خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

جانشین سلطان قابوس از نسل محافظه‌کاران سنتی خواهد بود/ انتقال قدرت در عمان، با ناآرامی و تنش همراه نیست

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۳۵۴

کارشناس مسائل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت: برخی معتقدند که مرگ پادشاه عمان می‌تواند در داخل و خارج از این کشور تاثیر منفی داشته باشد اما واقعیت این است که میانه‌روی مسقط بعد از وی نیز ادامه خواهد داشت.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در تشریح اخبار منتشر شده در مورد جانشین‌های بالقوه پادشاهی عمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مساله تعیین جانشینی برای پادشاهی عمان یکی از موضوعاتی است که این روزها توسط بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه قرار گرفته و تحلیل‌های گوناگونی در مورد جانشین سلطان قابوس منتشر شده است. باید متوجه بود که پادشاهی عمان به دلیل اینکه فرزندی برای جانشینی ندارد، یک وصیت‌نامه مشخص تهیه و تدوین کرده که پس از مرگش جانشین او بر اساس این وصیت‌نامه تعیین خواهد شد. بر اساس گمانه‌زنی‌ها تاکنون چهار نفر به عنوان جانشین پادشاهی عمان از سوی رسانه‌ها اعلام شدند که عبارتند از «اسعد بن طارق» ۶۵ ساله پسرعموی سلطان قابوس و کاندیدایی که پس از انتصاب در مارس ۲۰۱۷ به عنوان معاون نخست‌وزیر در امور روابط و همکاری‌ بین‌المللی عمان بیشترین شانس را برای انتخاب دارد. دومین شخص «هیثم بن طارق» وزیر میراث و فرهنگ عمان، ۶۵ ساله برادر کاندیدای اول از مادری دیگر است که او گهگاهی به عنوان فرستاده ویژه سلطان قابوس فعالیت داشته و پیشتر در وزارت خارجه عمان کار می‌کرده است.

وی ادامه داد: سومین گزینه، «شهاب بن طارق» ۶۳ ساله است که سال ۲۰۰۴ از پست فرماندهی یگان دریایی این کشور بازنشسته و مشاور شخصی سلطان قابوس شد. چهارمین نفر، «تیمور بن اسعد بن طارق» ۳۸ ساله پسرِ پسرعموی سلطان قابوس است که پیشگام کاندیداهای هم نسل خود برای رسیدن به کرسی پادشاهی عمان است؛ اما واقعیت این است تا زمانی که وصیتنامه سلطان قابوس از لاک و مهر درنیاید نمی‌توان فهمید چه کسی به عنوان پادشاهی این کشور انتخاب می‌شود. بسیاری بر این عقیده‌اند که در صورت فوت سلطان قابوس، وضعیت عمان و همچنین منطقه تا حد زیادی تغییر می‌کند و حتی عده‌ای معتقدند احتمال ایجاد بحران داخلی و همچنین بحران منطقه‌ای وجود دارد اما باید متوجه بود که بر اساس داده‌های فعلی بعد از فوت سلطان قابوس بحران در این کشور و منطقه ایجاد نخواهد شد؛ چراکه ساختار عمان کاملاً مشخص بوده و چندین سال است که این ساختار امتحان خود را پس داده است. از سوی دیگر بر خلاف کشوری مانند عربستان سعودی، در عمان جریان‌های سیاسی و قبائلی با یکدیگر رقابت و تضاد چشمگیر ندارند. به همین دلیل بحران در عمان شکل نخواهد گرفت و جایگاه این کشور به دلیل سیاست موازنه و بینابین تغییر پیدا نخواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به سیاست خارجی عمان طی دهه‌های اخیر گفت: عمان از سال‌های گذشته تاکنون سعی داشته از سیاست تنش‌زا در منطقه و همچنین در خلیج فارس و تنگه هرمز دوری کند و حتی وارد پیمان‌های چندجانبه چالش‌زا و مشکوک که توسط برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و شورای همکاری منعقد شده است، نشود. عمان از سال‌ها پیش روابطش را با ایران ادامه داده و حتی مقام‌های این کشور به صورت مشخص اعلام کردند که بدون همکاری با تهران نمی‌توانند تنش‌ها در خلیج فارس را کاهش دهند. به همین جهت این کشور سعی دارد تا از سیاست‌های ریسک‌پذیر و چالشی فاصله بگیرد و به عبارتی دیگر مسقط به دنبال آرام نگه داشتن وضعیت منطقه و روابطش با همسایگان است. در این میان باید متوجه بود که سیاست داخلی و خارجی این کشور کاملاً محافظه‌کارانه بوده و از چالش‌ها دوری کرده است و به همین دلیل احتمالاً گزینه بعدی شخصی خواهد بود که بتواند همین محافظه‌کاری را در هرم قدرت مسقط ادامه دهد.

وی در پایان تصریح کرد: برخی‌ معتقدند یکی از گزینه‌های احتمالی پادشاهی، تیمور بن طارق ۳۸ ساله خواهد بود که اتفاقاً پسرِ پسرعموی سلطان قابوس به حساب می‌آید. در این میان همین عده معتقدند که به دلیل تغییر رویکرد سیاسی در عربستان سعودی و انتصاب محمدبن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان احتمال دارد که جانشین پادشاهی عمان هم یکی از نخبگانِ نسل جوان باشد اما بر اساس همین سیاست محافظه‌کاری، انتصاب چنین شخصی به پادشاهی عمان بسیار دور از ذهن است. باید متوجه بود که در کشورهای حاشیه خلیج فارس سنت بر این اساس است که محافظه‌کاری در دستور کار قرار بگیرد. این روند در کشورهایی مانند کویت، بحرین، اردن و عربستان سعودی کاملاً مشهود است و اگر هم شخصی مانند محمد بن سلمان از نسل جوان اعراب به روی کار می‌آید، مطمئنا بر اساس فشارهای خارجی این کار صورت گرفته است. همین مدل هم در عمان ادامه پیدا کرد و حتی می‌توانم بگویم که سیاست این کشور نسبت به سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس محافظه‌کارانه‌تر است. به این جهت فکر نمی‌کنم عمان از سنت‌گرایی قدیمی داخلی و منطقه‌ای خود دست بکشد و به همین دلیل معتقدم که گزینه‌های سنتی روی کار خواهند آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز