خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف در حزب دموکرات‌-مسیحی، به تقویت طیف چپ این جریان منجر می‌شود/ جایگزینِ مرکل باید توان مدیریت اتحادیه اروپا را داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۴۲۴

کارشناس مسائل اروپا گفت: اگر اوضاع سیاسی در برلین وخیم شود و سوسیال مسیحی‌ها با تصمیم صدراعظم همراه نشوند، بدون تردید دولت ائتلافی فرو می‌پاشد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح ابعاد و پیامدهای ایجاد اختلاف میان احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی آلمان و احتمال سقوط دولت ائتلافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از زمان تشکیل ائتلاف بزرگ در آلمان میان حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، شاهد بروز مسائل و مشکلات زیادی میان دو طرف بودیم. باید توجه داشته باشیم که طی ۱۶ سال گذشته سه دوره ائتلاف میان دو حزب مذکور را شاهد بودیم اما در نهایت حزب دموکرات مسیحی در سال گذشته نتوانست با هیچ حزبی ائتلاف کند و مجبور به ائتلاف با سوسیال- دموکرات‌ها شد. توجه داشته باشید که در سوی دیگر معادلات سیاسی آلمان، حزب «آلترناتیو برای آلمان» توانست دولت محلی را تشکیل دهد و این در حالی بود که هیچکدام از احزاب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی مایل به ائتلاف با حزب آلترناتیو برای آلمان نبودند؛ چراکه اساساً تفکر ا ین حزب بر مبنای اندیشه راست افراطی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در آن زمان نامزد حزب دموکرات آزاد در ایالت تورینگن استعفا داد و در آنجا بود که بحران، شکل جدیدی به خود گرفت. همین موضوع باعث شد تا احزاب راست میانه ضربه شدیدی بخورند؛ به عنوان مثال حزب لیبرال دموکرات آلمان محبوبیت خود را حدود ۱۵ درصد از دست داد و پس لرزه‌های آن باعث شد خانم «آنه‌گرت کرامپ کارن‌باوئر» که برای جانشینی آنکلا مرگل به عنوان رهبر حزب دموکرات مسیحی انتخاب شده بود، از مقام خود استعفا دهد. هیچ شکی وجود ندارد که انصراف کرامپ از رهبری حزب دموکرات مسیحی آلمان یک مشکل جدی را به بار خواهد آورد و در این جا یک رقابت شدید درون حزبی را شاهد خواهیم بود؛ به گونه‌ای که تمام جناح‌های حزب دموکرات‌ مسیحی سعی می‌کنند تا برای کسب جایگاه صدراعظمی آلمان بیش از گذشته فعال شوند و تمامی طیف‌ها در این حزب دست به تقابل آشکار خواهند زد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تبعات ایجاد اختلاف در حزب دموکرات مسیحی گفت: مساله دیگر این است که کناره‌گیری آنه‌گرت کرامپ از رهبری حزب دموکرات مسیحی باعث می‌شود تا طیف چپ در این حزب قوی شود و همین موضوع منجر به تشدید رقابت‌های دورن حزبی خواهد شد. در نتیجه آنگلا مرکل زیر شدیدترین فشارها قرار خواهد گرفت و فضا به سمت و سویی می‌رود که نمی‌تواند حزب دموکرات مسیحی را همانند گذشته به درستی هدایت کند. از سوی دیگر باید متوجه باشیم کناره‌گیری مرکل از حزب دموکرات مسیحی به سادگی انجام نخواهد شد؛ چراکه رهبر حزب سوسیال دموکرات‌ها که در وضعیت فعلی یک بال ائتلاف دولتی به حساب می‌آید تهدید به خروج از دولت کرده و این موضوع می‌تواند باعث فروپاشی دولت ائتلافی در برلین شود. حتی امکان دارد مرکل نتواند دور چهارم صدر اعظمی خود را به صورت کامل به پایان برساند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله مهم در وضعیت فعلی این است که باید دید چه کسی جایگزین مرکل در حزب دمکرات مسیحی می‌شود، اما نکته مهم‌تر جایگاه آلمان در اتحادیه اروپا است. باید متوجه بود که مُهره جایگزین مرکل بدون تردید باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که بتوانند آلمان را به عنوان موتور محرک سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا حداقل در جایگاه خودش حفظ کند نه اینکه آن را به عقب بازگرداند. بدون تردید شخص بعدی که جایگزین مرکل می‌شود باید بتواند اتحادیه اروپا را مدیریت و حتی بحران‌هایی که به وجود می‌آید را حل و فصل کند؛ به همین دلیل جایگاه رهبری حزب دموکرات مسیحی در خارج از برلین بسیار مهم است. از جهت دیگر، وجهه حزب دموکرات مسیحی به حدی است که می‌تواند مسائل سیاسی و اجتماعی آلمان را جهت‌دهی کند و همین دو موضوع باعث می‌شود که نفر بعدی از یک پرستیژ سیاسی معقول برخوردار باشد اما توانمندی آن برای کنترل و مدیریت اوضاع بسیار مهم خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز