خبرگزاری کار ایران

تحلیگر عمانی درگفت‌وگو با ایلنا:

سلطان قابوس در سیاست خارجی به «دشمنی از پیش تعیین‌شده» اعتقادی نداشت/ رویکرد پادشاه جدید، ادامه خط‌مشی قبلی است

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۴۹۵

مستند ساز و روزنامه‌نگار عمانی گفت: اسلوب حاکم در سلطنت عمان مبتنی بر نبود دشمن و تلاش برای حل اختلافات منطقه­‌ای ادامه خواهد یافت؛ چراکه پادشاه فقید، پایه­‌های این سیاست را محکم کرده و پادشاه جدید نیز با تلاش بر دور کردن عمان از نزاع­‌های خونین منطقه­‌ای و بین‌المللی و نزدیک‌سازی دیدگاه­‌های طرف‌های مختلف و نیز برقراری صلح به همین سیاست ادامه خواهد داد.

«محمد البشتاوی» نویسنده، مستند ساز و روزنامه‌نگار عمانی در تشریح شخصیت «سلطان قابوس بن سعید» پادشاه فقید عمان و نقش او در تحکیم ثبات منطقه و جهان و به ویژه رویکردهای وی در قبال ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: سلطان قابوس ارکان سیاسی و اقتصادی را در دوران حکومتش به صور متوازن و حکیمانه و بر اساس ارزش‌های متعالی مبتنی بر سازش و پرهیز از حزب‌گرائی و ورود به صف‌بندی‌های منطقه­‌ای تحکیم کرد؛ موضوعی که سلطان قابوس در تمام مدت حکومتش در خروج عمان از باتلاق اختلافات منطقه­‌ای و بین‌المللی سهیم بوده و سیاست خارجی عمان طبق دیدگاه سلطان قابوس بر حل نزاع‌­ها، بدون دشمن و اعلام بی‌طرفی در درگیری‌ها مبتنی بوده است.

البشتاوی در ادامه افزود: این ویژگی­‌ها دیپلماسی عمان را یک دیپلماسی خاص و مورد قبول جهان و منطقه قرار داد و در سایه آن، سلطنت عمان در حل بحران­‌ها و برخی جنگ­‌ها موفق بوده و توانسته است طرف­‌های مختلف را دور میز مذاکره بنشاند که اینجا می توان به نقش این کشور در توافق هسته­‌ای، بحران گروگان­‌ها در یمن و میزبانی کمیته طرح پیش‌نویس قانون اساسی جدید لیبی در شهر صلاله اشاره کرد.

وی تأکید کرد: اندیشه سلطان قابوس بر میراث کهن تمدن عمان و تاریخ آن، دین اسلام و مبانی اصلی آزادی انسان استوار بود، از این رو می‌بینیم که معتقد است زندگی برای زن و مرد به طور یکسان است و آزادی شالوده اصلی زندگی است و همچنین آزادی بیان بذر ابداع و ابداع نیز محرک لازم برای پیشرفت است.

این تحلیلگر عمانی در ادامه افزود: تفکر سیاسی سلطان قابوس در تعامل با دیگر کشورها براساس دشمنی از پیش تعیین شده نبوده، بلکه روابط او براساس احترام متقابل و حفظ منافع طرفین بوده است. برهمین اساس عمان همواره در منطقه‌ای پرتنش باگامی استوار به سمت صلح پیش رفته و خشونت، افراط‌گرایی و تروریسم را رد کرده است.

وی گفت: سلطان قابوس بر تاریخ نیز تکیه داشته و تاکید می کرد که کسی که تاریخ ندارد، حال و آینده هم نخواهد داشت و هرکه میراث و گذشته خود را فراموش کند، ناگزیر مردم او را فراموش خواهند کرد. به همین خاطر تلاش شخص من و دولت عمان و نیز توجه ملت بر میراث و سنن عمان مبتنی و نگاهمان به گذشته بوده تا حال و آینده را دریابیم، بنابراین یک فرد عمانی هویتش را فراموش نمی‌­کند و این از مهمترین مستلزمات توجه به میراث است.

البشتاوی گفت: باتوجه به آنچه گذشت، اسلوب حاکم در سلطنت عمان مبتنی بر نبود دشمن و تلاش برای حل اختلاف‌های منطقه­‌ای ادامه خواهد یافت؛ چراکه سلطان قابوس پایه­‌های این سیاست را محکم کرده و این سیاست از اصول این کشور است که پادشاه جدید یعنی «هیثم بن طارق آل سعید» نیز با تلاش بر دور کردن عمان از نزاع‌­های خونین منطقه‌­ای و بین‌المللی و نزدیک‌سازی دیدگاه­‌های طرف‌های مختلف و نیز برقراری صلح به همین سیاست ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز