خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

قطع کمک آمریکا به عراق، امنیت ملی بغداد را نشانه گرفته است/ واشنگتن، صدام را برای خارج کردن نیروهایش در سال ۲۰۲۰ ساقط نکرد

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۴۵۴

کارشناس ارشد مسائل غرب‌آسیا با اشاره به اینکه قطع کمک آمریکا به عراق به نوعی تحمیل اراده و نقض حاکمیت این کشور است، گفت: قطع کمک آمریکا به عراق اقتصاد این کشور را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه بستر امنیتی و محیط پیرامون همسایگان بغداد را نشانه گرفته است.

«قاسم محبعلی» مدیر کل سابق خاورمیانه وزارت خارجه در تشریح دلایل قطع احتمالی کمک ۲۵۰ میلیون دلاری آمریکا به عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بعد از تحولات دو ماه اخیر، وضعیت عراق بسیار پیچیده شده است؛ از یک سو اعتراضات مردمی به ناکارآمدی دولت و افزایش فساد اقتصادی و اداری معادلات را تغییر داد و از جهت دیگر حمله به پایگاه حشدالشعبی و ترور سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها باعث شد تا جامعه عراق چندپاره شود. در همین حین دولت فعلی عراق با اکثریت پارلمانی شیعیان تلاش دارد تا اخراج نظامیان آمریکا از خاک کشورش را عملیاتی کند. پس از تصویب این موضوع توسط قانونگذاران عراق، شاهد آن هستیم که تمامی شخصیت‌ها و همچنین ارکان ایالات متحده علیه این طرح موضع گرفتند و کار به جایی رسید که رئیس جمهوری ایالات متحده تهدید به تحریم عراق کرده است.

وی ادامه داد: برخی از تحلیل‌ها به این سمت و سو رفته که نظامیان ایالات متحده به دلیل وضعیت سیاسی و امنیتی عراق به زودی از خاک این کشور خارج می‌شوند اما کاملاً واضح است که آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۳ صدام را به این دلیل ساقط نکردند که حالا بخواهند از عراق خارج شوند. به همین جهت کاملاً قابل پیش‌بینی است که مصوبه خروج نیروهای آمریکا از عراق که فقط توسط شیعیان به امضا رسیده، به ورطه عملی در نیاید.

محبعلی گفت: آنچه از کاخ سفید، وزارت خارجه و پنتاگون مخابره می‌شود به وضوح نشان می‌دهد که ایالات متحده تمام ابزارهای خود را برای به چالش کشیدن دولت عراق آماده کرده است. از جهتی دیگر اقلیم کردستان و بخشی از اهل تسنن عراق هم با خروج آمریکایی‌ها از این کشور مخالف هستند. تمامی این مولفه‌ها گویای این مطلب است که آمریکایی‌ها از عراق خارج نمی‌شوند و اگر دولت این کشور به مسئله مذکور اصرار کند با تحریم‌ها و قطع کمک‌های آمریکا مواجه خواهد شد تا جایی که در روزهای گذشته وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند دونالد ترامپ صراحتا گفته است که اگر قرار باشد نیروهایمان را از عراق خارج کنیم، کمک ۲۵۰ میلیون دلاری به دولت عراق لغو خواهد شد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب‌آسیا با اشاره به ماهیت کمک ۲۵۰ میلیون دلاری آمریکا به عراق گفت: این کمک علاوه بر مسائل اقتصادی به موضوعات امنیتی و آموزش نیروهای عراقی مربوط است. به این جهت ایالات متحده اگر کمک‌ها را قطع کند بدون تردید براساس مولفه‌های ضد امنیتی عراق، ممکن است اوضاع وخیم شود. از جهتی دیگر آمریکایی‌ها، عراق را پایگاه اصلی خود برای رصد، اشراف و کنترل ایران و سوریه می‌دانند و شکی وجود ندارد که اعمال تحریم و قطع کمک‌ها می‌تواند محیط پیرامونی هر دو کشور را با مشکلاتی روبه‌رو کند. از سوی دیگر وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده که اگر دولت عراق اقدام به خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ روسیه کند با تحریم روبه‌رو خواهد شد. این مسائل عموماً حول تهدیدات اقتصادی با درون‌مایه امنیتی می‌گردند، مگر آنکه دولت جدید در بغداد بر سر کار بیاید تا آمریکا سیاست‌های خود را تغییر دهد.

وی تصریح کرد: مشکل عراق مسئله اقتصاد نیست؛ بلکه در وهله اول فساد و در وهله دوم شکننده بودن امنیت این کشور است. اگر کمک‌های آمریکا به عراق قطع شود و این کشور تحت تحریم قرار بگیرد، ارتش و نیروهای امنیتی عراق ضعیف خواهند شد و حتی جایگزینی برای آنها در کوتاه‌مدت وجود ندارد. لذا وابستگی امنیتی عراق به ایالات متحده مهمترین موضوعی است که پس از تحریم‌ها و قطع کمک‌ها به عراق می‌تواند مورد اشاره قرار داد. به هر ترتیب اگر کمک‌های ایالات متحده به عراق قطع شود، به دلیل وجود ریشه‌های افراط‌گرایی و رادیکالیسم بومی این خطر وجود دارد که بار دیگر این کشور مهمان جریان‌های تروریستی شود. از سوی دیگر قطع کمک به عراق به نوعی تحمیل اراده و نقض حاکمیت این کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز