خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران:

صدر به دلیل چالش‌افکنی‌های پیاپی، کلاه‌آبی‌ها را منحل کرد/ جناح‌های سیاسی عراق از وضعیت موجود خسته هستند/ مقتدی به دنبال رهبری سیاسی بغداد است

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۹۰۳

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: رئیس جریان صدر به دنبال آن بود که با هدایت تظاهرات در عراق بتواند رهبری سیاسی را به عهده بگیرد اما کلاه‌آبی‌ها برای وی چالش ایجاد کردند.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح دلایل انحلال کلاه‌آبی‌ها توسط رهبر جریان صدر عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مساله انحلال کلاه‌آبی‌ها توسط مقتدی صدر تا حد زیادی به ادامه تظاهرات در بغداد و انتخاب محمد توفیق علاوی به عنوان نخست وزیر جدید عراق مربوط است. در آن زمان علاوی با حمایت جریان سائرون به رهبری مقتدی صدر و جریان الفتح به رهبری هادی العامری به عنوان نخست‌‌وزیر عراق انتخاب شد و اتفاقاً صدر خیلی تلاش کرد تا زمینه‌های مردمی را برای تشکیل کابینه توفیق علاوی فراهم کند تا او بتواند با موفقیت کار خود را آغاز کند. در این مسیر شاهد آن بودیم که معترضان در بغداد حضور داشتند و طرفداران مقتدی صدر در قالب کلاه‌آبی‌ها وارد بغداد و برخی دیگر از شهرهای عراق شدند. همین موضوع باعث شد تا حرکت جریان صدر با عکس العمل شدید از سوی مردم و معترضان روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که وضعیت سیاسی مقتدی صدر در عراق چند وقتی است که مناسب ارزیابی نمی‌شود و موضوع کلاه‌آبی‌ها باعث شد تا شرایط صدر بدتر شود. صدر به دنبال آن است تا عرصه سیاسی عراق را در قبضه خود بگیرد و حتی در این راستا با پوشش کلاه‌آبی‌ها وارد میدان شد تا بتواند نزاع میان دولت و معترضان را تقلیل دهد و آن را فروکش کند. این در حالی است که قرار شده فردا -یکشنبه- کابینه دولت عراق معرفی شود و رای اعتماد بگیرد و همه منتظر انه هستند تا ببینند کدام چهره‌ها عهده‌دار مسئولیت در عراق خواهند شد. آنچه دراین میان مهم جلوه می‌کند این است که علاوه بر شیعیان عراق، اهل تسنن و کردهای این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که وضعیت فعلی باید به اتمام برسد؛ چراکه مردم عراق از مسائل اقتصادی و اجتماعی جاری در این کشور به شدت ناراحت هستند و هزینه‌های گزاف امنیتی هم قابل جبران و پرداخت نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به کم‌تابی و درخواست مردم عراق برای پایان دادن به وضع موجود، گفت: واقعیت این است که مردم عراق خواهان پایان وضعیت موجود هستند. در این میان روز گذشته شاهد آن بودیم که نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا هیچ خطبه سیاسی در نماز جمعه قرائت نکردند و این نشان می‌دهد که ایشان هم خواهان استقرار آرامش در عراق هستند و به همین جهت نمی‌خواهند اوضاع عراق به هم بریزد. مجموع وضعیت فعلی نشان می‌دهد که مقامات سیاسی و مذهبی عراق به دنبال پایان دادن به وضعیت موجود هستند و خواهان تشکیل دولت هستند. از سوی دیگر بحث حل و فصل مشکلات پارلمانی در درون دولت مطرح است. در این میان مقتدی صدر به دنبال آن بود تا رهبری تظاهرات عراق را به عهده بگیرد و نهایتاً از طریق آن بتواند سکان سیاسی در عراق را به دست بگیرد. به همین جهت است که شاهد حضور کلاه‌آبی‌ها در بغداد بودیم؛ اما متاسفانه کلاه‌آبی‌ها آبروی صدر را بردند و به همین دلیل بود که مقتدی صدر دستور انحلال این جریان را صادر کرد و شاهد منحل شدن آن بودیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه باشید که کلاه‌آبی‌ها به هیچ وجه به صورت عدوانی عمل نکردند اما بسیاری از معترضان عراقی معتقدند که همین جناح‌های سیاسی باعث مشوش شد فضای عراق شدند. زمانی که صدر دستور پایان تظاهرات را داد و اعلام کرد که باید خیمه‌ها جمع‌آوری شود، مشخص شد که تمام این مسائل تحت رهبری صدر بود و همین موضوع سیلی از انتقادها علیه او را به راه انداخت. کسانی که عضو جریان صدر نبودند احساس کردند که این اقدام‌ها به ضرر عراق است و هم‌زمان شاهد برخی اتهام‌زنی‌ها بودیم. به همین دلیل است که معتقدم مقتدی صدر در عراق وضعیت خوبی ندارد و به دنبال آرام کردن اوضاع تا روز یکشنبه و حتی پس از آن است. داده‌ها نشان می‌دهد که کابینه علاوی به احتمال خیلی زیاد رای خواهد آورد و بعید به نظر می‌رسد که تظاهرات گسترده‌ای در این میان انجام شود؛ چراکه ۸۰ تا ۹۰ درصد معترضان از جناح صدر بودند و از سوی دیگر بحث کنترل خیابان‌ها توسط نیروهای امنیتی هم بسیار مهم است. لذا باید منتظر اعلام کابینه و وقایع احتمالی پس از آن باشیم.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز