خبرگزاری کار ایران

حمله تند اسرائیل به دیوان بین المللی کیفری

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۸۷۶

اسرائیل پس از تصمیم دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری برای محکومیت این رژیم، به شدت به این دادگاه حمله کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ اسرائیل پس از تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری برای محکومیت این رژیم به شدت به این نهاد حمله و مدعی شد که محکومیت اسرائیل ۱۰۰ برابر خطرناک‌تر از گزارش «ریچارد گلدشتاین» درباره تحقیق سازمان ملل در خصوص حمله به نوار غزه در سال ۲۰۰۸ است. 

«آویخای مندلبلیت»، مشاور قضائی رژیم اشغالگر صهیونیستی با حمله به دیوان بین‌المللی کیفری پیش از صدور حکم اعلام کرد که این داگاه صلاحیت محاکمه اسرائیل را ندارد.

مندلبلیت،‌ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با تصمیم دادستانی کل مخالف است.

وی در اظهاراتی مضحک مدعی شد که اسرائیل دولت قانون دموکراتیک و ملتزم به معیارها و منشورهای سازمان ملل و ارزش‌های انسانی است.

مندلبلیت در ادامه ادعاهای خود افزود که دلیل گرایش دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری برای شکایت از اسرائیل بنا به درخواست فلسطین صورت گرفته و عقل این موضوع را نمی‌پذیرد، چرا که این دادگاه به دلایل قضائی واضح صلاحیت محاکمه ما را ندارد. 

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با حمله تند به دادگاه بین‌المللی کیفری گفت: «این روز سیاهی برای حقیقت و عدالت بوده و این حکم باطل است». 

نتانیاهو دیوان بین المللی کیفری را به عنوان ابزار سیاسی علیه اسرائیل توصیف کرد و گفت که دلایل جدی ما را نادیده گرفته و این دادگاه صلاحیت رسیدگی به شکایت را ندارد.

رادیو اسرائیل درباره گزینه‌های فرار از شکایت به نقل از منابع رسمی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد دیوان لاهه را به روشی متفاوت برای اتخاذ تصمیمی در مخالفت با تصمیم دادستان اقناع کند. 

«یسرائیل کاتز»، وزیر امور خارجه اسرائیل کارکنان وزارتخانه خود را به اتخاذ بهترین روش برای مقابله با تصمیم دادستان کل در شرق قدس اشغالی فرا خواند. 

«بنی گانتز»، رهبر حزبی آبی سفید نیز با اعلام موضعی مشابه موضع دولت طی اظهاراتی مضحک مدعی شد که ارتش اسرائیل یکی از با اخلاق‌ترین ارتش‌های دنیا است و اسرائیل مرتکب هیچ جنایت جنگی نشده است. وی همچنین مدعی شد که این تصمیم دادگاه لاهه یک تصمیم سیاسی است نه قضائی. 

«فاتو بنسودا»، دادستان دیوان کیفری بین المللی تأکید کرده است که اسرائیل در سال ۱۹۶۷ در سرزمین‌های فلسطین اشغالی مرتکب جنایت جنگی شده است.

این دادگاه از قضات خواست که پرونده تحقیق رسمی در این زمینه را آغاز کنند. 

قرار است دیوان بین المللی کیفری طی ۱۲۰ روز آغاز یا عدم تحقیق رسمی کامل علیه اسرائیل و سران این رژیم را مشخص کند.

در صورتی که این دادگاه صلاحیت دادستان کل را برای تحقیق درباره اراضی فلسطینی تأیید کند، ‌این به مفهوم آغاز امکان فلسطینی‌ها برای شکایت علیه اسرائیل در دوره تعیین شده از سال ۲۰۱۴ است. 

دادستان کل دیوان بین المللی کیفری تا کنون تحقیقی رسمی علیه اسرائیل آغاز نکرده بود و از این دادگاه خواسته است که درباره صلاحیت شکایت داخل اسرائیل تصمیم گیری کند. 

روزنامه «یدیعوت آحارنوت»، به نقل از منابع بلندپایه اسرائیل اعلام کرد که این رژیم به روش رسمی و غیر رسمی تلاش می‌کند با توسل به آمریکا و روسیه مانع آغاز تحقیق علیه خود شود. 

این روزنامه همچنین از پیشنهادات وزارت خارجه اسرائیل مبنی بر برخورد غیرقانونی با دادگاه کیفری و در عین حال استخدام خدمات وکلای برجسته بین‌المللی برای مقابله با تصمیم دادستان کل بدون مجوز رسمی آنها خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز