خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای آمریکا سخت است که منافع ۱۶ سال هزینه را یک‌شبه به ایران بدهد/ بسیاری از کشورها در حال خروج از عراق هستند

asdasd
کد خبر : ۸۵۶۸۳۲

کارشناس مسائل آمریکا گفت: واشنگتن معتقد است که دولت فعلی عراق، صلاحیت ابلاغ و اجرای طرح خروج نظامیان آمریکا را ندارد اما این برآورد بر اساس وضعیتِ داخل عراق کاملاً نادرست است.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد خروج نظامیان ایالات متحده از عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در سال ۲۰۰۷ شاهد آن بودیم که نوری المالکی به عنوان نخست‌وزیر وقت عراق در سفر خود به کاخ سفید، اقدام به امضاء توافق امنیتی بغداد- واشنگتن کرد و در آن زمان بحث بر سر این مطرح بود که احتمال دارد برخی از طیف‌های عراقی مانند شیعیان این کشور، با استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک عراق مخالفت کنند. از همانجا انتقادهایی نسبت به ورود ایالات متحده در خاک عراق صورت گرفت؛ تا جایی که ایالات متحده پیشنهاد داده بود برخی از پایگاه‌های آنها در خاک عراق به صورت پنهان باقی بمانند. این وضعیت طی سال‌های اخیر ادامه داشت و حالا که حضور آمریکا در عراق که به انتهای شانزدهمین سال خود نزدیک می‌شود، تبعات آن برای منطقه و عراق در حال مشخص شدن است. همین حضور در هفته گذشته باعث شد تا یک بحران بسیار شدید و مهم در عراق رخ بدهدکه ترور سردار سلیمانی و فرمانده حشدالشعبی در بغداد خروجی آن به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: بدون تردید اتفاقی که در هفته پیش بر اثر ترور سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد رخ داد یک موضوع عادی تلقی نمی‌شود؛ چراکه با گذشت نزدیک به یک هفته‌ از این ماجرا همچنان تبعات امنیتی، سیاسی و حتی اقتصادی آن به قوت خود باقی است. دولت عراق به دنبال آن است تا بتواند استقلال و امنیت خود را مجدداً بازیابی کند. اینکه دیده می‌شود پارلمان عراق با ۱۷۱ رأی طرح خروج نیروهای ایالات متحده از کشورش را تصویب می‌کند، به خوبی نشان می‌دهد که بغداد از وضعیت فعلی به شدت نگران است و نمی‌خواهد به سرزمین سوخته و «کشور سوم» تبدیل شود. در این میان عده‌ای معتقدند که ایالات متحده از عراق خارج نخواهد شد اما اگر به تحولات اخیر نگاه کنیم، به خوبی می‌بینیم که بسیاری از کشورها در حال خروج از عراق هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به انتشار نابهنگام نامه وزارت دفاع آمریکا گفت: افشای نامه پنتاگون که موجب عصبانیت دونالد ترامپ شده بود به خوبی نشان می‌دهد که ایالات متحده آرام آرام باید عراق را ترک کند. در امتداد این وضعیت، خروج نیروهای آلمان، ژاپن، کانادا، اسپانیا به علاوه تعلیق فعالیت‌های ناتو و ائتلاف ضد داعش در خاک عراق نشان می‌دهد که ایالات متحده به این درک و فهم رسیده که باید خاک عراق را ترک کند. درست است که براساس مصوبه پارلمان عراق، واشنگتن یک سال فرصت دارد تا تمام نیروهای خود را از عراق خارج کند اما به هر ترتیب آنها متوجه شدند که اقدامات اخیرشان در بغداد و قبل از آن، هدف قرار دادن پایگاه حشدالشعبی در القائم باعث تحریک افکار عمومی و خصوصاً امنیت خاورمیانه شده است.

بیگدلی افزود: ایالات متحده معتقد است عادل عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر موقت عراق صلاحیت اجرای مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکا از این کشور را ندارد اما به هر حال او فعلاً در جایگاه نخست‌وزیر به عنوان بالاترین مقام قوه مجریه عراق در حال انجام وظیفه است. من معتقدم ایالات متحده برای احترام به حاکمیت عراق و فروکش کردن فضای فعلی عراق، سنگ‌اندازی و ممانعت به خرج نخواهد داد. آمریکایی‌ها به خوبی متوجه شدند که به هر ترتیب ایران پاسخ آنها را در منطقه و احتمالاً در عراق  یا سوریه خواهد داد و از این منظر مشکلی در خروج آنها دیده نمی‌شود. از سوی دیگر بحث تحریم عراق از سوی دولت ترامپ مطرح است که مقاومت عراق هم نسبت به آن واکنش نشان دادند، اما به نظرم ایالات متحده تحریم عراق را به این زودی‌ها عملیاتی نکرده و در دستور کار قرار نخواهد داد.

وی در پایان در پاسخ به اینکه پاسخ ایران به آمریکا و تاثیر تحریم‌های احتمالی ایالات متحده بر عراق چگونه خواهد بود، گفت: پاسخ ایران در این مورد کاملاً واضح و روشن است اما آنچه در سه روز اخیر در مشهد، تهران و کرمان رخ داد، به نظرم یک آفندِ بسیار مهم و تاریخی علیه ایالات متحده به حساب می‌آید. لذا آنچه از جمهوری اسلامی انتظار می‌رود، در دستور قرار دادن تعقل است. در مورد تحریم‌های عراق نکته‌ای که نباید پنهان بماند این است که ایالات متحده به دنبال تشدید تحریم‌های ایران هم خواهد رفت؛ چراکه برای آمریکا بسیار سنگین است که ۱۶ سال هزینه در عراق را ظرف چند ماه به نفع ایران بایکوت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز