خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تاخت و تاز الحریری به دیاب از ریاض و واشنگتن سرچشمه می‌گیرد/ احتمال برگزاری مجدد انتخابات و تغییر ماهیت پیمان طائف

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۴۳۵

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی گفت: اختلاف احزاب لبنان، مشکل‌های زیادی برای نخست‌وزیر مکلف درست می‌کند و ادامه این روند باعث می‌شود که لبنان جای زندگی کردن نباشد.

«صباح زنگنه» نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی با اشاره به دور جدید اختلاف‌های سیاسی در لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اگر روند حوادث لبنان و تحولات اخیر این کشور را پیگیری کنیم، به این نکته مهم می‌رسیم که ایالات متحده تا حد زیادی در حال مهندسی اتفاق‌ها و ساختار سیاسی این کشور است؛ به گونه‌ای که اخیراً «دیوید هیل» فرستاده ویژه آمریکا به لبنان با حضور در بیروت دستور‌العمل مورد نظر واشنگتن را به مقام‌های لبنان ابلاغ کرد. به عبارتی دیگر او نظر ایالات متحده در مورد چینش ساختار سیاسی آینده این کشور را به سمع و نظر مقام‌های لبنان رساند که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها همچنان به دنبال تامین منابع خود هستند. در این میان شاهد هستیم که «حسان دیاب» به عنوان نخست وزیر جدید لبنان مکلف به تشکیل کابینه این کشور شد اما در چند روز اخیر، انتخاب او با واکنش تند «سعد الحریری» مواجه شد؛ تا جایی که نخست وزیر موقت لبنان اعلام کرده جریان المستقبل و مابقی احزاب، به نخست وزیر جدید لبنان رأی اعتماد نخواهند داد. این در حالی است که جریان منتسب به حریری و هم‌قطاران او بارها اعلام کردند که دولت باید متخصص باشد و حتی بحث دولت تکنوسیاسی مطرح شده بود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که حسان دیاب یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند نخست‌‌وزیری لبنان را برعهده بگیرد اما متاسفانه شاهد آن هستیم که مجدداً الحریری و هم‌تفکران او برای تخریب اوضاع به میدان آمدند. همین چند وقت پیش بود که به سعد الحریری پیشنهاد تشکیل دولت و نخست وزیری لبنان را دادند اما موضع‌گیری‌های وی به حدی متضاد و با نوسانات بالا همراه بود که مانع تشکیل کابینه شد. درست است که او از عربستان سعودی تا حد زیادی فاصله گرفته اما دستورالعمل‌ها و دیکته‌های پشت پرده ریاض به راحتی توانسته مشکلاتی را در لبنان به وجود بیاورد. از این جهت به نظر می‌رسد که الحریری همچنان زیر فشار سعودی‌ها قرار دارد؛ چراکه هر وقت احزاب و مهره‌های سیاسی لبنان برای تشکیل یک دولت به توافق می‌رسند، سعودی‌ها وارد میدان می‌شوند و به صورتی عمل می‌کنند که همه چیز ظرف چند روز از بین می‌رود.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با بیان اینکه حمله شدید اللحن حریری به دیاب نشان از ادامه عدم توافق برای انتخاب نخست‌وزیر لبنان دارد، گفت: در این میان برخی از هم‌حزبی‌ها و متحدان الحریری پذیرفته‌اند که دیاب می‌تواند نخست‌وزیر خوبی برای لبنان باشد. در این میان اهل سنت هم بر این ماجرا صحه گذاشتند اما اختلاف‌ها همچنان به قوت خود باقی است. اینکه یکباره دیده می‌شود که الحریری به تندترین وجه ممکن نخست وزیر جدید لبنان را خطاب قرار می‌دهد نشان از آن دارد که او برای به هم زدن معادلات و واژگون کردن میزِ نخست وزیری وارد صحنه شده تا معادلاتاوضاع را به سمت و سوی دیگر سوق دهد. با اینکه حسان دیاب یکی از مستقل‌ترین مهره‌های سیاسی لبنان است اما شاهد هستیم که نه تنها او را مورد هدف قرار می‌دهند بلکه وی را به عنوان مهره منتسب به حزب‌الله لبنان و جنبش امل به مردم معرفی می‌کنند. این دقیقاً همان سناریویی است که تیم الحریری و حامیان خارجی او در دستور کار قرار داده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نخست‌وزیر جدید لبنان می‌تواند از پارلمان این کشور رأی اعتماد بگیرد اما بدون شک بازی‌های سیاسی باعث می‌شود تا موانعی سد راه او شود. به همین جهت در خیابان‌ها هم شاهد آن هستیم که معترضان همچنان به اعتراض خود ادامه می‌دهند و وضعیت میدانی با توجه به انتخاب نخست وزیر جدید همچنان آشفته به نظر می‌رسد. کاملاً مشخص است که دست‌هایی در پشت پرده به دنبال بی‌ثبات کردن وضعیت سیاسی و امنیتی لبنان بوده و نزدیکان الحریری به علاوه جریان المستقبل به دنبال ادامه همین روند انفعالی هستند. لذا اگر احزاب به همین ترتیب و با اختلاف به کار خود ادامه دهند، بدون تردید لبنان دیگر جای زندگی نخواهد بود. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و موانع بیشتر شود، حتی ممکن است انتخابات مجدد و تغییر ماهیت پیمان طائف مطرح شود؛ در این صورت دیگر نمی‌توان درباره تحولات به صورت دقیق گمانه‌زنی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز