌وزیر این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: مساله تشکیل کابینه عراق دارای ابعاد پیچیده‌ای است که بخشی از آن به ماهیت چهره نخست‌وزیر جدید عراق بر می‌گردد و مقدار دیگری از آن به سهم‌خواهی جناح‌های سیاسی این کشور مربوط می‌شود. باید توجه داشته باشیم که بسیاری از سیاسیون و همچنین تحلیلگران عراقی معتقدند که انتخاب محمد توفیق علاوی به عنوان نخست‌وزیر این کشور در شرایط فعلی بهینه و مناسب نبوده است. بسیاری بر این عقیده‌اند که او از سایر نامزدها پیشرو‌تر نبوده و همین موضوع باعث شده تا بر خلاف ادعاهای موجود، بسیاری از جناح‌های عراق و شخصیت‌های این کشور وی را قبول نداشته باشند؛ چراکه اختلاف‌ها نشان می‌دهد که تمام جناح‌ها روی او توافق ندارند و حتی برخی از شخصیت‌های اهل تسنن و کردها معتقدند انتخاب علاوی از سر ناچاری و اضطرار بوده است.

وی ادامه داد: در این میان نخست‌وزیر عراق به دنبال آن است که به همه بفهماند نابسامانی فعلی در کشورش محصول تنش و نزاع میان احزاب عراقی است و حالا او به دنبال آن است تا این وضعیت را سر و سامان دهد.  علاوی می خواهد به افکار عمومی بفهماند افرادی را برای انتخاب خواهد کرد که بتوانند کابینه تکنوکرات و خارج از هرگونه جناح بازی سیاسی تشکیل دهند و در نهایت اوضاع را سروسامان ببخشد. واقعیت این است که چالش پیش روی او دقیقاً همین موضوع است؛ در عراق تمام سیاستمداران به یک حزب و جناح خاص گرایش دارند و اساسا چهره‌های مستقل بسیار محدود و کم هستند. در این میان کردها و اهل تسنن با بسیاری از اسامی مطرح شده که قرار است کابینه عراق را تشکیل دهند مخالف هستند و از سوی دیگر سهم‌خواهی آنها در پارلمان همچنان ادامه دارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به مطالبه مردم عراق برای مبارزه با فساد، گفت: یکی دیگر از چالش‌هایی که علاوی با آن روبه‌رو است، بحث مبارزه با فساد خواهد بود. متاسفانه در عراق فساد سیاسی، اداری و مالی به حدی ریشه دوانده است که هیچ شخصیت سالم و بدون حاشیه‌ای را نمی‌توان پیدا کرد یا حداقل اگر هم وجود داشته باشند مستقل نیستند. از این منظر علاوی در وضعیت فعلی زیر شدیدترین فشارها قرار دارد و مهمترین نقطه برای نخست‌وزیر عراق پیدا کردن مهره‌های مستقل و خارج از دایره فساد سازمان یافته در عراق است. بحث دیگر متخصص بودن اعضای کابینه خواهد بود که این موضوع هم باعث شده بسیاری از معترضان در عراق نسبت به آن واکنش نشان دهد. در این میان عادل عبدالمهدی رییس دولت موقت عراق اعلام کرده که اگر کابینه جدید تا دوم مارس تشکیل نشود از سمت خود استعفا می‌دهد و این اظهارات او نشان می‌دهد که وضعیت سیاسی عراق غبارآلود است و از سویی به دنبال اعمال فشار بر تمام جناح‌های سیاسی است تا بتواند راه را برای تشکیل کابینه جدید عراق هموار کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید اگر کابینه تا روزهای آینده تشکیل نشود، مجدداً افکار عمومی و فضای سیاسی-عراق به هم خواهد ریخت و عبدالمهدی دقیقاً در حال گوشزد کردن تبعات همین موضوع است؛ چراکه در این میان مخالفت اهل تسنن و کردها با اشخاص کابینه کاملاً مشهود است. از سوی دیگر باید توجه داشت لابی‌ها و مذاکرات میان احزاب برای تشکیل کابینه همچنان ادامه دارد. باید متوجه باشیم به دلیل اینکه علاوی به دنبال مهره‌های متخصص و غیر حزبی است، احتمال دارد چهره‌های سکولار وارد کابینه شوند که هیچ وابستگی قومی و مذهبی ندارد؛ اما مشکل جدی‌تر او، عملیاتی کردن شعارهایی است که آنها ارائه کرده‌اند. تحقق بسیاری از شعارهای او نیاز به گذر زمان دارد و این در حالی است که معترضان همچنان در خیابان‌های بغداد و سایر شهرها، حقوق خود را مطالبه می‌کنند که این موضوع می‌تواند اوضاع را برای علاوی سخت تر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز