خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخابات آیووا نشان داد اردوگاه دموکرات‌ها بی‌برنامه است/ چشم ترامپ به نظرسنجی ایالات شمالی دوخته شده است

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۱۵۳

کارشناس مسائل آمریکا گفت: در اردوگاه جمهوری‌خواهان هیچ نامزدی وجود ندارد تا رئیس‌جمهوری فعلی را به چالش بکشد و به همین دلیل وی، گزینه نهایی جمهوری‌خوهان است.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و خروجی انتخابات درون‌حزبی ایالات آیووا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات درون‌حزبی آمریکا که در ایالت آیووا برگزار شد به خوبی نشان داد که همچنان در اردوگاه دموکرات‌ها بی‌برنامگی حاکم است. بر اساس آمارهای موجود «جو بایدن»، «برنی سندرز»، «الیزابت وارن» و همچنین «تولسی گابارد» بیشترین آرا را در بین نامزدهای دموکرات داشتند، اما در اردوگاه جمهوری‌خواهان هم کاملاً مشخص است که به دلیل عدم حضور نامزد قوی و منتخب، ترامپ نفر اول و آخر حزب جمهوری‌خواه خواهد بود. اگر بخواهیم نگاهی به نامزدهای حزب دموکرات بیاندازیم می‌بینیم که برنی سندرز به دلیل افزایش سن و همچنین حمله قلبی که چند ماه پیش تجربه کرد آرام آرام مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر باید متوجه بود که سندرز یک سوسیال دموکرات است و در آ‌مریکا واژه سوسیالیسم هم‌ردیف با کمونیسم برآورد می‌شود و افکار عمومی این کشور دقیقاً از این واژه هراس دارند. چند روز پیش هم رئیس جمهوری ایالات متحده صراحتاً به سندرز حمله کرد و او را کمونیست خواند؛ به همین دلیل او می‌تواند یکی از نامزدهایی باشد که در آینده نزدیک مورد انتقادهای فراوان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مورد جو بایدن هم باید توجه داشت که او فعلاً در صدر قرار دارد اما هیچ چیز در ایالات متحده و به خصوص انتخابات ریاست جمهوری این کشور قابل پیش بینی نیست. اینکه جان کری وزیر خارجه دولت اوباما اخیراً از بایدن حمایت کرده، نشان می‌دهد که هسته مرکزی دموکرات‌ها نظر ویژه‌ای به او دارند و خواهان تمرکز بر مدار جو بایدن هستند. از سوی دیگر برخی از خبرها حاکی از آن است که نتیجه رای‌گیری دموکرات‌ها و تاخیر در اعلام آن یک بی‌برنامگی مشخص به حساب می‌آید. در این میان باید توجه داشت که این نظرسنجی‌ها و اعلام اعداد و ارقام، به صورت رسمی نیست بلکه بر اساس تجمع گروه‌ها و بالا بُردن دست‌های حاضران تخمین زده می‌شود؛ به همین جهت این نظرسنجی‌ها ممکن است در آینده نزدیک با اختلاف‌های زیادی در حوزه اعداد و ارقام مشخص شود به همین دلیل نمی‌توان در حالت کنونی به آن تکیه کرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: بسیاری بر این عقیده‌اند که استیضاح ترامپ می‌تواند آرای وی را کاهش دهد اما باید توجه داشته باشیم که با اینکه استیضاح به ضرر ترامپ شده است اما در نهایت او تبرئه خواهد شد و حالا جو بایدن با یک اتهام علیه پسرش در وسط کارزار باقی مانده است. تجربه نشان می‌دهد که برای تحلیل انتخابات ایالات متحده باید منتظر آمارها و نتایج نظرسنجی در ایالت‌هایی مانند نیویورک، کالیفرنیا، مریلند و تا حدودی ماساچوست ماند؛ چراکه این ایالت‌ها نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات خواهند داشت و حتی قطب‌های اقتصادی در آن قرار دارد. نکته دیگر در مورد استیضاح ترامپ و تاثیر آن بر انتخابات این است که از روز اول مشخص بود دموکرات‌ها برای کسب دو سوم آرا علیه ترامپ نمی‌توانند اجماع حداکثری داشته باشند و کاملاً مشخص بود که رییس‌جمهور ایالات متحده تبرئه می‌شود. به همین دلیل حالا باید منتظر اقدامات بعدی دموکرات‌ها را در عرصه داخلی آمریکا بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که دموکرات‌ها در وضعیت فعلی دچار یک انشقاق شدند و به نظرم آنها باید به سرعت اردوگاه خود را در مقابل ترامپ سروسامان دهند. به یاد داریم که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با بسیج کردن اکثریت خاکستری محافظه‌کار (روستایی‌ها، کشاورزان و گردن قرمزها) یک طیف پوپولیست را علیه دموکرات‌ها به راه انداختند. در همان انتخابات سال ۲۰۱۶، ترامپ نتوانست آرای مورد نظرش را کسب کند و در نهایت توانست رای الکترال به دست بیاورد و پیروز انتخابات دور گذشته شود. در شرایط کنونی هم به نظر می‌رسد که رییس جمهور آمریکا بیش از این نمی‌تواند به جایی برسد، اما آنچه در انتخابات ۲۰۲۰ مهم خواهد بود و سرنوشت ترامپ را مشخص می‌کند، وضعیت اقتصادی و همچنین مسایل بین‌المللی است. باید دید تا نزدیک انتخابات چه اتفاقی می‌افتد؛ به هر ترتیب جو بایدن از حیث عقلانی بهتر از ترامپ خواهد بود ولی باید دید که موج برخاسته از پوپولیسم به کجا می‌رود و خروجی آن چه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز