خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

ابعاد و دلایل تصویب کاهش اختیارات جنگی ترامپ توسط دموکرات‌ها/ امکان‌سنجی ادامه تنش میان آمریکا و ایران

asdasd
کد خبر : ۸۵۷۹۵۰

کارشناس مسائل آمریکا گفت: تصویب لایحه کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری آمریکا پاسخ به اقدام وی در نادیده گرفتن جایگاه و وجاهت قانونی کنگره آمریکا بود.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد تصویب طرح کاهش اختیارات جنگی رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طرح کاهش اختیارات رئیس جمهور آمریکا برای اجرای اقدامات جنگی خصوصاً علیه ایران که از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید، بر اساس اراده ترامپ رای‌گیری شد. کنگره آمریکا سعی می‌کند تا دستور ترامپ برای استفاده از حمله به ایران را محدود کند که تمام این کنشگری‌ها به وقایع اخیر رخ داده در عراق مربوط است. باید به یاد داشته باشیم که چندی پیش نماینده میشیگان در مجلس نمایندگان بحث محدودسازی اختیارات جنگی رئیس جمهور آ‌مریکا را به بحث و گفت‌و‌گو گذاشت و تاکید کرد که این اختیارات باید محدود شده و حتی به کنگره ایالات متحده محول شود. به این جهت رای‌گیری در مجلس نمایندگان در مورد این موضوع یک فرآیند قانونی است که البته منشا آن رفتار اخیر رئیس جمهور آمریکا بوده است.

وی ادامه داد: اقدام به حمله علیه پایگاه حشدالشعبی در مرز مشترک سوریه و عراق به علاوه ترور سپهبد قاسم سلیمانی باعث شد دونالد ترامپ در این مورد تحت فشار قرار بگیرد و نهایتاً در وضعیت فعلی موضوع مذکور از سوی مجلس نمایندگان که اکثریت دموکرات را دارد، تایید شده است. بر این اساس بسیاری از نظرسنجی‌ها در امتداد تایید این مصوبه نشان می‌دهد که وضعیت ترامپ همچنان در بحث انتخابات بهتر از دموکرات‌ها است؛ حتی اگر به پرونده استیضاح ترامپ مراجعه کنیم، صراحتاً می‌بینیم که مجلس نمایندگان به دنبال لغو این طرح است. لذا ترامپ از سوی دموکرات‌ها در مورد استیضاح نمی‌تواند بیش از این به چالش کشیده شود. به موازات این وضعیت نانسی پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان) اعلام کرده بود که  در پی ترور سپهبد سلیمانی تنش‌ها در خاورمیانه و خصوصاً در روابط با ایران می‌تواند افزایش یابد و اگر مواضع آمریکا در مورد هجمه ایران شتاب‌زده باشد، تبعات زیادی برای ترامپ و مجموعه ایالات متحده به دنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره ه انتقاد کنگره آمریکا از رفتار خودسرانه ترامپ، گفت: پلوسی سعی کرد با استفاده از ماهیت پرونده ترور سپهبد سلیمانی و استفاده از فضای افکار عمومی که رسانه‌های دموکرات آن را مهندسی کر‌دند، رای‌گیری در مورد کاهش اختیارات جنگی ترامپ را عملیاتی کند که مشاهده کردیم این مصوبه از سوی اکثریت نمایندگان این مجلس تایید شد. سوال دموکرات‌ها و نمایندگانی که در مجلس نمایندگان حضور دارند و حتی برخی از محافظه‌کاران این است که چرا رئیس جمهور آمریکا بدون مشورت با کنگره اقدام به ترور سپهبد سلیمانی کرده است؟ برای قوه مقننه ایالات متحده این موضوع به مثابه نادیده گرفتن جایگاه و وجاهت قانونی آنهاست و به هر ترتیب مجموع این دیدگاه‌ها باعث شد تا ترامپ به اظهارات نانسی پلوسی و اقدام اخیر دموکرات‌ها در مورد کاهش اختیاراتش واکنش نشان دهد؛ تا جایی که ترامپ خواهان مقابله سنا با دموکرات‌ها شده و حتی کار به تنش لفظی کشیده است. به صورتی که رئیس جمهور آمریکا علناً نانسی پلوسی را دیوانه خوانده و تصویب لایحه کاهش اختیارات جنگی خود را یک توطئه قلمداد کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: دونالد ترامپ معتقد است که تصویب این لایحه و لغو یا کاهش قانون اختیارات جنگی رئیس جمهور که از ۲۰۰۲ تاکنون اجرا شده، می‌تواند به درز اطلاعات در مورد چگونگی واکنش‌های ایالات متحده به کشورهای هدف منجر شود. باید توجه داشته باشیم که تیم ترامپ یک تیم پست نومحافظه‌کار است و تقریباً ماموریتش شبیه به تیم رونالد ریگان در بخش‌های امنیتی به حساب می‌آید. ما مشاهده می‌کنیم که اَعمال مشابه تیم ریگان امروز علیه تهران (نه مسکو) انجام می‌شود و طبیعتاً مخالفت‌هایی با او در این عرصه به وجود می‌آید. باید متذکر شویم که عملیات اخیر آمریکا علیه پرقدرت‌ترین مهره منطقه نه تنها بسیار تحریک‌آمیز بود بلکه باید آن را مخل امنیت بین‌الملل دانست. در مقابل پس از پاسخ ایران، بحث تحریم‌های جدید علیه تهران مطرح شد و حتی عده‌ای می‌گویند که همچنان مولفه‌های اقدام‌ تحریک‌آمیز میان دو طرف موجود است. باید متوجه بود که ترامپ سیاست ابهام را دنبال می‌کند و از این جهت هیچکس نمی‌تواند بگوید که بعد از این اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. او اعلام می‌کند که هیچکس در حملات اخیر کشته نشده و این دقیقاً منطق اعمال قدرت نظامی از سوی وی به عنوان ستون فقرات ایالات متحده را به تصویر می‌کشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز