خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

فدرالی شدن یمن، تجزیه کشور را رقم می‌زند/ روسیه در حال فعال شدن در مناطق جنوبی است

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۷۲۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: طرح فدرالی شدن یمن یک موضوع قدیمی است و شکی وجود ندارد که خروجی آن با توجه به انفعال بازیگران دخیل در آن می‌تواند موجب تجزیه این کشور شود.

«مصدق‌ مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد و پیامدهای طرح فدرالی شدن آمایش سیاسی و سرزمینی یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سخنان «علی ناصر محمد» رئیس‌جمهوری پیشین یمن جنوبی و طرح او مبنی بر فدرالی شدن این کشور یک بحث قدیمی است؛ به گونه‌ای که این طرح قرار بود در قدیم الایام باعث تشکیل دولت ترکیبی، آتش‌بس، همه‌پرسی و نهایتاً تشکیل دولت ملی و برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی و انتخابات پارلمانی شود اما واقعیت این است که بازیگران فعلی یمن توان اجرای صحیح این طرح را ندارند. از سوی دیگر باید متوجه بود در معادلات میدانی و سیاسی یمن اوضاع و احوال در شمال این کشور به نفع انصارالله است اما در این میان عربستان نتوانسته طی ماه‌های اخیر به تعهداتی که در ریاض به آنها اشاره کرده است، پایبند باشد.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شده انصارالله یمن اهدافی را در عربستان و امارات برای عملیات‌های احتمالی نظامی مد نظر قرار بدهد که به احتمال زیاد این اهداف نفتی خواهد بود و دلیل آن هم مشخص نبودن نیت و اقدامات سعودی‌ها در یمن است. واقعیت این است که اوضاع احوال سیاسی و میدانی در شمال یمن به بن‌بست رسیده و هیچ تحرک خاصی در راستای صلح یکپارچه دیده نمی‌شود. در جنوب یمن هم چنین حالتی پایدار است و بحران تا حد زیادی تغییر شکل داده اما ریشه‌کن نشده است. زمانی که علی ناصر محمد در یمن جنوبی به عنوان رئیس‌جمهوری ایفای نقش می‌کرد، شاهد حمایت روسیه از آن بودیم. محمد به صورتی فعالیت خود را انجام داده بود که باعث شد روس‌ها تا حدی زیادی به او نزدیک شوند؛ تا جایی که اخیراً سفیر روسیه در یمن به جنوب این کشور سفر کرده و با اعضای شورای انتقالی و سایر طیف‌های سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با بیان اینکه روسیه به دنبال ورود علنی به معادلات یمن است، گفت: در مصاحبه اخیر سفیر روسیه در یمن که پس از دیدار مذکور انجام شد، شاهد آن بودیم که وی واژه «یمن جنوبی» را به کار برده است و بعدها مشخص شد که او از شورای مذکور دعوت کرده تا از طریق امارات به روسیه سفر کند که همین موضوع موجب شد آمریکایی‌ها از تحرکات مسکو نگران شوند. مساله این است که تحرکات مذکور تماماً به بن‌بست رسیده و اوضاع نشان می‌دهد که برای برون‌رفت از این وضعیت باید یک عزم بین‌المللی جدی به میان بیاید. درست است که طرح فدرالی کردن یمن یک پرنده قدیمی است اما حقیقت این است که یمن در برابر خطر جدی تجزیه قرار دارد؛ چراکه به دلیل کارشکنی‌های متعدد و خط‌دهی تخریبی کشورهای منطقه و فرامنطقه، یمنی‌ها نتوانستند به یک راهکار منسجم دست پیدا کند و همین موضوع خطر تجزیه یمن در صورت عملیاتی شدن طرح فدرالی کردن این کشور را در بر خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان عربستان به عنوان بازیگر اصلی این پرونده کاملاً در زمین یمن اسیر شده و انصارالله این موضوع را به خوبی درک کرده است. عده‌ای معتقدند در شرایط فعلی طرح فدرالی شدن یمن می‌تواند راهکار مناسبی باشد اما باید توجه داشت که مشکل یمن از یک معضل منطقه‌ای به یک بحران فرامنطقه‌ای تبدیل شده و خلاء ایجاد شده در فاز سیاسی نشان می‌دهد که اوضاع روز به روز خطرناکتر می‌شود. اینکه روسیه قصد دارد در نواحی جنوبی یمن فعال شود موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه عده‌ای به آن اشاره نمی‌کنند؛ چراکه ورود یک قدرت آن هم در ابعاد روسیه می‌تواند باعث تحریک ایالات متحده شود و به همین دلیل است که فدرالی شدن یمن را ضربه‌ای به یکپارچگی فرهنگی، سیاسی و امنیتی این کشور می‌دانیم. بنابراین باز شدن پای قدرت‌های خارجی به یمن، نتیجه طرح فدرالی مذکور خواهد بود که پیامدهای منفی آن بیش از مزایای مثبتش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز