خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان و امارات انتظار پادشاهی «هیثم بن‌طارق» در عمان را نداشتند/ سرمایه‌گذاری واشنگتن روی «تیمور بن‌اسعد» شکست خورد

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۴۳۲

کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: کارنامه پادشاه جدید عمان حکایت از صلح‌جو بودن وی دارد اما عربستان، امارات و آمریکا انتظار گزینه‌های دیگری را داشتند.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای در تشریح ابعاد و دلایل انتصاب پادشاه جدید عمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخاب «هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید» به عنوان پادشاه جدید عمان، موضوع بسیار مهمی برای ایران، کشورهای منطقه و حتی غربی‌ها به حساب می‌آید؛ چراکه او علاوه بر اینکه از سیاستمداران هم‌نسل سلطان قابوس به حساب می‌آید، یک چهره‌ مثبت در میان خاندان پادشاهی عمان دارد. باید توجه داشت که حدود دو هفته پیش اخباری مبنی بر وخامت حال سلطان قابوس به رسانه‌ها منتقل و پس از آن اعلام شد که نامه مهر و موم شده در کاخ پادشاهی عمان به رویت رسیده که نشان می‌دهد جانشین بعدی مشخص شده است. در آن بحبوحه، اختلاف نظر بر سر چهار گزینه برای رسیدن به پادشاهی عمان وجود داشت اما به هر ترتیب شاهد آن هستیم که هیثم بن طارق به عنوان سلطان جدید انتخاب شد. او ۶۳ سال سن دارد و فارغ‌التحصیل رشته برنامه خدمات خارجی از دانشگاه آکسفورد است. سمت‌هایی مانند رئیس وزارت فرهنگ و میراث عمان، معاون نخست وزیر در امور همکاری‌های و روابط بین‌الملل از منصب‌های اجرایی وی بود و در آخرین مأموریت به عنوان نماینده رسمی عمان به اجلاس اتحادیه عرب در اردن اعزام شد.

وی ادامه داد: از حیث شکلی کاملاً مشخص است که کارنامه پادشاه فعلی عمان گرایش صلح‌جو بودن او را نشان می‌دهد اما باید توجه داشته باشیم که دو گزینه اصلی قبل از وی برای رسیدن به پادشاهی مطرح شده بود. نخست؛ اسعد بن ‌طارق که متولد ۱۹۵۴ است و نماینده شخصی سلطان قابوس در جلسات بین‌المللی بود و اخیراً معاون نخست‌وزیر در امور بین‌الملل شده بود و دومین گزینه تیمور بن‌ اسعد بن طارق با ۳۹ سال سن است که هر دو نفر از گزینه‌های اصلی پادشاهی عمان به حساب می‌آمدند. در این میان باید متوجه باشیم که ایالات متحده به دنبال آن بود تا تیمور بن اسعد را به عنوان پادشاه عمان به حکومت این کشور تحمیل کند؛ چراکه واشنگتن به دنبال شبیه‌سازی ولیعهد عربستان و ابوظبی در مسقط بود. از این رو در سال ۲۰۱۷ هم چند سند از سوی ویکی‌لیکس مبنی بر مانور ایالات متحده و سرمایه‌گذاری این کشور برروی تیمور بن اسعد منتشر شد که به صورت علنی گرایش غربی‌ها به او را نشان داد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی، با اشاره به اینکه غربی‌ها انتظار انتخاب شدن هثم بن‌طارق به عنوان پادشاه عمان را نداشتند گفت: اگر به اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غرب در مورد انتخاب هیثم بن طارق به عنوان پادشاه عمان توجه کنیم می‌بینیم که آنها از این انتخاب غافلگیر شدند. ایالات متحده و شرکای منطقه‌ای و همچنین متحدان فرامنطقه‌ای آنها امید داشتند تا تیمور بن اسعد بن طارق به عنوان یک پادشاه جوان روی کار بیاید اما انتخاب هیثم بن طارق نشان داد که در خاندان آل سعید اوضاع به صورت دیگری پیش می‌رود و نهایتاً در مورد وی به اجتماع رسیدند. از سوی دیگر پادشاه جدید عمان در متن سخنرانی خود صراحتاً اعلام کرد که همانند گذشته سیاست بی‌طرفی را پیگیری خواهد کرد و بر همین اساس نگرش و کارنامه کاری او باعث شده تا وی را به عنوان یک شخص صلح‌جو برای مقام پادشاهی انتخاب کنند.

چراغی افزود: در این میان عربستان و امارات تلاش داشتند فردی روی کار بیاید که در سیاست منطقه‌ای با آنها همراه باشد؛ چراکه پادشاهی عمان در پرونده‌هایی مانند ائتلاف عربی بین‌المللی، جنگ یمن، اجماع‌سازی علیه قطر و همچنین ایجاد هجمه علیه ایران کاملاً به صورت مستقل عمل کرد و سیاست خودش را راهبری کرد. سعودی‌ها و امارات به دنبال دور کردن عمان از ایران و همراه کردن مسقط با خود در چارچوب سیاست تخاصم با تهران بودند که به نظر می‌رسد با معرفی پادشاه جدید تا حد زیادی در این سناریو ناکام ماندند. با توجه به این مولفه‌ها در سطح منطقه‌ای می‌توان گفت که عمان سیاست خودش را جلو می‌برد اما در این میان شاهد یک سیاست محافظه‌کارانه دیگر در این کشور هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سیاست محافظه‌کارانه به نوعی در قبال اسرائیل و آمریکا اتخاذ شده است. غربی‌ها به این نیتجه رسیده‌اند که وجود یک کشور به عنوان میانجی در وضعیت کنونی منطقه کاملاً لازم و مهم است و از این لحاظ می‌بینیم که آنها با انتخاب هیثم بن طارق مخالفت نکردند. بر اساس اسناد موجود، بحث عادی‌سازی روابط میان اعراب و اسرائیل یکی از موضوعاتی است که عمان می‌تواند آن را مدیریت کند؛ چراکه اخیراً شاهد سفر محرمانه بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) به مسقط و دیدار با مقام‌های عمان بودیم که پس از این دیدار یوسف بن‌علوی (وزیر خارجه عمان) اعلام کرد که باید اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسیم. بنابراین تمامی مسائل نشان می‌دهد که بخشی از سیاست غربی‌ها از طریق عمان و به دلیل جایگاه این کشور در منطقه می‌تواند اجرایی و پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز