خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

دموکرات‌ها «برزخ سیاسی» را برای ترامپ رقم می‌زنند/ جامعه اطلاعاتی آمریکا در حال شورش علیه کاخ‌سفید است

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۸۸۳

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رقبای رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال آن هستند با عدم ارجاع پرونده استیضاح وی به سنا، او را تا لحظه آخر به افکار عمومی با عنوان متهم معرفی کنند.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح پیامدهای استیضاح ترامپ و سناریوی بعدی دموکرات‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: استیضح دونالد ترامپ به عنوان سومین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا و اولین رئیس جمهورِ منتصب به حزب جمهوری‌خواه دارای ابعاد مختلفی است اما آنچه باید مورد نظر قرار بگیرد این است که پیچیدگی‌های حزبی در ورطه کنونی حتی در ایالات متحده افزایش پیدا کرده که طی ماه‌های آینده احتمالاً شاهد فاز جدیدی از اقدام‌های دموکرات‌ها خواهیم بود. روند استیضاح ترامپ همان روال معمول و قانونی را طی کرد اما باید متوجه باشیم که هیچکدام از جمهوری‌خواهانی که در مجلس نمایندگان حضور داشتند علیه ترامپ رای ندادند و حتی شخصی مانند «تولسی گابارد» که اتفاقاً خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نامزد کرده، به استیضاح ترامپ رای ممتنع داد. از سوی دیگر سه عضو دموکرات مجلس نمایندگان، کلاً رای ندادند اما به هر ترتیب استیضاح ترامپ با محوریت دو اتهام، به رای مثبت منجر شد.

وی ادامه داد: آنچه به عنوان یک موضوع مهم در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که دموکرات‌ها به احتمال زیاد مصوبه استیضاح را به برای طی مراحل بعدی به سنا ارائه نخواهند کرد که در این میان دو دلیل وجود دارد. نخست اینکه دموکرات‌ها معتقدند اگر جلسه استیضاح در سنا برگزار و رای‌گیری برای محاکمه رئیس جمهور ایالات متحده انجام شود، جمهوری‌خواهان (به دلیل اکثریت در سنا) این جلسه را در نزدیک‌ترین زمان به سریع‌ترین نحو برگزار می‌کنند و نهایتاً رأی به بی‌گناهی ترامپ صادر می‌کنند. دوم، بحث احضار شهود و نزیدکان ترامپ توسط سنا است. دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که مجلس سنا بر اساس اسناد و در روند استیضاح، نزدیکان ترامپ را به سنا احضار نخواهد و حتی میچ مکانل، به عنوان نماینده اکثریت جمهوری‌خواهان هم این موضوع را تایید کرده و علناً با احضار نزدیکان ترامپ به سنا مخالفت کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: این دو دلیل باعث شده دموکرات‌ها به این نتیجه برسند که رقبای جمهوری‌خواهشان در سنا و به خصوص در مورد پرونده استیضاح ترامپ، صادق نیستند. در این راستا  نانسی پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم اعلام کرده که ما به این روند و جمهوری‌خواهان حاضر در سنا اعتماد نداریم. این در حالی است که لیندسی گراهام به عنوان رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا هم اخیراً اعلام کرده که به دنبال برگزاری جلسه استیضاح ترامپ در کوتاه‌ترین زمان است؛ چراکه جمهوری‌خواهان به دنبال آن هستند تا پرونده مربوطه را در سنا هر چه سریع‌تر جمع‌بندی کنند و با تمام قوا وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند و در مقابل دموکرات‌ها دقیقاً از نیت رقبای خود در سنا با خبر هستند. به همین دلیل به نظر می‌رسد دموکرات‌ها و در راس آنها نانسی پلوسی نمی‌خواهد پرونده استیضاح را از مجلس نمایندگان به سنا ارجاع دهد.

ابوالفتح با بیان اینکه دموکرات‌ها به دنبال باز نگه داشتن پرونده ترامپ تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هستند، گفت: دموکرات‌ها از روز اول می‌دانستند که استیضاح ترامپ در سنا رای نمی‌آورد و از این منظر به دنبال بی‌آبرو کردن ترامپ بودند. حالا هم با عنایت به مثبت شدن استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان و اینکه جمهوری‌خواهان نمی‌خواهند ترامپ را از قدرت ساقط کنند، به سمتی پیش می‌روند که پرونده استیضاح را به مجلس سنا ارجاع ندهد تا به نوعی «برزخ سیاسی» را برای ترامپ رقم بزنند. در این میان عده‌ای معتقدند که مثبت شدن استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا به معنای ریزش آراء ترامپ و همچنین باخت او در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود اما واقعیت این است که جامعه آمریکا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان به این سادگی نتایج انتخابات ۲۰۲۰ یا میزان مشارکت به نفع ترامپ را برآورد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سُنت سیاسی در ایالت متحده بر این اساس است که حزب شروع کننده استیضاح رئیس جمهور (فارغ از اینکه دموکرات باشد یا جمهوری‌خواه) پس از برگزاری نزدیک‌ترین انتخابات بعد از استیضاح و حتی در صورت پیروزی، مقداری از کرسی‌های خود را از دست خواهد داد؛ چراکه آن حزب نتوانسته استیضاح را به سرانجام برساند و به افکار عمومی اینگونه القاء می‌شود که با آنها بازی شده و حتی برچسب دروغگو به آنها الصاق می‌شود. از این منظر احتمال دارد که دموکرات‌ها در انتخابات آتی تعدادی از کرسی‌های خود را از دست بدهند. اگرچه ترامپ بر خلاف «بیل کلینتون» و «اَندرو جانسون» اولین رئیس‌جمهوری است که در دور اول خود استیضاح شد اما باز هم این موضوع نمی‌تواند تاثیر جدی در افکار عمومی علیه او در انتخابات ۲۰۲۰ داشته باشد. واقعیت این است که وضعیت معیشت مردم آمریکا تقریباً خوب است و برای آنها مهم نیست که ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین چگونه صحبت کرده یا مثلاً قرار است در سوریه چه اقدامی را صورت بدهد. در این بین موضوع مهم این است که جامعه اطلاعاتی آمریکا علیه ترامپ و کاخ‌سفید دست به شورش زده است؛ اینکه اخیراً اسناد و مسائلی علیه ترامپ منتشر می‌شود دقیقاً همین موضوع است و شک نکیند که این طغیان در آستانه انتخابات بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز