خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

دمشق به دلیل بی‌توجهی جامعه جهانی پاک‌سازی ادلب را آغاز کرد/ ترکیه در حال اعمال فشار بر سوریه با اهرم تروریست‌ها است

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۷۰۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: آنکارا به بهانه اینکه کردهای سوریه در اطراف ادلب مستقر هستند، مجدداً سنگ‌اندازی در پاک‌سازی ادلب را آغاز کرده‌ است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد پیشروی ارتش سوریه در ادلب و دلایل دخالت‌های ترکیه در این عملیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً شاهد انتشار بیانیه‌ مشترک از سوی روسای‌جمهوری روسیه و ترکیه در مورد خروج تروریست‌ها از استان ادلب سوریه بودیم و قرار بر این بود تا با خروج تروریست‌ها، مسیر برای بازگشت آورگان سوری فراهم شود. متاسفانه این بیانیه و مسائلی که در مورد آتش‌بس و همچنین تسلیم سلاح‌ها با محوریت ادلب صورت گرفته بود، توسط تروریست‌ها نقض شد و در نهایت ارتش سوریه مجبور به پیشروی به سوی ادلب شد. بر اساس پیشروی‌هایی که طی روزها و هفته‌های اخیر انجام شده، بسیاری از عناصر گروهک تروریستی النصره (شاخه القاعده در سوریه) در این عملیات‌ها کشته شده‌اند و بسیاری از مناطقی که در اختیار داشتند را از دست داده‌اند. لذا تنها پنج درصد از بخش اصلی ادلب در دست تروریست‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: در این میان شاهد سنگ‌اندازی ترکیه در اطراف ادلب و حلب هستیم. آنکارا معتقد است که باید یک کمیته مشترک میان ترکیه و روسیه برای هدایت عملیات پاکسازی ادلب تشکیل می‌شد تا آنها هم در جریان جزئیات این عملیات قرار بگیرند. این در حالی است که ترکیه بخش اعظمی از نیروهای نظامی خود را در ۴۰ کیلومتری ادلب که یک منطقه مشترک مرزی به حساب می‌آید، مستقر کرده است. این اقدام به علاوه خط‌دهی‌های میدانی به تروریست‌ها باعث شده تا روس‌ها تا حدودی از ترکیه ناراحت نشوند؛ به صورتی که مرکز روسی نظارت بر آشتی سوریه به تبادل آتش میان نیروهای ترکیه و سوریه در ادلب واکنش نشان داد و اعلام کرد که ارتش ترکیه به مسکو درباره تحرکاتش در «ادلب» اطلاع نداده بود. ترکیه معتقد است که نیروهای دموکراتیک سوریه در اطراف ادلب مستقر هستند و باید با آنها مقابله شود. این همان بهانه دیرینه‌ای است که ترک‌ها با استناد به آن وارد خاک سوریه و مناطق شمالی این کشور شدند که آوارگان بسیار زیادی را به دنبال داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که آینده گروه‌های تروریستیِ فعال در ادلب چه خواهد شد، گفت: در وضعیت کنونی چیزی حدود به ۱۱۶ گروه و جریان تروریستیِ ریز و درشت به صورت پراکنده در ادلب و شمال غرب سوریه حضور دارند که بخش عمده آنها تحت نظر ترکیه قرار دارند و بخشی دیگر زیر نظر آمریکا قرار دارد. اینکه دیده می‌شود ترکیه از این تروریست‌ها حمایت می‌کند، هیچ دلیلی جز اعمال فشار بر دولت سوریه ندارد. واقعیت این است که آنکارا با حمایت از جریانات تروریستی مستقر در ادلب و شمال غربی سوریه به دنبال آن است تا به دولت دمشق در مورد کُردها و کنترل آنها فشار بیاورد؛ به عبارتی دیگر دولت ترکیه می‌خواهد دمشق را مجبور کند تا کُردهای سوریه را از مناطق مورد نظرش خارج کند اما ارتش سوریه با توجه به وضعیت میدانی و سیاسی این کشور، تنها گزینه‌ای را که در دستور کار قرار داده، پاکسازی ادلب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکل اساسی در مورد ادلب و به طور کلی پرونده سوریه این است که جامعه جهانی به هیچ وجه کمک حالِ دولت سوریه نبوده است. سال‌های سال است که دولت دمشق در مورد تروریست‌های مستقر در ادلب به کشورهای منطقه و فرامنطقه و آنهایی که به ظاهر به دنبال صلح در سوریه هستند، پیام‌های گوناگون داده اما هیچکس برایش مهم نیست که این پرونده به کجا می‌رسد. باید متوجه بود که بازیگران اصلی صحنه فعلی سوریه (فارغ از دولت و ارتش این کشور)، روسیه و ترکیه هستند و تروریست‌ها هم در جناح دیگری مشغول به کار هستند. دولت سوریه می‌خواهد تا قبل از تابستان سال ۲۰۲۰ میلادی ادلب را به هر ترتیبی که شده پاک‌سازی کند و معتقد است که جامعه جهانی هیچ توجهی به این موضوع ندارد. به همین دلیل احتمال دارد طی روزهای آینده، کشورهای اروپایی، ترکیه و ایالات متحده سناریوی تخریبی را در دستور کار قرار دهند تا مانع پیشروی ارتش سوریه شوند یا هزینه و تلفات میدانی را برای آنها بالا ببرند. حتی ممکن است مجدداً سناریوی استفاده از شیمیایی را ادلب شاهد باشیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز