خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه:

حمله به شخصیت نظامی در کشور ثالث تبدیل به عرف جدید شده است/ حضور آمریکا در منطقه با بهانه‌های واهی صورت می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۲۴۲

تحلیلگر مسائل منطقه در همایش پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی گفت: حمله به یک چهره نظامی کشوری در کشور دیگر هم کاری بود که آمریکا انجام داده و از این به بعد کشورهای دیگر می‌توانند این کار را بکنند. این در عرف بین الملل ایجاد قاعده جدید است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سید صباح زنگنه» تحلیلگر مسائل منطقه صبح امروز -چهارشنبه- در همایش پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی گفت: منطقه ما محل تلاقی خواسته‌ها، آرزوها، جنگ‌ها، دعواها، خشنوت‌ها و همه تحولات جهانی بوده و هست و خواهد بود. به همین دلیل همواره این منطقه به لحاظ امنیتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تهدیدها می‌تواند سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی باشد که مجموع اینها در تهدیدات امنیتی تجلی بیشتری پیدا می‌کند.

زنگنه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک الگوی جدید در منطقه معرفی شده و توان فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی هم دارد و به همین دلیل مورد تهاجم قدرت‌ها قرار گرفته است. این وضعیت تا زمانی که به برکت خون شهدا و لطف ائمه طرح جدید در منطقه را محقق کند. ادامه خواهد داشت.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: حضور آمریکا در منطقه بعد از برچیده شدن قدرت انگلستان چالش‌های زیادی ایجاد کرد. این چالش‌ها در طول این هفتاد سالی که رژیم صهیونیستی ایجاد شده ادامه پیدا کرده است. تنوع روش‌های مقاومت و برخورد با این رژیم و تبعات آن و حمایت قدرت‌های بزرگ شرقی و غربی از آن، ایجاد یک چالش جدی و سطح بالا را می‌طلبد.

وی گفت: منطقه همه این روش‌ها را امتحان کرد تا به پیروزی انقلاب اسلامی رسید و حضرت امام (ره) روش جدیدی را به عنوان مقاومت مردم ایجاد کرد که  این روش طرفدارانی در منطقه پیدا کرد. با ذکاوت و دقت و معنویت دوستان و برادران ما به خصوص شهید قاسم سلیمانی این روش اجرایی شد. البته استفاده از روش‌های اعجازانگیز در مقابله با آمریکا در عراق نیازمند بحث و بررسی در دانشگاه‌های دنیا است. اینکه با کمترین تجهیزات و‌ نیرو امریکا را کنار زد و به مردم عراق این امکان را داد که حکومتی بر اساس رای ملی شکل دهند.

این تحلیلگر مسائل منطقه ای گفت: بهانه‌های آمریکا برای حضور در منطقه مبارزه با تروریسم و داعش است. چه نیروی بالاتر از سپاه قدس می‌توانست با داعش مبارزه کند؟ بهانه حضور آمریکا واهی و غیر قابل قبول است. اگر الان مردم عراق خواهان خروج آمریکایی‌ها از منطقه می‌شوند، دلیل آن همین واهی بودن است. از طرف دیگر  مقاومتی که مردم عراق می‌کنند و  از این به بعد بیشتر هم می‌شود، یکی از جلوه‌های خون عزیز شهیدان مقاومت است.

وی در ادامه گفت: بحث حقوقی را مطرح می‌کنند در حالی که آمریکا با حمله‌ای که انجام داد، در حقیقت از قواعد بازی و نظامی عبور کرده و فصل جدیدی برای نیروهای مقاومت اسلامی و نیروهای مقاومت و جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. قاعده بازی را آمریکا تغییر داده است و الان نیروهای منطقه حق دارند مشابه این کشور عمل کنند چرا که آمریکا باید پاسخ این روش را انتظار داشته باشد. حمله به یک چهره نظامی کشوری در کشور دیگر هم کاری بود که آمریکا انجام داده و از این به بعد کشورهای دیگر می‌توانند این کار را بکنند. این در عرف بین الملل ایجاد قاعده جدید است. حمله به نیروی نظامی کشوری در کشور ثالث عرف جدید است.

وی گفت: متوجه شدم قوه قضایه ما می خواهد اقداماتی در خصوص این عرف جدید  انجام دهد.

زنگنه یادآور شد: آمریکا و صدام و رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین المللی نپیوستند؛ چرا که می‌دانستند ممکن است در کشورهای دیگر مرتکب جرم شوند. تشکیل دادگاه در ایران به خاطر ایجاد بحث حقوقی جدید در کشور و آغاز سلسله بحث حقوقی جدید در دنیا است که  جمهوری اسلامی به کشورها اعلام می‌کند که اگر این شخصیت‌ها وارد کشور شما شوند، تحت پیگرد قضایی جمهوری اسلامی است. در دادگاه‌های خود آمریکا امکان به دادگاه کشاندن آنها هست. این یک امکان هست و باید از آن استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز