خبرگزاری کار ایران

عضو دفتر سیاسی جریان حکمت عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

ترور سردار سلیمانی تایید باخت آمریکا در معادلات عراق است/ میزبانان نظامیان آمریکا در خلیج‌فارس خواب به چشم ندارند/ پاسخ ایران، معادله‌های انتخاباتی آمریکا را تغییر می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۸۵۴۹۶۱

عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق گفت: هیچ تردیدی وجود ندارد که آمریکایی‌ها و شخص ترامپ بیش از ایران زیر فشار هستند و همین که نمی‌دانند در کجا و چه زمانی قرار است پاسخشان داده شود، اضطراب و نگرانی آنها را دو چندان می‌کند.

«علی الموید» عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق در تشریح دلایل و پیامدهای ترور سردار قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی ۱۶ سال اخیر و به طور مشخص پس از سال ۲۰۰۳، یک‌سری خطوط قرمز میان ایران و آمریکا وجود داشت که برای دو طرف حائز اهمیت بود؛ به عبارتی دیگر حضور هر دو کشور در عراق پس از ۲۰۰۳ ملموس بود. در این میان در زمان حضور ایالات متحده در عراق (چه به عنوان اشغالگر و چه پس از امضاء توافق امنیتی ۲۰۰۸ که به تایید پارلمان عراق رسیده بود) این خط‌قرمزها وجود داشت اما باید متوجه باشیم که انعقاد قرارداد امنیتی در سال ۲۰۰۸ یک ضرورت امنیتی برای خروج آمریکا از عراق به حساب می‌آمد. این قرارداد تا سال ۲۰۱۴ و تا واپسین لحظات که آخرین سرباز آمریکایی از مرز کویت، منطقه را ترک کند به قوت خود باقی بود ولی بعد از آن به دلیل عدم حضور آمریکا در عراق این توافقنامه امنیتی عملاً غیرفعال شد.

تضاد ایران و آمریکا در عراق عمدتاً سیاسی بود، نه نظامی یا امنیتی

وی ادامه داد: فعال شدن داعش در سال ۲۰۱۴ باعث شد تا آمریکایی‌ها مجدداً به عراق بازگردند و در آن زمان برای مقابله با این گروه، ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده تشکیل شد که همین موضوع باعث فعال شد مجدد توافقنامه‌ سال ۲۰۰۸ شد. در این میان پایگاه‌های نظامی آمریکا عموماً مناطق سنی‌نشین و غرب عراق را در برمی‌گرفت که البته در فرودگاه بغداد هم حضور آمریکایی‌ها مشهود بود. آنها با همراهی اسپانیایی‌ها و استرالیایی‌ها در فرودگاه بغداد حضور داشتند و حتی در زمان مبارزه با داعش همکاری‌های غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در مورد مبارزه با تروریسم وجود داشت؛ به گونه‌ای که حشدالشعبی روی زمین ماموریت خود علیه داعش را انجام می‌داد و آمریکایی‌ها از هوا به ایفاء نقش می‌پرداختند که البته نمی‌توان تاثیر و خروجی این دو را با یکدیگر در یک سطح ارزیابی کرد. در این بین باید متوجه باشیم که مشکل تهران و واشنگتن در عراق عموماً سیاسی بود و حتی قرار بر این بود که آمریکایی‌ها به پایگاه‌های حشدالشعبی در عراق صدمه وارد نکنند که این موضوع به هر ترتیب مراعات می‌شد. 

همه‌چیز پس از انتخابات ۲۰۱۸ شروع شد 

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه تضاد منافع میان ایران و آمریکا در عراق پس از انتخابات ۲۰۱۸ به بالاترین حد خود رسید، گفت: شیطنت آمریکا و مشکل اصلی در عراق، پس از برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۸ و پایان داعش، وجهه جدیدی به خود گرفت و اصالتاً وارد فاز جدید شد؛ چراکه دولت برآمده از انتخابات مذکور به رهبری عادل عبدالمهدی با ایران روابط خوبی داشت و دقیقاً همین موضوع برای آمریکایی‌ها غیر قابل هضم بود. ایالات متحده معتقد بود دولتی که در بغداد سر کار است به صورت کلی منافع آمریکا را پس از ۱۶ سال حضور در عراق به خطر انداخته است و به هر ترتیب معادله را در شرف تغییر می‌دید و این دقیقاً همان نقطه‌ای بود که تنش‌ها سیر صعودی به خود گرفت. در این مسیر اعتراض‌های مردم عراق که حدود ۴۲۰ کشته و ۲۰ هزار زخمی به جای گذاشت، دولت را مجبور به استعفاء کرد اما تهران معتقد بود که خط اصلی این اعتراض‌های به حق توسط آمریکایی‌ها دستخوش تغییر و مهندسی شد. در مقابل ایالات متحده هم ایران را متهم کرد و نهایتاً از هفته‌های گذشته، تنش وارد فاز میدانی شد.  

دموکرات‌ها کار دست ترامپ دادند

الموید افزود: منشاء تنش میدانی، کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در پایگاه نظامی آمریکا در کرکوک بود و این موضوع باعث شد تا مخالفان ترامپ در داخل ایالات متحده او را زیر سوال ببرند؛ چراکه دموکرات‌ها کشته شدن تبعه خود در خاک عراق را به حدی برجسته کردند که ترامپ نهایتاً واکنش نشان داد و شاهد آن بودیم که مقر کتائب حزب‌الله عراق در مرز مشترک عراق و سوریه از سوی آمریکایی‌ها مورد هدف قرار گرفت و چندین نفر از نیروهای حشدالشعبی شهید شدند. پس از این موضوع شاهد آن بودیم که تعدادی از شهروندان عراق برای اعلام اعتراض خود مقابل سفارت آمریکا در بغداد تجمع کردند و فقط قرار بود در مقابل سفارت، حس انزجار خود نسبت به عملیات آمریکا علیه حشدالشعبی را به گوش و دیپلمات‌های آمریکا برسانند که کمی بعد با اعلام مقامات حشدالشعبی، قرار بر این شد تحصن‌کنندگان از مقابل سفارت آمریکا به خانه‌های خود بروند. نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، این بود که به‌رغم دستور حشدالشعبی برای پایان دادن به تحصن،‌ عده‌ای به سفارت حمله کردند و برای آمریکایی‌ها فضای سال ۱۹۷۹ (تسخیر لانه جاسوسی) تداعی شد که دقیقاً همین موضوع برای ترامپ و تیمش به مثابه یک هزینه انتخاباتی گزاف قلمداد شد و فشار افکار عمومی به کاخ‌سفید پس از انتشار تصاویر و ویدئوها به بالاترین حد خود رسید اما هیچ کس باورش نمی‌شد که رئیس جمهوری ایالات متحده دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کند.

تهران نقض خط‌ قرمزش را به موقع تلافی می‌کند

وی تصریح کرد: اظهارات مقام‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که ترور سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد حتی برای داخلِ آمریکا هم شوکه کننده بود که این موضوع بسیار حائز اهمیت بود. در این میان بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند که ترامپ نه تنها با ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، بلکه با طرح‌ریزی حمله به مخفیگاه سرکرده داعش در سوریه قصد دارد از این مولفه‌‌ها به عنوان یک کارت برنده در کارنامه سیاست خارجی خود و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به نفع خود بهره‌برداری کند. در مقابل، دموکرات‌ها طی چند روز اخیر (خصوصاً پس از تحصن مقابل سفارت آمریکا در بغداد) به صورت مداوم بر خلاف نظر و منافع ترامپ بارها نسبت به وضعیت پنج هزار نیروی خود در عراق ابراز نگرانی کردند و نهایتاً فشار بر ترامپ را به بالاترین حد خود رساندند. از منظر ایران، ترور سردار سلیمانی به معنای واقعی، عبور از خط قرمزِ تهران است ولی این موضوع از نظر کاخ‌سفید یک بحث انتخاباتی است.

نقض خط قرمز ایران توسط واشنگتن، بی‌پاسخ نمی‌ماند

مردم عراق نگران هستند

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به تبعات ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، گفت: بدون تردید نقض خط قرمز ایران توسط واشنگتن، بی‌پاسخ نمی‌ماند و در زمان و مکان مناسب این تسویه حساب انجام خواهد شد. در این میان باید توجه داشته باشیم که مردم عراق و هر سه طیف اهل تسنن، شیعیان و کردها از وضعیت موجود بسیار نگران هستند؛ چراکه آنها همچنان از جنگ‌ها و ناامنی‌ها پی در پی احساس خستگی می‌کنند و خواهان یک توافقی برای هدایت اوضاع عراق هستند که بغداد و همسایگان متضرر نشوند. مرجعیت عراق هم در این راستا به دنبال تنش‌زدایی است اما مردم در تشنج قرار دارند؛ چراکه آنها به حشدالشعبی و عملکرد آنها در مبارزه با داعش افتخار می‌کنند و حتی شخصیت و جایگاه اشخاصی مانند سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را برای خود همانند یک اسطوره قلمداد می‌کنند. به این جهت به خوبی می‌دانند که ایران، اقدام آمریکایی‌ها را تلافی می‌کند.  

پاسخ قاطع ایران می‌تواند معادله‌های انتخاباتی آمریکا را تا حد زیادی دستخوش تغییر کند

ترور سردار سلیمانی به یک چالش جهنمی برای ترامپ تبدیل شده است

الموید عنوان کرد: واکنش کشورهای اروپایی و حتی دولت‌های مستقر در شرق و جنوب آسیا، نشان می‌دهد که آنها هم نگران هستند و همین موضوع نشان می‌دهد که ترور سردار سلیمانی به یک چالش جهنمی تبدیل شده است. هیچ تردیدی وجود ندارد که آمریکایی‌ها و شخص ترامپ بیش از ایران زیر فشار هستند و همین که نمی‌دانند در کجا و چه زمانی قرار است پاسخشان داده شود، اضطراب و نگرانی آنها را دو چندان می‌کند. من معتقدم که پاسخ قاطع ایران می‌تواند معادله‌های انتخاباتی آمریکا را تا حد زیادی دستخوش تغییر کند و از این‌رو پاسخ متناوب ایران، نقاط حساسِ متعلق به آمریکا را در بر خواهد گرفت و شاید وسیع بودن آن مد نظر نباشد. این وضعیت بدون تردید باعث ایجاد دور جدیدی از تنش در منطقه خواهد شد؛ چراکه هم‌اکنون کشورهای حاشیه خلیج فارس که میزبان نظامیان آمریکا هستند، از وضعیت فعلی و پاسخ ایران به شدت نگران هستند. به هر ترتیب ترور سردار سلیمانی نه تنها برای ملت ایران، بلکه برای عراقی‌ها و سوری‌ها و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تهران دردناک بود اما یاد و خاطره ایشان تا ابد برای ما جاودان خواهد ماند. 

وی تاکید کرد: ملت و دولت عراق بشدت از رفتار و منش آمریکایى‌ها در نقض توافقنامه دو کشور و عملکرد تک‌رو و بی‌خرد نیروهاى آمریکایى در عراق خشمگین هستند و از پارلمان عراق مطالبه دارند که این مسأله را حل و فصل کند. نیروهاى آمریکایى طبق توافقنامه حق هیچ عملیات نظامى را خارج از اجازه دولت عراق ندارند و عملیات ترور انجام شده چه در شهر قائم و چه در فرودگاه بغداد به کلى غیرقانونى است.

این کارشناس مسائل عراق گفت: وظیفه آمریکایى‌ها وفق توافقنامه دو کشور فقط کمک هوایى آن هم با اجازه دولت عراق، آموزش نیرو ، تبادل اطلاعات است نه غیر و هر گونه عملیات نظامى دیگر کلا غیرقانونى است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز