خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر سیاسی لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

ترور سردار سلیمانی، اشتباه ترامپ برای حل معادلات آمریکا در خاورمیانه بود/ مشاوران تندروی ترامپ سرش را به باد دادند/ در حال حاضر امکان هیچ مذاکره‌ای متصور نیست

asdasd
کد خبر : ۸۵۶۹۵۲

نویسنده و پژوهشگر سیاسی لبنان تأکید کرد که مشاوران تندروی رئیس‌جمهوری آمریکا، وی را با اعمال شری گرفتار کرده‌اند و تصمیم پارلمان عراق نشانه‌های اولیه ناامیدی پیش‌بینی نشده و حساب‌نشده آمریکا و به مثابه ضربه‌ای به سر برای واشنگتن بوده است.

«وسیم بزی»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان در تحلیل جنایت ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس و تشریح ابعاد احتمالی پاسخ به این جنایت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: مشخص است که شیوه ورود «سردار قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه به عراق با پرواز دمشق به بغداد، نشانگر این است که ایشان با آگاهی از قواعد تاریخی درگیری بیش از ۲۰ ساله ایران و آمریکا در حرکت و تردد بوده است. او همچنین می دانست که  در محدوده حیاتی حاکمیت کشوری به نام عراق حرکت می‌کند که نه تنها مسئول امنیت بازدیدکنندگان از این کشور بوده بلکه تأمین امنیت نمایندگان رسمی سایر کشورهایی که با عراق ارتباط دارند از جمله ایران نیز به عهده آن است.

بزی در ادامه افزود: اما حکومت عراق به احتمال انجام چنین اقدامی در حیاط یکی از نمادهای تاریخی حاکمیت هر کشوری یعنی فرودگاه یک کشور در پایتخت فکر نکرده بود. اگرچه مشخص است آسمان و فضای بغداد از نظر فنی و تکنولوژی و سایبری توسط آمریکا کنترل می‌شود، اما بغداد انتظار نداشت که واشنگتن شخصیتی مانند سردار سلیمانی را در خاک این کشور ترور کند به ویژه اینکه توافق‌ها و قوانینی بر روابط بین دو کشور حاکم است.  

وی در ادامه گفت: حتی روزنامه «لس آنجلس تایمز» فاش کرد که وقتی تیم امنیت ملی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه به تفرجگاه خود در مارلاگو واقع در ایالت فلوریدا آمد، آنها انتظار نداشتند که او با عملیات ترور سردار سلیمانی موافقت کند. این روزنامه به نقل از یک مقام مسئول آمریکا نوشت که «مایک پومپئو» ، وزیر امور خارجه، «مارک اسپر»، وزیر دفاع و «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش سراغ ترامپ رفتند تا در مورد حملات هوایی پنتاگون در عراق و سوریه علیه گروه‌های شیعه به وی اطلاع‌رسانی کنند، چندین پیشنهاد از جمله ترور سردار سلیمانی مطرح شد اما ترامپ در ناباوری عجیبی همین گزینه را انتخاب کرد. این در حالی است که این تصممیم ترامپ فقط مورد تأیید عده انگشت شماری از مشاوران تندوروی ترامپ در قبال ایران بوده است.

بزی تأکید کرد: «سید علی خامنه‌ای»، رهبر انقلاب اسلامی ایران نیز در جلسه شورای امنیت ملی پس از ترور سردار سلیمانی سقف پاسخ مورد نظر را تعیین کردند.

این تحلیگر لبنانی در ادامه افزود: «به اعتقاد من ترامپ پیامدهای این عملیات یا ابعاد واقعی آن را درک نکرده بود. بنابراین، ما با صحنه جدیدی روبه‌رو شدیم که در آن منتظر پاسخ ایران به این اقدام آمریکا بودیم. بی‌تجربگی این رئیس‌جمهور در صورتی که واشنگتن نتواند پاسخ ایران را هضم کند، ممکن است جهان را با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو کند، به ویژه اینکه تهران از فرصت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بهره خواهد گرفت. کم‌ترین تاوان سیاسی که ممکن است ایران در این مرحله به آن رضایت دهد این است که ترور سردار سلیمانی راهی برای سرنگونی ترامپ در انتخابات آینده باشد.

وی در ادامه گفت: اما یک پرسش اساسی درباره سازش اجباری بین آمریکا و ایران در جغرافیای منطقه به ویژه درباره عراق وجود دارد و نیز پرسشی درباره قدرت هر طرفی که بخواهد کور سوی سیاسی را با ورود به دیوار خطر منطقه باز کند. اما من با ارزیابی و درک حقایق میدانی معتقدم در حال حاضر هر گونه صحبت سیاسی برای ایجاد فرصتی حقیقی برای بازگرداندن دو طرف به میز مذاکره ناتوان است.

این تحلیلگر سیاسی لبنان تأکید کرد که ترامپ در حالتی از فرار رو به جلو به سر می‌برد و بیشتر به سمت بازی بزرگ‌نمایی و تهدید سوق می یابد و مشخص است که  این پنس و پمپئو بودند که سیستم تحریک و فشار بر رئیس‌جمهور را هدایت و او را به شر اعمالش گرفتار کرده‌اند.

وی تأکید کرد که حقایق بعدی نشان خواهد داد که این دو نفر به نفع چه کسی باعث شدند تا ترامپ سرش را به دست خود قطع کند. 

وی تأکید کرد: نباید از مراسم باشکوه تشییع شهدا در کاظمین، نجف و کربلا و همچنین سخنرانی «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در جلسه پارلمان و نیز موضع نیروهای مقاومت عراق و فراتر از همه موضع آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی‌قدر دینی این کشور غافل شویم که همه این عوامل در کنار یکدیگر، آمریکا را در شرایط نامطلوبی قرار داده که عده بسیاری هرگز انتظار آن را نداشته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز