خبرگزاری کار ایران

مشاور رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در گفت‌وگو با ایلنا:

برنده انتخابات، مورد تایید کاخ سفید است، نه مردم افغانستان/ آمریکا بدنبال تعمیق اختلاف‌های داخلی، برپایی مجدد امارت اسلامی و اهداف منطقه‌ای خود است

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۹۵۰

مشاور رئیس‌جمهور پیشین افغانستان گفت: پیروزی رئیس‌جمهوری فعلی، قبل از انتخابات پیش‌بینی شده بود چراکه اساساً در انتخابات منافع ملی مورد نظر نبود.

«محمدهاشم عصمت اللهی» به مدت هشت سال  مشاور حامد کرزی (رئیس جمهور پیشین افغانستان) در امور سیاست داخلی بوده است. او پس از اخذ مدرک دکترای خود در رشته ارتباطات به عنوان استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه کابل مشغول به کار شد و ریاست اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان و مشاور رسانه‌ای وزارت فرهنگ این کشور را در کارنامه خود دارد. وی معتقد است معرفی اشرف غنی به عنوان نامزد پیروز انتخابات افغانستان بخشی از سناریوی ایالات متحده در راستای مذاکره با طالبان است.

وی در این‌باره می‌گوید: فلسفه انتخابات در تمام دنیا این است که دولت‌ها مشروعیت خود را از رأی مردم کسب می‌کنند اما این موضوع کلاً در افغانستان به صورت دیگری مطرح و انجام می‌شود. به عبارتی دیگر انتخابات هیچ جایگاهی در افغانستان ندارد و مردم این کشور خروجی آن را به هیچ وجه قبول ندارند. از این حیث کاملاً مشخص است نتایج انتخاباتی که در مهر ماه امسال برگزار شد و حالا خروجی آن، انتخاب اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان است، به هیچ وجه از دید مردم و بسیاری از نهادهای داخلی مشروعیتی ندارد.

عصمت اللهی افزود: تقلب‌های گسترده در انتخابات امسال افغانستان تا جایی مشهود بود که مشخص شد نهادهای داخلی و خارجی زیادی با صرف هزینه‌های هنگفت این انتخابات را مهندسی کردند؛ اما مساله مهمتر این است که نتایج انتخابات را باید در راستای صلح طالبان و آمریکا مورد بررسی قرار دهیم.

برنده انتخابات افغانستان مورد تایید کاخ‌سفید است، نه مردم کشور

وی اظهار داشت: اگر به مشارکت عمومی مردم افغانستان در انتخابات قبلی رجوع کنیم می‌بینیم که شش میلیون نفر در این انتخابات شرکت کردند اما در این دور، کمتر از دو میلیون نفر آرای خود را به صندوق نامزدهای مورد نظرشان ریختند. این در حالی است که در آن دوره سیستم بایومتریک برای اخذ رأی وجود نداشت اما در این دوره که فرایند رأی‌گیری الکترونیک وجود داشت، میزان تقلب بیش از دوره قبل بود.

عصمت اللهی ادامه داد: به هر حال نتیجه انتخابات امسال از قبل مشخص بود؛ چراکه اشرف غنی مهره قابل اعتماد ایالات متحده است. اگر مقایسه‌ای میان غنی و عبدالله عبدالله صورت دهیم به وضوح می‌بینیم که او بیشتر از عبدالله مورد توجه واشنگتن قرار دارد. تعامل غنی با آمریکا در پروسه صلح با طالبان بیشتر از عبدالله است. از سوی دیگر عبدالله بیش از اشرف غنی به مردم فارس‌زبان، تاجیک‌ها و همچین ائتلاف شمال نزدیک است و این دقیقاً همان چیزی است که آمریکا با آن مشکل دارد. به این جهت است که می‌گوییم برنده انتخابات امسال مورد تایید تیم کاخ سفید است، نه مردم افغانستان.

کُدهای زیادی در اعلام نتایج دو ماه پس از انتخابات وجود دارد

این تحلیلگر مسائل سیاسی به اشاره به اختلاف میان کرزی و آمریکا اظهار کرد: در زمانی که رقابت انتخابات میان حامد کرزی و عبدالله عبدالله بود، آمریکایی‌ها به کرزی پیام دادند و خواسته‌های خود را بیان کردند و حتی قرار بود که شورای اجرایی دولت به پیشنهاد ایالات متحده تشکیل شود که یکی از مهره‌های اصلی در آن دوران اشرف غنی بود. نهایتاً کرزی با پیشنهادهای واشنگتن مخالفت کرد و این تضاد تا جایی پیش رفت که او از امضای پیمان امنیتی کابل – واشنگتن امتناع کرد و این درگیری باعث شد تا اشرف غنی به عنوان مهره جدید روی کار بیاید.

عصمت اللهی افزود: با نگاهی به این فرایند به خوبی می‌فهمیم که چرا انتخابات در مهر ماه انجام می‌شود اما نتایج آن بیش از دو ماه بعد اعلام می‌شود. این فاصله زمانی به خوبی نشان می‌دهد که غنی و ایالات متحده  در حال رایزنی با یکدیگر بوده و به این جهت است که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را باید در راستای صلح آمریکا با طالبان دانست.

منافع ملی افغانستان در انتخابات نادیده گرفته شد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال بازشماری و ابطال آراء توسط کمیسیون انتخابات افغانستان وجود دارد یا خیر، گفت: اینکه انتظار داشته باشیم آرای نهایی از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان بازشماری شود یا اینکه میزان آرای اعلام شده تغییر پیدا کند، کاملاً غلط است؛ بلکه در انتخابات افغانستان به هیچ وجه منافع ملی ملاک قرار نگرفته است. در این میان باید متوجه باشیم که تحرکات طالبان و آمریکا در دوحه تا حد زیادی به نتایج انتخابات مربوط است. تیم طالبان در دوحه ۱۰ دوره با آمریکایی‌ها مذاکره کردند اما هنوز هیچ نتیجه مشخصی از این رفت و آمدها و مذاکرات پی در پی اعلام نشده است. حتی خبر خروج آمریکا در طی چند هفته اخیر بارها اعلام شده و پنتاگون آن را تایید کرده ولی به عنوان کسی که صحنه سیاسی و امنیتی افغانستان را از نزدیک لمس کرده‌ام باید بگویم که تمام این روند، جنگ روانی و پروپاگاندای تبلیغاتی است.

سه سناریوی آمریکا برای افغانستان و آسیای مرکزی

وی تصریح کرد: به هیچ وجه به نتایج مذاکرات صلح طالبان و آمریکا خوش‌بین نیستم و حتی فکر نمی‌کنم این روند به جایی برسد؛ چراکه طالبان در نقطه مقابل آمریکا نیست و در مقابل، ایالات متحده به دنبال آن است تا خود را معمار صلح افغانستان بنامد و طالبان را فرشته صلح به دنیا معرفی کند. در این راستا آمریکایی‌ها سه سناریو را برای افغانستان در دستور کار دارند؛ نخست، اعلام نتایج انتخابات افغانستان و نامشروع جلوه دادن آن برای ایجاد و تعمیق اختلاف داخلی. دوم، صلح با طالبان و برپایی مجدد امارت اسلامی با همان شکل و شمایل قبلی در افغانستان که خروجی آن ابقاء نظامیان آمریکا در افغانستان خواهد بود و در نهایت سومین سناریو، تشکیل دولت موقت برای تامین اهداف داخلی و منطقه‌ای آمریکا.

عصمت اللهی تاکید کرد: بنابراین اگر بخواهیم وضعیت فعلی افغانستان را به صورت کوتاه تشریح کنیم باید بگویم که اوضاع کشور کاملاً به هم ریخته است و ایالات متحده در حال خلق تهدید و توزیع آن در آسیای مرکزی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز