خبرگزاری کار ایران

«کوریره دلا سرا» بررسی کرد

پشت پرده نقش امارات در پرونده لیبی چیست؟

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۷۹۴

آنچه که به طور خاص روس‌ها را از فرمانده ارتش ملی لیبی در کنفرانس برلین ناراحت کرد، نقشی است که امارات از پشت پرده بازی کرده است.

به گزارش ایلنا، روزنامه ایتالیائی «کوریره دلا سرا» از خشم و غضب «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان از «خلیفه حفتر»، فرمانده موسوم به نیروهای ارتش ملی لیبی به دلیل عدم پاسخ به تماس‌های تلفن وی خبر داد.

این موضوع باعث ایجاد پرسش‌هایی درباره نقش امارات در این رفتار حفتر شده است به ویژه اینکه گزارش‌های پیشین از نقش امارات در شکست کنفرانس مسکو خبر داده بودند.

روزنامه کوریره دلا سرا با انتشار گزارشی نوشت: ساعت ۱۷ یکشنبه گذشته تلفن اتاق حفتر در کاخ صدر اعظم آلمان زنگ خورد اما با توجه به مخالفت وی با پاسخ به مکالمه حدید مرکل که تلاش می¬کرد پاسخ نهائی وی را درباره بیانیه کنفرانس دریافت کند، بی نتیجه بود.

یک منبع نزدیک به مرکل گفت که در این لحظات وی به شدت خشمگین شد و تأکید کرد که فقط ۱۰ دقیقه منتظر می‌مانیم و اگر حفتر به عدم مسئولیت‌پذیری خود ادامه دهد، پایان کنفرانس را اعلام کرده و هر تصمیمی را که شرکت‌کنندگان در کنفرانس بگیرند، قبول می‌کنیم و در نهایت نیز چنین شد.

این روزنامه نوشت که کنفرانس برلین درباره لیبی باتصویب مکانیزم بین‌المللی با هدف برقراری آرامش از طریق اتخاذ سلسله اقدامات متوالی به پایان رسید که این مکانیزم با ممنوعیت واردات سلاح به لیبی و توقف حمایت نظامی از دو طرف جنگ توسط گروه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اثر گذار در صحنه لیبی فعال شده است.

اما بیانیه کنفرانس را نه «فائز السرج»، رئیس دولت وفاق ملی لیبی و نه حفتر هیچ یک امضا نکردند و سکوت حفتر در قبال امکان اجرایی شدن این مکانیزم ابهام ایجاد کرده است.

این روزنامه معتقد است که حفتر طبق روال ماه‌های گذشته در لحظه آخر موضع خود را تغییر داده است.

در گزارش این روزنامه ایتالیائی آمده است که در مذاکرات برلین برخی پیشرفت‌ها ابتدا از چراغ سبز سراج و حفتر درباره تعیین نمایندگان خود در کمیته نظامی مشترک برای نظارت بر اجرای آتش‌بس حاصل شد. ولی حفتر شروط غیر قابل قبولی را وضع کرد تا جایی که حتی صبر خود روس‌ها  را لبریز کرد.

بر اساس این گزارش، آنچه که به طور خاص روس‌ها را ناراحت کرد، نقشی است که امارات از پشت پرده بازی کرده است به ویژه اینکه حفتر آنها را حامیان عملی خود در دو سطح نظامی و مالی می‌داند و به همین دلیل هر بار برای اتخاذ تصمیم نهائی خود به امارات پناه می‌برد.

این در حالی است که کنفرانس برلین توافقی را برای طرح فراگیر ویژه حل بحران در این کشور تصویب کرد.  

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز