خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از سید محمدجعفر رضوی؛

چرا نتانیاهو از اخذ مصونیت پارلمانی منصرف شد؟

asdasd
کد خبر : ۸۵۹۹۴۸

چشم‌انداز سیاسی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال افول است و عدم توانمندی در ایجاد اکثریت آرا در آ‌ینده نزدیک می‌تواند به بی‌دولتی در اسرائیل منجر شود.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل فلسطین و اسرائیل طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل انصراف نخست‌وزیر اسرائیل از اخذ مصونیت پارلمانی پرداخت که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

انصراف بنیامین نتانیاهو از اخذ مصونیت پارلمانی ریشه در مخالفت‌ها با او و همچنین نزول آرای موافق با مصونیت وی دارد. قرار بر این بود تا کمیته‌ای متشکل از ۳۰ عضو برای بررسی مصونیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برگزار شود که تعداد اعضای این کمیته بر اساس کرسی‌های احزاب تقسیم‌بندی شده است. در این میان حزب لیکود هشت کرسی دارد و مابقی همپیمانان این حزب، سه تا چهار کرسی را در اختیار دارند. لذا کمیته مذکور در این شرایط باید به مصونیت قضایی نتانیاهو رای می‌داد و در نهایت نخست‌وزیر فعلی اسرائیل باید ۱۴ رای کسب می‌کرد. به همین جهت بر اساس آمارهای موجود نتانیاهو به خوبی فهمیده است که تنها ۱۲ رای کسب خواهد کرد و عملاً خود را در مورد اخذ مصونیت شکست خورده قلمداد کرده و به همین دلیل درخواست خود مبنی بر اخذ مصونیت را پس گرفته است.

نتانیاهو فکر نمی‌کرد که برای اعطای مصونیت به وی حتماً باید کمیته تشکیل شود و گمان می‌کرد که بدون تشکیل کمیته می‌تواند مصونیت را اخذ کند. به همین دلیل شاهد آن هستیم که او در پی یک عقب‌نشینی مشروط و علنی درخواست خود را پس گرفت. باید متوجه باشیم که پرونده‌های قضایی نتانیاهو موسوم به پرونده‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ موجب افول چهره وی و همچنین آرای او در دو دوره انتخابات اخیر شده است. ما شاهد بودیم که حتی در دور دوم انتخابات نه تنها میزان آ‌رای حزب لیکود کاهش پیدا کرد بلکه رتبه سیاسی این حزب عملاً تنزل یافت و در این جا بود که آرای این حزب به ۳۲ کرسی رسید. بر این اساس، پرونده‌های فساد نتانیاهو نشان می‌دهد که او وجهه حزب لیکود را تا حد زیادی کاهش داده و همین موضوع می‌تواند در انتخابات اسفندماه تاثیرگذار باشد.

آمارها نشان می‌دهد فضای داخلی اسرائیل به صورتی پیش رفته است که هیچکدام از احزاب نمی‌توانند اکثریت را تشکیل دهند اما به هر ترتیب پرونده‌های قضایی نخست‌وزیر اسرائیل باعث شد تا آرای او میان آویگدور لیبرمن و همچنین بنی گانتز تقسیم شود. در مقابل باید متوجه باشیم که نتانیاهو همچنان دارای یک کاریزمای سیاسی در سرزمین‌های اشغالی است و همچنان او را به عنوان یک چهره شناخته شده می‌شناسند. بدین ترتیب افول او به دلیل جایگاه سیاسی‌اش مصادف با افول جناح راست و همچنین حزب لیکود بوده و حتی در بسیاری ازنظرسنجی‌ها که اخیراً منتشر شده به این نکته که اگر نتانیاهو از حزب لیکود خارج شود این حزب با سقوط روبه‌رو خواهد شد، اشاره شده است.

 بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اگر نتانیاهو از حزب لیکود خارج شود حتی ممکن است در انتخابات پیش‌رو تعداد کرسی‌های این حزب دست راستی از ۳۲ به ۲۸ کرسی کاهش پیدا کند. بنابراین باید بگویم که کاریزمای نخست وزیر اسرائیل در حال افول است و عدم توانمندی در ایجاد اکثریت آرا در آ‌ینده نزدیک به وجود خواهد آمد که نهایتاً می‌تواند به بی‌دولتی در سرزمین‌های اشغالی منجر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز