خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

اشتباه محاسباتی واشنگتن در ترور سردار سلیمانی، ناشی از اطلاعات غلط منافقین بود/ اعتماد جامعه اطلاعاتی آمریکا به نفاق از بین رفته است

asdasd
کد خبر : ۸۵۷۵۰۴

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: پمپئو به این نتیجه رسیده که اطلاعات ارائه شده از سوی منافقین دست اول نیست و می‌تواند برای واشنگتن تبعات داشته باشد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دلایل اقدام اخیر وزیر خارجه آمریکا در مورد عدم ارتباط مقامات آمریکا با سازمان منافقین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در روند همکاری تنگاتنگ آمریکا با اپوزیسیون خارج‌نشین و سازمان منافقین، شاهد یک چالش جدید و البته جدی هستیم. اینکه دیده می‌شود وزیر خارجه ایالات متحده در اوج تشدید تنش‌های اخیر با ایران که اتفاقاً به اطلاعات دست اول نیاز دارد، به تمام زیر مجموعه‌های خود دستور عدم ارتباط با این جریان را صادر می‌کند، نشان می‌دهد که منافقین از سال ۸۸ تاکنون به آنها اطلاعات دست دوم و بعضاً تاریخ گذشته ارائه می‌کنند. گویا همین مساله در بحبوحه ترور سردار سلیمانی هم اتفاق افتاده و از این‌رو آمریکایی‌ها برای جلوگیری از ورود اطلاعات غلط به فرآیند تحلیلی خود، مانع ارتباط‌گیری مقامات و تحلیلگرانشان با این افراد و سازمان‌ها شدند.

وی ادامه داد. بسیاری از اطلاعاتی از گذشته تاکنون از سوی سازمان منافقین در اختیار ایالات متحده و حتی شرکای عربی، عبری و حتی اروپایی آنها قرار گرفته دلالت بر تغییر رژیم در ایران بوده اما پس از مدتی، سفارش دهندگان این اطلاعات به این برآورد رسیده‌اند که اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان منافقین و اپوزیسیون خارج نشین، نه تنها صحت ندارد بلکه باعث اخلال در روند تحلیل‌ها و برآورد سرویس‌های اطلاعاتی آنها می‌شود. لذا به دلیل اهمیت و حساس بودن درگیری اخیر میان ایران و آمریکا ، پمپئو که خودش از نزدیکان این سازمان‌هاست، دستور ممنوعیت ملاقات و ارتباط‌گیری با اعضای این سازمان را صادر کرد؛ چراکه او و ترامپ می‌ترسیدند که مجددا اطلاعات غلط وارد روند تحلیل و تصمیم‌گیری شود و نهایتاً موضوع به سمت و سویی هداست شود که تقابل علنی میان تهران و واشنگتن به وجود بیاید. طبیعی است که ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خواهان چنین اتفاقی نیست و به دنبال آن است تا فضای داخل و خارج از ایالات متحده را به نفع خود رهبری کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به عزل جان بولتون از مقام مشاور امنیتی ملی آمریکا در ماه‌های گذشته، گفت: سابقاً حلقه وصل منافقین و کاخ‌سفید، جان بولتون بود و در کنار آن، رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ قرار داشت که بارها دیده بودیم این دو نفر در مجالس و جلسات منافقین حضور داشتند و علیه ایران سخنرانی کردند. پس از عزل بولتون سازمان به دنبال مهره دیگری می‌گشت که بتواند بهره‌برداری مورد نظرش را از شخص دیگری داشته باشد که در نهایت، مایک پمپئو به عنوان یک یهودی که از قدرت نفوذ بالایی در کاخ‌سفید برخوردار است، انتخاب شد. منافقین دقیقاً همانند گذشته با پرداخت هزینه‌های هنگفت به پمپئو و سایر چهره‌ها سعی در تطهیر چهره خود داشتند و از جهتی دیگر ترامپ به دنبال این بود که سازمان بتواند در کمترین زمان اطلاعات مورد نظر ترامپ را کسب و به آنها ارائه دهد.به عبارتی دیگر حمایت پمپئو و ترامپ از سازمان مجاهدین به دلیل نیاز به اطلاعات بِکر و دسته اول بود.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که موساد و سیا به عنوان دو سازمان اطلاعاتی مهم که در ارتباط با سازمان منافقین بودند، اطلاعات آنها را بارها با منابع خود به اشتراک گذاشته‌اند اما در نهایت متوجه شده‌اند که این اطلاعات به هیچ وجه درست نیستند. این موضوع به یک بحران در روابط ایالات متحده و سازمان منافقین تبدیل شد؛ چراکه واشنگتن و هم‌پیمانانش به خوبی فهمیدند که اطلاعات سازمان منافقین مشکل دارد و دست اول نیست. به همین دلیل اوضاع و احوال به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال بازتعریف و حتی تنظیم روابط خود با سازمان منافقین است و داده‌ها حکایت از اعمال فشار بر منافقین دارد.

صدرالحسینی گفت: شکی در این وجود ندارد که اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد سازمان با ارائه اطلاعات غلط می‌توانست وضعیت ترامپ در انتخابات را با مشکل روبرو کند؛ چراکه آنها بازوی جمع‌آوری اطلاعات واشنگتن به حساب می‌آمدند.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز