خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه جورج تاون قطر در گفت‌وگو با ایلنا:

استراتژی نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی مدبرانه است/ باید منتظر واکنش عمیق و درازمدت ایران باشیم/ تهران می‌داند چگونه در کنار ابرقدرت‌ها منافع خود را تامین و حفظ کند

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۹۶۵

استاد دانشگاه جورج تاون قطر گفت: راهبرد جمهوری اسلامی در حوزه نظامی، امنیتی و دفاعی بلند مدت است و تهران به خوبی می‌داند که چگونه باید در کنار ابرقدرت‌ها منافع خود را تامین و حفظ کند.

«مهران کامروا» استاد دانشگاه جورج تاون قطر در تشریح ابعاد اختلاف به وجود آمده میان کاخ‌سفید و کنگره آمریکا در پی ترور سردار قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تمام درگیری‌ها در واشنگتن بر سر بی‌اعتنایی ترامپ به کنگره است. از حیث قانونی ترامپ باید کنگره ایالات متحده را در جریان اقداماتش قرار می‌داد؛ چراکه قوه مقننه آمریکا در ساختار قدرت این کشور از جایگاه بالایی برخوردار است. آنچه در این بین به عنوان حلقه مفقوده مورد اشاره قرار نمی‌گیرد ابعاد سیاسی این دستور در خاک ایالات متحده است. باید متوجه باشیم وضعیت فعلی در ایالات متحده خصوصاً در عرصه سیاست داخلی به گونه‌ای است که او رقبای خود را برای انجام هر نوع اقدامی در جریان قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: اقدام ترامپ و پروپاگاندای رسانه‌های همسو با او و همچنین شیطنت رقبای رئیس جمهور تا حدود زیادی جو عمومی را علیه ایران رقم زده است. از سویی دیگر در فضای کنونی آمریکا آنچه برای ترامپ بیش از هر چیز دیگر ارزش دارد پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ است. درست است که او در داخل، منتقدهایی متشکل از عوام و نخبگان آمریکا را در مقابل خود دارد اما به نظر می‌رسد که فعلاً تا حدودی افکار عمومی آمریکا این سناریو را قبول کرده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به فعال شدن دموکرات‌ها علیه ترامپ، گفت: به وضوح دیده می‌شود که رسانه‌های ایالات متحده خصوصاً رسانه‌هایی که متعلق به دموکرات‌ها هستند علیه ترامپ دست به قلم شده‌اند و حتی برخی از مقامات این کشور او را به دلیل تصمیم اخیرش در مورد ترور سردار سلیمانی به باد انتقاد گرفتند، اما به هر ترتیب دلایل سیاسی ترامپ قوی‌تر از دلایل حقوقی و قانونی برای ترور فرمانده سپاه قدس ایران است. تهدید او در توئیتر و اینکه اعلام کرده ۵۲ نقطه از ایران را در صورت پاسخگویی تهران مورد هدف قرار می‌دهد، به خوبی نشان‌دهنده این است که او همچنان بر عنصر سیاسی تکیه دارد و توجیه‌اش تامین منافع ایالات متحده است. اگر کمی به گذشته برگردیم و شعارهای کمپین انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ را مجدداً مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که ترامپ با تحریک حس ناسیونالیستِ آمریکایی سعی داشت به پایگاه اجتماعی خود بفهماند برای منافع آمریکا دست به هر کاری می‌زند.

کامروا افزود: از این جهت معتقدم اقدامی که ارتش ایالات متحده در عراق و علیه سردار سلیمانی انجام داد یک فرایند سیاسی با مدل نگرش ترامپ به مسائل داخلی است؛ چراکه او همچنان در قائله استیضاح قرار دارد. برای روشن شدن تصمیم اخیر ترامپ در مورد ترور سردار سلیمانی باید به یک مدل علنی و تاریخی اشاره کنم. زمانی که «بیل کلینتون» در فرآیند استیضاح قرار گرفت و فشارها بر او افزایش پیدا کرد طی اقدامی دست به حمله موشکی علیه سودان زد. در آن عملیات یک کارخانه داروسازی در سودان مورد هدف قرار گرفت و افکار عمومی ایالات متحده به یکباره به سمت همین موضوع سوق داده شد. همچنین رسانه‌ها در دستور کار مشخص قصد حمله به کارخانه مذکور را هدف قرار دادن مواضع تروریست‌ها در سودان اعلام کردند و همین موضوع باعث شد تا استیضاح کلینتون به موضوع حاشیه‌ای تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ترامپ سعی دارد چنین مدلی را احیا کند و نهایتاً برای برون‌ رفت از فضای منفی استیضاح دست به انجام عملیات علیه سردار سلیمانی زد. ترامپ سعی کرد با برچسب‌زنی غیرمنطقی و غیرقانونی آن هم با درون مایه تروریسم به این پرونده، در گام اول از استیضاح فرار کند و در گام دوم فضای داخل ایالات متحده را با خود همراه کند تا دموکرات‌ها را مورد هدف قرار دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان آنکه سناریوی جنگ جهانی سوم فقط یک هجمه رسانه‌ای به حساب می‌‌آید، اظهار کرد: ترامپ به دنبال آن است تا خود را یک فرمانده بزرگ و مهم جلوه دهد که البته این موضوع در کوتاه‌مدت می‌تواند به نفع او و تیم امنیتی و سیاسی‌اش رقم بخورد. به هر ترتیب انحراف افکار عمومی از استیضاح و همچنین تقویت فضای ضدایرانی در ایالات متحده دو هدف اصلی ترامپ از ترور سردار سلیمانی به حساب می‌آید که متاسفانه برخی از وطن‌فروشان در خارج از ایران در حال دامن زدن به این مسائل و سوءاستفاده به نفع خود هستند. در این میان مابقی مسائل اعم از میزان، عمق و گستره تنش‌ها به واکنش ایران بستگی دارد اما من معتقدم که این وضعیت، تازه اول کار است. شاهد هستیم که طی چند روز اخیر واژه‌هایی اعم از شروع جنگ جهانی سوم توسط بسیاری از تحلیلگران و کاربران در فضای مجازی منتشر می‌شود اما بنده مخالف این برآورد هستم.

وی خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که اسرائیل حدود یک سال است که با هدف قرار دادن مواضع دولت دمشق در سوریه و ضربه به منافع جمهوری اسلامی به دنبال سرشاخ شدن با تهران است اما صبر استراتژیک ایران باعث شده تا این موضوع اتفاق نیفتد. در این مسیر ترامپ هم به دنبال چنین سناریویی است اما تجربه نشان داده که استراتژی نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی مدبرانه است و عملکرد آن از روی هیجان مقطعی صورت نمی‌پذیرد.

این استاد دانشگاه گفت: راهبرد جمهوری اسلامی در حوزه نظامی، امنیتی و دفاعی بلند مدت است و تهران به خوبی می‌داند که چگونه باید در کنار ابرقدرت‌ها منافع خود را تامین و حفظ کند.

وی یادآور شد: با توجه به سوابق و اسناد موجود از رفتار جمهوری اسلامی ایران باید منتظر واکنش عمیق و البته درازمدت باشیم که بطن آن را تعقل و مجموعه‌ای از مولفه‌های حساب‌ شده تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز