خبرگزاری کار ایران

جهان در سالی که گذشت؛ نگاهی به تحولات بریتانیا

استاد کالج لیناکر: سال ۲۰۱۹ برای سیاست بریتانیا سالی بسیار پرآشوب بود/ مخمصه برگزیت باید به‌زودی پایان یابد

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۸۵۸

استاد کالج لیناکر گفت: در سال ۲۰۱۹، بریتانیا تمام تلاش خود را کرد تا از اتحادیه اروپا خارج شود. دیگر هم اروپایی‌ها از این مخمصه خسته شده‌اند و هم بریتانیایی‌ها. شاید یکی از دلایل پیروزی قاطع حزب محافظه‌کار در انتخابات همین امر بود.

پروفسور «ریچارد کپلن» استاد روابط بین‌الملل در کالج لیناکر است. وی در زمینه سازمان‌های بین‌المللی، صلح در مناطق پرتنش و دوران پس از درگیری‌های داخلی و همچنین سیاست داخلی بریتانیا فعالیت می‌کند.

پروفسور ریچادر کپلن با اشاره به آنچه سیاست داخلی بریتانیا در سال ۲۰۱۹ شاهدش بود درباره نکات برجسته در سپهر سیاسی این کشور به خبرنگار ایلنا گفت: سال ۲۰۱۹ برای سیاست بریتانیا سالی بسیار پرآشوب بود.  یکی از نقاط پرتنش در سیاست روز بریتانیا روابط با روسیه بود. از زمان حادثه سالیزبوری و مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس، روابط مسکو-لندن وارد فاز تازه‌ای شد. پستی‌ها و بلندی‌های زیادی در روابط دو کشور شکل گرفت، اما دست آخر رویکردهای قهرآمیز دست بالا را داشت. «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، سال پایانی دولت خود را با این تنش‌ها گذراند. از سوی دیگر، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر فعلی بریتانیا، کوشید رویکرد ملایم‌تری را در قبال این خصم همیشگی اتخاذ کند. با این حال، جانسون هم دست آخر اعتراف کرد که برقراری ارتباط با مسکو به آن آسانی که به‌نظر می‌رسد نیست. همان‌گونه که خود جانسون هم عنوان کرد، تیره‌تر شدن روابط میان دو کشور بیش از هر چیز تقصیر خود روسیه است.

وی در ادامه گفت: شکی نیست که اگر بخواهیم راجع به سیاست بریتانیا حرف بزنیم، ناگزیر بحث برگزیت و انتخابات پارلمانی زودهنگام هم مطرح می‌شود. انتخابات پارلمانی در بریتانیا چه‌بسا هدیه کریسمس مردم به حزب محافظه‌کار بود. پیروزی قاطع حزب محافظه‌کار و شکست مفتضحانه حزب کارگر سپهر سیاسی در این کشور را دچار دگرگونی‌های عظیمی کرد. در واکنش به نتایج انتخابات، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر، اعلام کرد که از رهبری این حزب کناره خواهد گرفت. حزب کارگر ۵۹ کرسی را از دست داد، در حالی که حزب محافظه‌کار با ۴۳ و شش دهم درصد آرا، ۳۶۵ کرسی را در پارلمان ۶۵۰ نفره به دست آورد. جانسون به‌خوبی توانست حمایت مردم در شمال بریتانیا را که پایگاه اصلی حزب کارگر به حساب می‌آید، از آن خود کند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در سال ۲۰۱۹، بریتانیا تمام تلاش خود را کرد تا از اتحادیه اروپا خارج شود. دیگر هم اروپایی‌ها از این مخمصه خسته شده‌اند و هم بریتانیایی‌ها. شاید یکی از دلایل پیروزی قاطع حزب محافظه‌کار در انتخابات همین امر بود. تمامی این جنجال‌ها برآمده از تفسیرهای گوناگونی است که طرف‌های درگیر از برگزیت دارند. جانسون اجرای توافق برگزیت با اروپا را نقطه عطفی برای بریتانیا می‌داند، توافقی که با مذاکرات سخت و فشرده با کمیسیون اروپا و دیگر نهادهای این بلوک به دست آمد. از سوی دیگر، حزب کارگر معتقد است که اصولا نفس خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید بار دیگر به رای گذاشته شود. حزب کارگر معتقد بوده و هست که راه بهتری برای خروج از اتحادیه اروپا وجود دارد. بنا به توافق فعلی، بریتانیا و اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ در مورد روابط تجاری دوجانبه به توافق دست خواهند یافت. «مایکل گوو»، مقام ارشد بریتانیایی پیشتر گفت که دولت این کشور متعهد به عقد قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ است. اما با توجه به این‌که بریتانیا بناست در تاریخ ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا خارج شودف بعید به نظر می‌رسد که این زمان‌بندی واقع‌بینانه باشد. با این حال با توجه به پیروزی قاطع حزب متبوع جانسون در انتخابات اخیر، تصویب این توافق چندان برای هواداران برگزیت سخت نخواهد بود.

وی افزود: در اروپا همه امیدوارند که این کابوس چندساله بالاخره تمام شود. اتحادیه اروپا البته ترجیح می‌دهد بریتانیا در این بلوک باقی بماند. اما در نهایت، اگر قرار باشد این خروج صورت بگیرد، بروکسل ترجیح می‌دهد که با نظم و ترتیب و توافقی منطقی این اقدام صورت گیرد. در زمینه مسائل تجاری و توافق تجاری با اتحادیه اروپا، آنچه بیش از همه مهم بوده شفاف‌سازی است،‌ ضمنا این کار باید هرچه زودتر صورت بگیرد.  

محقق روابط بین‌الملل در کالج لیناکر در ادامه گفت: استقلال اسکاتلند از دیگر نکات مثبتی است که بریتانیا در سالی که گذشت با آن دست‌وپنجه نرم کرد. پیشتر، «نیکلا استورجن»، وزیر اول اسکاتلند، درخواست داده بود که بار دیگر در این کشور همه‌پرسی استقلال برگزار شود. این درخواست البته از سوی جانسون رد شد، چراکه وی معتقد است این اقدام وضعیت را در بریتانیای ملتهب بدتر می‌کند. از سوی دیگر، جانسون معتقد است که در همه‌پرسی پیشین استقلال اسکاتلند تکلیف این موضوع به‌طور کلی مشخص شده و در این وضعیت نیازی به تکرار آن نیست. ناگفته نماند که استورجن پیشتر گفت که در زمینه برگزاری همه‌پرسی استقلال تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد.

ریچارد کپلن در پایان افزود: مساله امنیت یکی از چالش‌هایی است که بریتانیا در سال ۲۰۱۹ با آن دست و پنجه نرم کرد. حملات متعدد با چاقو در لندن انتقادهای بسیاری را متوجه دولت کرد. حمله در لاندن بریج آخرین نمونه از چالش‌هایی بود که همچنان در برابر بریتانیا در زمینه امنیت قرار دارد. از سوی دیگر، فاجعه کانتینر پر از جسد در منطقه اسکس نیز از دیگر نکات مهم در بریتانیای ۲۰۱۹ بود؛ رویدادی که بار دیگر توجه‌ها را به بحران پناهجویان و قاچاق انسان در این کشور معطوف کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز