خبرگزاری کار ایران

انتظار زندانیان طالبان برای توافق با آمریکا و آزادی

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۱۵۰

هزاران زندانی طالبان که در افغانستان محبوس هستند توافق صلح احتمالی میان آمریکا و طالبان را بلیط آزادی خود می‌دانند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز، هزاران زندانی طالبان که در افغانستان محبوس هستند توافق صلح احتمالی میان آمریکا و طالبان را بلیط آزادی خود می‌دانند. 

آنان می‌دانند که آزادی زندانیان از شروط اصلی هرگونه توافق برای پایان جنگ ۱۸ ساله در این کشور است. یک منبع آگاه طالبان که نخواست نامش فاش شود گفت که فهرست حدود پنج هزار زندانی این گروه به آمریکایی‌ها تحویل داده شده‌اند و آزادی آن‌ها یکی از موارد مورد بحث در مذاکرات میان دو طرف در قطر است. این در حالی است که مقام‌های آمریکایی و افغان اعلام کرده‌اند که آزادی زندانیان طالبان جزو شروط مذاکرات نیست. 

شماری از تحلیل‌گران اما معتقدند که آزادی زندانی‌های طالبان صلح در افغانستان را زیر سؤال می‌برد. 

«مایکل کاگلمان»، معاون بخش آسیا در ویلسون سنتر گفت: «مقام‌های آمریکایی و افغان در زمینه آزادی زندانیان طالبان تردید بسیاری از خود نشان می‌دهند تا این احتمال را کاهش دهند که ممکن است افراطگرایان بتوانند بار دیگر منطقه را بی‌ثبات کرده و فرایند صلح را مختل کنند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس با ده‌ها زندانی طالبان که در زندان پل چرخی محبوس هستند مصاحبه کرد. شماری از آن‌ها دلشان برای دوران زمامداری طالبان تنگ شده است. اما آنها در عین حال تاکید داشتند که اکنون دیگر اوضاع فرق می‌کند و دیگر بنا ندارند تحصیل یا کار کردن زنان و دختران را ممنوع کنند. 

یکی از زندانی‌ها در این رابطه گفت: «ما می‌خواهیم زنان درس بخوانند و مهندس شوند. می‌خواهیم زنان در هر اداره‌ای مشغول به کار شوند».

طالبان نیز موضع مشابهی را اتخاذ کرده است، اما بدگمانی‌های بسیاری وجود دارد و مردم نگران‌ هستند که در صورت به قدرت رسیدن دوباره طالبان در این کشور چه بر سر آن‌ها خواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز