خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

حمله به حشدالشعبی، تسویه حساب به نفع داعش بود/ منتظر ظهور جریان جدید تروریستی در عراق باشید/ طرح اخراج نظامیان آمریکا روی میز پارلمان

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۲۸۱

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: دولت عراق به صورت قانونی می‌تواند از مجرای حقوقی ایالات متحده را به چالش بکشد چرا که به هر ترتیب، شروع‌کننده این منازعه واشنگتن بوده است.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای حمله ایالات متحده به گردان‌های حزب‌الله عراق (از زیر مجموعه‌های حشد الشعبی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به روند‌های دخالت آمریکا در امور سیاسی و اجتماعی عراق (خصوصاً در ماه‌های اخیر)، به وضوح می‌بینیم که ایالات متحده از سال ۲۰۰۶ به صورت علنی با نظام سیاسی این کشور مخالف بود. بر این اساس، واشنگتن در این مدت سعی داشت تا بتواند عراق را در جهان عرب با یک افول عمیق روبه‌رو کند؛ چراکه سعودی‌ها به صورت محرمانه به ایالات متحده پیغام داده بودند که استقلال دولت عراق می‌تواند برای منطقه و حتی منافع ایالات متحده مشکل‌ساز شود. به همین دلیل آمریکایی‌ها پروژه حذف مهره‌های مستقل و به بن‌بست کشاندن سیاست استقلال‌طلبی را در دستور کار قرار دادند و در طول سال‌های گذشته کاملاً شاهد آن بودیم که واشنگتن از راه‌های مختلف سعی در به هم زدن صحنه سیاسی و امنیتی عراق داشته است.

واشنگتن، استقلال عراق را نشانه رفته است

وی ادامه داد: تحرکات مخرب آمریکا به همین ترتیب ادامه داشت که اعتراض به‌حق مردم عراق دستخوش این سناریوها قرار گرفت و نهایتاً شاهد حذف عادل عبدالمهدی در چند روز اخیر بودیم. دلیل حذف عبدالمهدی از گردونه سیاسی عراق، توانایی بالای او در روابط دو و چند جانبه بود؛ تا جایی که قبل از آن حیدر العبادی صحبت‌هایی را با طرف‌های چینی و روسی کرده بود تا بتواند آنها را برای سرمایه‌گذاری وارد کشورش کند و پس از آن عبدالمهدی این امور را پیگیری کرد. به گونه‌ای که بر اساس اسناد، چین اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه نفت عراق با رقم ۱۰ میلیارد دلار کرد و روسیه هم قرار بود سامانه پدافند هوایی اس- ۴۰۰ و اس- ۳۰۰ را به ارتش عراق تحویل دهد. این دو موضوع آمریکایی‌ها را بسیار عصبانی کرد و نهایتاً باعث شد تا واشنگتن علیه کلونیِ قدرتِ عراق که در حال شکل‌گیری بود، دست به کار شود و با همکاری سعودی‌ها توانستند عادل عبدالمهدی را به حاشیه برانند.

هلی‌برنِ داعشی‌ها توسط شینوک‌های آمریکا

این کارشناس مسائل غرب‌آسیا با اشاره به ادامه روند اقدام‌های تخریبی آمریکا در عراق گفت: پس از حذف عبدالمهدی، سناریوی حذف برهم صالح از سمت ریاست‌جمهوری در دستور کار ایالات متحده قرار گرفت. قرار براین بود تا برهم صالح تا ۱۵ روز جایگزین عبدالمهدی را مشخص کند اما عوامل آمریکا طی ۱۰ روز اوضاع را به صورتی مهندسی کردند که نهایتاً شاهد اعلام آمادگی برهم صالح برای استعفا بودیم. در این میان درایت مرجعیت هم دخیل بود؛ چراکه اگر ایشان به موقع وارد صحنه نمی‌شدند، سناریوی استعفای برهم صالح اجرایی می‌شد اما مساله اصلی که در این میان رخ داد، حمله هوایی آمریکا به مقر گردان‌های حزب‌الله عراق (زیر مجموعه حشدالشعبی) بود. اصل ماجرا از این قرار است که ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد شنبه به وقت محلی، بالگردهای شینوک آمریکایی اقدام به انتقال ۳۵ تا ۴۰ نفر از عناصر داعش به منطقه الحَضَر (حاشیه جنوب غربی شهر موصل از توابع استان نینوا و نزدیک به پایگاه هوایی القیاره که متعلق آمریکا است) می‌کنند که نیروهای حشدالشعبی و حشد عشایری این موضوع را متوجه می‌شوند و به مقابله با آنها می‌پردازند.

سناریوی تلافی، فریبِ محض است

صدرالحسینی افزود: نیروهای حشدالشعبی در منطقه الحضر، علاوه بر تامین امنیت منطقه، مشغول نگهبانی و تامین امنیت یک انبار بزرگ سلاح و مهمات در آنجا بوده‌اند و قرار بر این بوده عناصر داعش که توسط آمریکایی‌ها در آنجا پیاده شده‌اند، به این انبار سلاح و مهمات دستبرد بزنند ولی با هوشیاری گشتی‌های حشدالشعبی و بر اثر درگیری که میان آنها با عناصر داعش اتفاق می‌افتد حدود هشت تا ۱۲ نفر از تروریست‌ها کشته می‌شوند و سایر آنها فرار می‌کنند. بر اساس داده‌های موجود، ساعت ۱۷ روز شنبه اقدام‌ مشابهی توسط آمریکایی‌ها انجام شده بود که حشدالشعبی آن را خنثی کرد و به نظر می‌رسد آمریکایی قبل از حمله هوایی به حشدالشعبی، به دنبال تلافی حمله موشکی ادعایی به پایگاه کِی-۱ در کرکوک بودند. آنها می‌خواستند با استفاده از برگه داعش ضربه‌ای به حشدالشعبی وارد کنند که به دلیل هوشیاری بسیج مردمی عراق، این سناریو از یک عملیات زمینی به حمله هوایی تغییر ماهیت داد.

داعش با پرچم جدید می‌آید!

وی تصریح کرد: طی یک سال و نیم گذشته بالگردهای آمریکایی بارها و بارها در جریان عملیات پاکسازی علیه داعش توسط نیروهای عراق که در استان‌های الانبار، صلاح‌الدین و نینوا در جریان بود، اقدام به فراری دادن عناصر داعش کردند؛ به گونه‌ای که بالگردهای آمریکا تحت اسکورت هلیکوپترهای هجومی کبرا روی زمین فرود آمدند و عناصر آنها را از منطقه به جای دیگر انتقال دادند که تمام مستندهای آن توسط رسانه‌های عراق منتشر شده است. مشابه این اقدام، در سوریه هم اتفاق افتاده است که هدف از آن حفظ توان و سازمان رزم اصلی داعش و فرماندهان کیفی این جریان تروریستی است. در این میان اخباری از ماه‌ها پیش منتشر شده که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها عناصر داعش را در پایگاه عین‌الاسد واقع در استان الانبار آموزش و سازماندهی مجدد دادند که به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده با نام‌های جدید از آنها رونمایی خواهند کرد؛ به گونه‌ای که چندی قبل حملاتی از سوی گروهی با نام «اصحاب رایات البیضاء» صورت گرفت و گفته می‌شود که این گروه بقایای داعش در موصل و تلعفر هستند و آمریکایی‌ها آنها را به مناطق کردنشین عراق برده‌اند و مجدداً در حال سازماندهی و به کارگیری آنها هستند.

اخراج نظامیان آمریکا از بغداد

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: به هر ترتیب حمله هوایی آمریکایی‌ها به حشدالشعبی را باید نقض حاکمیت آشکار عراق دانست که نشان می‌دهد دشمنی غربی‌ها با عراق کاملاً عیان و مشخص شده است. هیچ شکی وجود ندارد که پاسخ حشدالشعبی به این اقدام آمریکایی‌ها و اینکه چه زمانی و در کجا انجام بگیرد، برای این گروه محفوظ خواهد بود؛ چراکه آنها نقض حاکمیت کشور خود را عملاً سال‌ها به چشم دیده‌اند و باید بگویم که این اقدام‌ها نقض آشکار حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های بین‌المللی است. اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند اقدام اخیر آنها برای حمایت از مقرهای خودشان صورت گرفته، کذب محض است و باید آن را تسویه حساب به نفع داعش دانست؛ چراکه واشنگتن به دنبال آن است تا از بحران امنیتی به نفع خود بهره‌برداری کند ولی همانگونه که مدیر اداره کل عملیات حشدالشعبی اعلام کرده، این اقدام آمریکا پایان حضور این کشور در عراق خواهد بود. تا جایی که بررسی طرح اخراج نیروهای آمریکایی در دستور کار پارلمان عراق قرار خواهد گرفت و بغداد می‌تواند حمله هوایی اخیر را از مجرای حقوقی پیگیری کند.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز