خبرگزاری کار ایران

مهتدی در گفت‌وگو با ایلنا:

منافع آمریکا از عراق تا یمن زیر ضربه می‌رود/خاورمیانه درگیری‌های جدید را تجربه می‌کند/عملیاتِ بدون مجوز، چالش جدید ترامپ

asdasd
کد خبر : ۸۵۴۷۰۵

تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه گفت: ترور سرلشگر سلیمانی و ابومهدی المهندس نشان از ورود مستقیم آمریکا به معادلات دارد اما فکر نمی‌کنم او و تیمش تبعات کارشان را نمی‌دانند.

«محمدعلی مهتدی» تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در تشریح ابعاد و پیامدهای عملیات ترور سرلشگر سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ترور سرلشگر قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و به طور کلی عملیات‌هایی که با هدف حمله هوایی به کتائب حزب‌الله و ترور فرمانده سپاه قدس کشورمان انجام شد به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا و به خصوص دولت ترامپ که قبلاً در این مواقع به صورت نیابتی وارد میدان می‌شدند، حالا دست به ورود و رویایی مستقیم زده‌اند.

وی تاکید کرد: از نظر محور مقاومت، این اقدام ایالات متحده به معنای گذر از خط قرمزها تلقی می‌شود و هیچ شکی وجود ندارد که خاورمیانه تا چند روز دیگر معادلات جدیدی را تجربه خواهد کرد.

مهتدی ادامه داد: به طور قطع در آینده درگیری‌های گسترده در منطقه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اقدام‌های واشنگتن از ما‌ه‌ها پیش در عراق و خصوصاً برای سرنگونی دولت این کشور در دستور کار قرار گرفته بود و حالا وارد فاز سلبی و سخت شده است.

وی تاکید کرد: هدف قرار دادن حشدالشعبی و اتفاقاتی که طی یک هفته پیش در عراق رخ داد و نهایتاً منجر به ترور سرلشکر سلیمانی شد بی‌پاسخ نخواهد ماند. به همین دلیل معتقدم که ترامپ و تیم سیاسی – امنیتی او به خوبی تبعات اقدام‌های خود را سنجیده‌اند.

وی ادامه داد: عده‌ای معتقدند که ترور سرلشکر سلمیانی در پاسخ به تجمع مردم عراق مقابل سفارت ایالات متحده رخ داد اما باید متوجه باشیم که تمامِ دلیل حضور مردم عراق در جلوی سفارت آمریکا در بغداد پاسخ به جنایات آمریکا در قبال کتائب حزب‌الله نبود؛ بلکه حشدالشعبی علناً اعلام کرده بود که انتقام آن پرونده را در موعد مقرر خواهد گرفت. به همین جهت آنچه در مقابل سفارت اتفاق افتاد نشان دهنده وحدت ملی علیه سناریونویسی واشنگتن علیه ساختار امنیتی و خصوصاً سیاسی عراق بود. همانگونه که مقامات حشدالشعبی اعلام کردند هنوز پاسخ عملیات هوایی علیه کتائب حزب‌الله داده نشده اما متاسفانه شاهد آن بودیم که با وجود خروج تحصن‌کنندگان از مقابل سفارت آمریکا در بغداد به یکباره عملیات ترور سرلشکر سلیمانی انجام می‌شود که چندین نفر از ارکان حشدالشعبی هم در این میان مورد هدف قرار گرفتند.

وی گفت: قبل از آنکه ترور سرلشکر سلیمانی انجام شود شاهد گشت‌زنی‌های مشکوک هلی‌کوپترهای آمریکا بر فراز آسمان منطقه سبز بغداد بودیم که رسانه‌ها چند ساعت قبل از پیاده‌سازی سناریوی ترور، این تحرکات هوایی را کاملا ًمشکوک اعلام کردند اما در نهایت مشخص شد که آمریکایی‌ها نه تنها از حوادث ماه‌های اخیر درس نگرفتند بلکه به دنبال پیاده‌سازی سناریوی جدید بودند که در نهایت خروجی آن شهادت سرلشگر سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایالات متحده به صورت مستقل در مورد این پرونده ورود کرده، سوال این است که آیا کاخ سفید و شخص ترامپ متوجه عواقب این اقدام در سطح منطقه و فرامنطقه بوده است یا خیر؟ بر اساس مستندات و آ‌نچه پنتاگون اعلام کرده، دستور ترور و اجرای عملیات حذف فیزیکی از سوی ترامپ صادر شده و همین موضوع موجب شده تا چهره‌های حزب دموکرات مانند جوبایدن، نانسی پلوسی، وندی شرمن و حتی رئیس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا نسبت به اقدام ترامپ واکنش نشان دهند.

وی اظهار داشت: ترامپ در آستانه انتخابات قرار دارد و استیضاح وی در مجلس نمایندگان بیشترین فشارها را به او وارد کرده و حتی می‌توانم بگویم قسمتی از سناریوی بامداد امروز که در بغداد انجام شد برای فریب افکار عمومی ایالات متحده اجرا شده بود. عده‌ای از دموکرات‌ها رسماً ترور قاسم سلیمانی را به موازات پیامدهای بسیار خطرناک آن تحلیل کردند و عده‌ای معتقدند ترامپ برای مسائل داخلی‌اش دست به چنین کاری زده است. به هر ترتیب ایالات متحده باید منتظر تقابل تمامی محور مقاومت و قیام این جریان علیه منافع خود باشد.

مهتدی افزود: مساله دیگر که نشان می‌دهد همچنان اختلاف در واشنگتن در مورد ترور قاسم سلیمانی تا حد زیادی وجود داشته، انتقاد بسیاری از مقامات سیاسی و امنیتی آمریکا از ترامپ است. آنچه از طریق رسانه‌ها به بیرون درز کرده نشان می‌دهد ترامپ بدون اخذ مجوز از کنگره دست به اجرای چنین عملیاتی زده و حالا مورد سرزنش قرار گرفته است. واکنش عصائب اهل حق و سایر زیرمجموعه‌ای حشدالشعبی کاملاً گویای این است که محور مقاومت وارد مرحله جدید شده و سناریوهایی از جمله تقابل نظامی با آمریکا و اخراج آنها از عراق در دستور کار خواهد بود. حتی برخی‌ها معتقدند این موضوع باعث می‌شود ایالات متحده از منطقه غرب آ‌سیا اخراج شود اما به هر ترتیب واشنگتن باید منتظر آن باشد تا هر لحظه منافعش از عراق یا یمن زیر ضربه قرار بگیرد. در این میان رژیم صهیونیستی هم به خوبی بر این اوضاع اشراف دارد و حتی تحرک نظامی آنها نشان می‌دهد که تا چه حد احساس خطر کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به کارنامه سیاست خارجی ترامپ طی سا‌ل‌های اخیر نگاه کنیم به خوبی می‌بینیم که ایالات متحده توان ورود به یک جنگ فراگیر را ندارد؛ به عنوان مثال پس از هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکا توسط سامانه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران و حتی حملات هوایی انصارالله به آرامکو کاملاً مشخص شد که ایالات متحده و برخی از شرکای منطقه‌ای‌اش در انفعال کامل قرار دارند و این انفعال را می‌توان از جغرافیای پاسفیک تا خاورمیانه ملاحظه کرد. به همین دلیل احتمال دارد ترامپ و کاخ سفید برای مثبت جلوه دادن پرونده سیاست خارجی خود در واپسین ماه‌های دولتشان دست به اقدام‌های سلبی بزنند تا علاوه بر تحرک حس ناسیونالیستی بتوانند مجدداً خود را در منطقه به تیتر یک اخبار تبدیل کنند. به هر ترتیب پاسخ عملیات اخیر محفوظ است اما نوع، زمان و مکان آن مشخص نخواهد بود و از سوی دیگر باید برای هر اقدامی آماده باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز