خبرگزاری کار ایران

بررسی روابط آمریکا و کره‌شمالی در سال ۲۰۱۹؛

ساداتیان: همه چیز میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ به حالت اول بازگشت/ پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ اوضاع شبه‌جزیره را رادیکال‌تر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۵۴۱۵۳

مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه گفت: منحنی‌های روابط آمریکا وکره‌شمالی به صورتی پیش رفت که نه تنها نمی‌توان آینده‌ روشنی برای آن متصور بود بلکه همه‌چیز مانند روز اول تنش‌ها شده است.

«سیدجلال ساداتیان» مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه در تشریح ابعاد روابط آمریکا و کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: استراتژی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ تکیه بر منافع ایالات متحده و تا حدودی انزوا در مسائل جهان و بی‌توجهی به روابط بین‌الملل بوده است که در پرونده‌هایی می‌توان این موضوع را مشاهده کرد. ترامپ با تکیه بر شعارهای انتخاباتی خود تحت عنوان تامین منافع ایالات متحده از پیمان‌های بین‌المللی بسیاری خارج شد و حتی در مورد ناتو که پس از جنگ جهانی دوم به عنوان محور سرمایه‌داری و غربی مورد نظر بود، تا حد زیادی عقب‌نشینی کرد و اعضای آن را تحت فشار گذاشت تا بتواند تعهدات خود را در این مسیر کاهش دهد. در این میان یکی از راهبردهایی که ترامپ در طول ریاست جمهوری خودش تا به امروز در دستور کار قرار داده بود، تمرکز عمده در مساله تقابل با محور شرق بود که تا به امروز هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: منظور از شرق در بحث سیاسی و اقتصادی، مساله پیمان شانگهای است و در بعد نظامی، کره‌‌شمالی مورد اشاره خواهد بود. ترامپ با استفاده از تئوری تعارف‌های رنگارنگ در صدد بود تا کره شمالی را از ادامه آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی باز دارد و حتی شاهد آن بودیم که پیونگ یانگ در اواسط سال ۲۰۱۹ با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از تخریب یکی از آزمایشگاه‌های هسته‌ای و موشکی خود در صدد بود تا تغییر رفتار خود را به دنیا نشان بدهد اما پس از مدتی که واشنگتن به تعهدات خود در قبال کره‌شمالی عمل نکرد، متوجه شدیم که آنها هم با آمریکا بازی کردند و ایالات متحده از این بابت بسیار خشمگین و عصبانی شد. حتی سه دوره دیدار ترامپ و کیم‌جونگ اون در سال ۲۰۱۹ هم نتوانست روابط میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ را بهبود ببخشد و به همین دلیل است که باید بگوییم این روابط در سال گذشته میلادی منحنی‌های بسیار خطرناک و حتی امیدبخشی را طی کرد اما در نهایت همه چیز به نقطه اول بازگشت.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش چین در روابط کره‌شمالی و ایالات متحده گفت: یکی از متغیرهای مهم روابط آمریکا و کره شمالی در سال ۲۰۱۹ میلادی، پکن بود. درست است که ما در مورد روابط واشنگتن و پیونگ‌یانگ صحبت می‌کنیم اما باید متوجه باشیم که چین از کره‌شمالی به عنوان ابزار فشار علیه آمریکا استفاده می‌کند و حتی شاهد تقابل پکن و واشنگتن در هنگ کنگ هستیم که این موضوع تا حدودی به پرونده کره‌شمالی مرتبط است. به همین جهت باید بگوییم که چین یک بازیگر مهم در این پرونده به حساب می‌آید. به موازات این وضعیت شاهد مانور دریایی چین، روسیه و ایران در دریای چین و آبراه عمان بودیم که نشان می‌دهد تقابل محور غرب و شرق تا آخرین روزهای سال ۲۰۱۹ به قوت خود باقی بود. این وضعیت نشان می‌دهد که درگیری دو قطب غربی و شرقی فقط میان آمریکا و کره‌شمالی اتفاق نیفتاده بلکه شاهد تقابل مهندسی شده شرقی و استفاده چین از کره‌شمالی علیه واشنگتن هستیم.

ساداتیان با بیان اینکه دایره تقابل آمریکا و کره‌شمالی منجر به شکل‌گیری نظام متکثر چندقطبی خواهد شد، تصریح کرد: براساس مولفه‌های موجود، تاکنون بحث بر این بوده که نظام بین‌الملل بر اساس یک چندقطبی شکل می‌گیرد اما حالا می‌بینیم که کشورهای منطقه وارد کلونی تقابل با آمریکا شده‌اند که بحث چندقطبی‌سازی سیاست بین‌الملل به تصویر کشیده می‌شود. به همین دلیل تقابل کره‌شمالی با آمریکا فقط در بحث خلع سلاح مطرح نیست بلکه سلسله تقابل‌های مذکور باعث شده تا شکل‌گیری نظام جدید در ابعاد جهانی صورت بگیرد و بازی‌های ناموفق ترامپ در سیاست خارجی کاملاً نشان می‌دهد که تحول‌های گوناگونی در حال رخ دادن است. به همین جهت شکل‌گیری نظام متکثرِ چندقطبی در این میان بعید به نظر نمی‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه باشیم که براساس نظرسنجی‌ها، به‌رغم آنکه حملات زیادی در داخل و خارج آمریکا علیه ترامپ اتفاق افتاده اما وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شانس زیادی برای پیروزی دارد. بر اساس یک عرف نانوشته در شاکله سیاسی ایالات متحده، هر رئیس جمهوری که در  دور دوم پیروز شود و دولت خود را تشکیل دهد، سیاست‌های تندتر و تقابلی‌تر در دستور کار قرار می‌دهد. بر این اساس در جناح مقابل (کره‌شمالی و حامیانش) هم هیچ کوتاهی و عقب‌نشینی خاصی صورت نمی‌گیرد و نهایتاً روند به سمت تقابل بیشتر پیش خواهد رفت. به همین جهت اگر ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری خود بتواند رأی اکثریت را کسب کند و وارد کاخ‌سفید شود، بدون تردید سیاست تندتر با تکیه بر تامین منافع ملی آمریکا و شعارهای انتخاباتی‌اش در دستور کار قرار می‌دهد و همین موضوع باعث تقابل بیشتر و رادیکال شدن اوضاع در شبه‌جزیره کره می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز