خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

حکام عرب، قدس را به اسرائیل فروختند/ تناقض‌ها مانع اجرای معامله قرن است/ نتانیاهو می‌داند فلسطینی‌ها ساکت نمی‌نشینند

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۷۶۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در وضعیتی قرار دارند که یا باید از قدرت کناره‌گیری کنند یا در انتخابات پیروز شوند و به همین جهت از معامله قرن در این برهه زمانی رونمایی کردند.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه در تشریح ابعاد و پیامدهای اعلام معامله قرن توسط رئیس جمهوری ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه در تفسیر و تشریح این طرح حائز اهمیت است،‌ مقطع زمانی آن است. هیچ شکی وجود ندارد که وضعیت فعلی منطقه بسیار نابسامان و بحرانی است و اتفاقاً طرح معامله قرن (ترامپ و نتانیاهو) هم در این بحران قرار دارند؛ به گونه‌ای که ترامپ در آستانه استیضاح قرار دارد و متهم به سوءاستفاده از قدرت شده است و از سوی دیگر نتانیاهو هم به دلیل فساد مالی و اداری تحت پیگرد قرار گرفته است؛ به همین دلیل است که می‌بینیم نتانیاهو پس از اعلام جزئیات معامله قرن از سوی ترامپ با ذوق‌زدگی کامل این طرح را یکی از دستاوردهای مهم قلمداد می‌کند، چراکه هر دوی آنها یا باید در انتخابات پیش‌رو پیروز شوند یا باید از قدرت کناره‌گیری کنند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که ترامپ و نتانیاهو تا به این حد به دنبال اعلام معامله قرن هستند، بحران‌هایی است که هر دو طرف در سیاست خارجی‌شان دارند. ترامپ نیروهای خود را در سوریه به بهانه‌های متعدد از آن کشور خارج یا به آن وارد می‌کند و همچنان با بحرانی که خودش آن را کلید زد، در عراق دست و پنجه نرم می‌کند. در مورد ایران شاهد هستیم که تحریم‌های ترامپ علیه ایران نتوانسته آن‌گونه که وی معتقد بود، تهران را با مشکل روبه‌رو کند و همچنین در مورد مذاکره با طالبان هم هیچ دستاوردی نصیب کاخ‌سفید نشده است. از جهتی دیگر ترامپ و تیمش در پرونده کره‌شمالی پیشرفت‌هایی نداشتند و جز چند عکس یادگاری هیچ خروجی برای کاخ‌سفید به دست نیامده است. همین وضعیت در مورد نتانیاهو صادق است. او در عرصه داخلی سعی کرد با برگزاری انتخابات درون حزبی لیکود خود را تثبیت و مشروعیت خود را مجدداً به دست بیاورد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به مشکلات سد راه نتانیاهو در عرصه سیاست خارجی گفت: یکی از مشکلاتی که نتانیاهو تا همین لحظه با آن مواجه است، مساله عدم توانایی اسرائیل در مقابله با مقاومت فلسطین است. در چند ماه اخیر خصوصاً در سال گذشته شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی بارها به نوار غزه حمله کرد و زمانی که پاسخ مقاومت فلسطین را مشاهده کرد، یک‌باره و تنها ظرف کمتر از ۲۴ ساعت آتش‌بس را پذیرفت. به این جهت اسرائیل به دلیل اینکه نمی‌تواند بیش از حد با فلسطینی‌ها درگیر شود، اقدام به به هم ریختن وضعیت لبنان، عراق و تا حدودی ایران کردند که البته همکاری ایالات متحده با آنها کاملاً مشهود است که تمام این مسائل نشان از مشکلات آنها در محور سیاست خارجی دارد. در این بین اما ترامپ به شدت نیازمند حمایت لابی یهود و مسیحیان تندرو در داخل آمریکا است و به هر ترتیبی که شده باید خود را به آنها ثابت کند تا بتواند از مخمصه فعلی فرار کند.

چراغی افزود: بساری از چهره‌های یهودی و مسیحی تندرو از ترامپ انتقاد دارند که چرا او هیچ اقدامی برای تشکیل کابینه اسرائیل انجام نمی‌دهد و از سوی دیگر جرد کوشنر (داماد و مشاور ترامپ) به دنبال آن است تا بتواند در این مقطع زمانی، همه‌چیز را به نفع ترامپ و تیم او تمام کند. از این منظر با توجه به این مولفه‌ها کاملا مشخص است که چرا ترامپ در وضعیت کنونی اقدام به علنی کردن معامله قرن کرده است. به نظرم باید این طرح را به مانند نمایشنامه یک طرفه دانست که فلسطینی‌ها هیچ دخل و تصرفی در آن ندارند و حتی در زمان اعلام این طرح، با آنها هیچ مشورتی نشده است. طرحی که ترامپ آن را اعلام کرد اساساً حقوق فلسطینی‌ها را نادیده گرفته است اما از سوی دیگر همین طرح باعث ایجاد وحدت و نزدیک شدن فلسطینی‌ها به یکدیگر شده است؛ تا جایی که قرار است اسماعیل هنیه و محمود عباس (رهبران حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین) پس از سال‌ها، با یکدیگر بر سر معامله قرن دیدار کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مواضع کشورهای عربی در مورد معامله قرن بسیار شرم‌آور است اما آنها باید بدانند که سازش و سکوت آنها باعث شد تا قدس به اسرائیل داده شود. معتقدم که اعراب منطقه و خصوصاً حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس، بیت‌المقدس را به صهیونیست‌ها فروختند و این مکان را باید مصادره شده بدانیم. در این میان آنچه بسیار مهم تلقی می‌شود، تناقض‌های موجود در بندهای اعلام  معامله قرن است. ترامپ اعلام می‌کند که حفظ یکپارچگی در سرزمین‌های اشغالی مهم است و از سوی دیگر می‌گوید که شهرک ابودیس پایتخت کشور فلسطین به حساب می‌آید. بحث خلع سلاح در غزه، به رسمیت شناختن کشور یهود و همچنین مشخص شدن مرزهای جدید سرزمین‌های اشغالی به صورت کامل نشان می‌دهد که تناقض‌های زیادی در این مسیر وجود دارد. نتانیاهو هم می‌داند که مردم فلسطین این طرح و مستندات آن را قبول نمی‌کنند و به همین دلیل بازه زمانی چهارساله برای تشکیل کشور فلسطین و همچنین اجرای آن در نظر گرفتند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز