خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا:

دلیل دعوت همزمان نتانیاهو و گانتز به آمریکا، ایجاد مدلی مشابه حکومت افغانستان است/ ترامپ معامله قرن را تضمین انتخابات ۲۰۲۰ می‌داند

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۲۱۱

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: اختلاف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر حزب آبی-سفید بر سر میزان سرکوب مقاومت فلسطین است ولی هر دو بر سر معامله قرن با یکدیگر اتفاق نظر دارند.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در تشریح دلایل رونمایی طرح معامله قرن توسط ترامپ طی روزهای آینده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طرح معامله قرن از زمانی که ترامپ در کاخ‌سفید مستقر شد، مطرح شده بود و در طول مدت ریاست جمهوری‌اش در تمام کنفرانس‌ها و نشست‌های داخلی و خارجی به این طرح اشاره کرده است. حتی شاهد آن بودیم که چندین جلسه در مورد ابعاد اقتصادی و سیاسی این طرح در کشورهای عربی منطقه برگزار و ابعاد گوناگون آن از سوی مقامات ایالات متحده بررسی شده است. اینکه چرا رئیس جمهور ایالات متحده به دنبال آن است تا در روزهای آتی (سه‌شنبه برابر با ۲۸ ژانویه) جزئیاتی از طرح معامله قرن را رونمایی کند، به نوعی نشان می‌دهد که بستر اعلام این طرح در وضعیت فعلی فراهم شده است. اینکه چرا قبلاً و چند ماه پیش این، طرح اعلام نشد، دلایل گوناگونی دارد که یکی از آنها آماده نبودن متن مورد نظر ترامپ و مقام‌های رژیم صهیونیستی است و دلیل دیگرش به عدم پذیرش از سوی اعراب منطقه مربوط است.

وی ادامه داد: ترامپ در وضعیت فعلی به دنبال مهیا کردن بسترهای داخلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است و سعی دارد در این راستا با رونمایی از طرح معامله قرن محیط داخلی و خارجی با تمرکز بر لابی یهود را به نفع خود رقم بزند. در امتداد این وضعیت شاهد اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هستیم که او هم دقیقاً سخنان ترامپ را تکرار می‌کند ولی آنچه در این میان مشهود خواهد بود این است که در جزئیات جدیدی که منتشر می‌شود، بحث اسکان فلسطینی‌ها در کرانه باختری به صورت تلویحی مورد اشاره قرار گرفته اما قرار بر این است که قدس در اختیار اسرائیلی‌ها قرار بگیرد. این موضوع نه تنها خط قرمز فلسطینی‌ها و جریان مقاومت در این منطقه است بلکه شاهد آن هستیم که یاسر عرفات هم در کنفرانس‌های اسلو و مادرید در این مورد بسیار حساس بود و تمام این وضعیت نشان می‌دهد که قرار است فلسطینی‌ها از حق طبیعی خودشان محروم شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به برخی از بندهای معامله قرن، عنوان کرد: براساس آنچه تا به امروز در اظهارات و اسناد مشخص شده، نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها هیچ دسترسی به ورودی‌های اراضی اشغالی نخواهند داشت و در ادامه یک کنترل امنیتی با محوریت اسرائیل پایه‌گذاری خواهد شد. از سویی دیگر این وضعیت باعث می‌شود تا کالاهای موردنیاز فلسطینیان وارد مناطقی که آنها اسکان خواهند داشت، نشود و تمامی این موارد دقیقاً در زمانی علنی شده که ترامپ در آستانه استیضاح قرار دارد. رئیس جمهور آمریکا به دنبال آن است تا بتواند با تقویت موضع خود از معرکه فرار کند اما به هر ترتیب جزئیاتی که قرار است به زودی از سوی کاخ سفید اعلام شود به نفع اعراب و فلسطینی‌ها نیست؛ چراکه ترامپ براساس مشی تجاری و اقتصادی خود تمام هزینه‌های این طرح را به گردن کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد انداخت.

صفاتاج افزود: به موازات این وضعیت باید توجه داشت که در حدود یک ماه و نیم دیگر، سومین دوره از انتخابات کنست در اسرائیل برگزار خواهد شد که این موضوع شرایط بسیار حساسی را برای نتانیاهو و حزب لیکود رقم زده است. باید متوجه بود که نتانیاهو به عنوان یک چهره تک‌محور در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا بتواند با کسب آراء بیشتر انتخابات سوم را به نفع خود به سرانجام برساند. حتی شاهد آن بودیم که چند روز پیش وی اعلام کرده بود که ارتباط با کشورهای عربی تا این حد را در خواب نمی‌دیده است. لذا مولفه‌های سیاسی به خوبی نشان می‌دهد که هر دو طرف (ترامپ و نتانیاهو) به دنبال بقاء حیات سیاسی خود در صحنه فعلی سیاست بین‌الملل هستند. اینکه دیده می‌شود ترامپ از نتانیاهو و بنی گانتز (رهبر ائتلاف آبی و سفید) دعوت می‌کند تا برای بررسی معامله قرن به کاخ سفید بیایند، به نوعی نشان‌دهنده آن است که او تمام‌قد در حال سرویس‌دهی به اسرائیل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که دعوت دو رقیب اسرائیلی به کاخ سفید را نمی‌توان به معنای تلاش ترامپ برای ایجاد همگرایی میان دو طرف دانست؛ چراکه گانتز و نتانیاهو به صورت مشترک تامین منافع اسرائیل را دنبال می‌کنند. از این جهت هر دو از خیزش مقاومت فلسطین احساس خطر کردند و این موضوع را برای خود یک تهدید جدی تلقی می‌کند. معتقدم که هدف ترامپ از دعوت دو طرف، ایجاد یک مدل مشابه با حکومت فعلی افغانستان است؛ در افغانستان اختلاف‌ها و دوقطبی تا جایی پیش رفت که «جان کری» شخصاً به کابل رفت و نهایتاً خروجی آن دولت وحدت ملی افغانستان با محوریت محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله شد. حالا ترامپ می‌خواهد همین مدل را در مورد اسرائیل تکرار کند تا مانع فروپاشی سیاسی در تل‌آویو شود. به همین دلیل از نتانیاهو و گانتز با وجود تمام اختلاف‌ها میان آنها دعوت کرده تا به کاخ سفید بروند؛ این نشان می‌دهد که هر دو نامزد هیچ اختلافی در مورد معامله قرن با یکدیگر ندارند و اختلاف میان گانتز و نتانیاهو تنها در شدت سرکوب جریان‌های جهادی فلسطین است. به همین دلیل متغیرها نشان می‌دهد که نقاط اشتراک دو رقیب اسرائیلی بیش از اختلاف‌هایشان است و در این میان ترامپ به دنبال تقویت اتحاد در تل‌آویو به نفع خود در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز