خبرگزاری کار ایران

الشرق الاوسط گزارش داد:

لبنان در آستانه رایزنی‌های پارلمانی؛ سعد الحریری همچنان محتمل‌ترین گزینه نخست‌وزیری است

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۸۴۴

منابع آگاه لبنانی اعلام کردند که در آستانه انجام رایزنی‌های پارلمانی، مواضع و حقایق سیاسی موجود دال بر انتخاب شبه‌قطعی نخست‌وزیر موقت است.

به گزارش ایلنا به نقل از الشرق الاوسط، همه نگاه‌ها به رایزنی‌های پارلمانی برای تعیین نخست‌وزیر لبنان که قرار است فردا -دوشنبه- صورت بگیرد، دوخته شده است و  انتخاب «سعد الحریری» نخست‌وزیر موقت با اکثریت آرای پارلمان تقریبا قطعی شده است اما نقشه توزیع آرای تشکل‌ها به صورت نهایی به دلیل عدم اعلام رسمی موضع خود مشخص نیست.

پس از آن‌که «جبران باسیل» وزیر امور خارجه و رئیس جریان آزاد ملی لبنان دو روز پیش اعلام کرد که به جبهه اپوزیسیون منتقل خواهد شد و در دولت شرکت نخواهد کرد و «سید حسن نصر الله» دبیرکل حزب الله به امکان انتخاب الحریری اشاره کرد، «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» نیز روز گذشته- شنبه- پس از دیدار با «غطاس خوری» وزیر سابق لبنان و نماینده‌ای از حزب الحریری اعلام کرد که که در دولت مشارکت نخواهد کرد و موضوع انتخاب یا عدم انتخاب الحریری را به تشکل «الجمهوریه القویه» واگذار خواهد کرد.

در این زمینه ، منابع همراه با مذاکرات دولت در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» خاطرنشان کردند که نیروها به انتخاب الحریری گرایش دارند و پس از آن اگر دولت طبق مشخصاتی که نیروها قبلاً در مورد آن صحبت کرده‌اند، عمل نکند، به آن رأی اعتماد نخواهند داد.

این منابع به نقل از جعجع گفتند:  «چنانچه ما الحریری را نپذیریم باید میشل عون، رئیس‌جمهوری و نبیه بری، رئیس پارلمان را هم نپذیریم».

منابع مذکور درباره موضع نصرالله گفتند:‌ «به نظر می‌رسد که حزب‌الله و جنبش امل تمایل به انتخاب الحریری دارند. نصرالله گفته بود "دو گزینه وجود دارد یا انتخاب الحریری یا فردی که او انتخاب کند" و از آنجا که هیچ گزینه‌ای در آستانه انجام رایزنی‌های پارلمانی وجود ندارد، احتمالا تشکل شیعه سعد الحریری را انتخاب کند». 

منابع مذکور با بیان اینکه از حقایق و مواضع سیاسی موجود چنین برداشت می‌شود که سعد الحریری نخست‌وزیر مکلف خواهد بود، اعلام کردند که رایزنی‌های پارلمانی به تأخیر نخواهد افتاد اما میشل عون همچنان بر موضع خود درباره ساختار دولت یعنی دولت تکنوکرات اصرار دارد و این موضوع می‌تواند روند تشکیل دولت و انتخاب کابینه را به تأخیر اندازد. 

اگر اتفاق خاص و غافلگیر کننده‌ای رخ ندهد، پیش بینی می‌شود که سعد الحریری اکثریت آرای پارلمان را کسب کند که ۷۴ رأی از ۱۲۸ نماینده برآورد می‌شود. 

در حالی که تعدادی از تشکل‌ها و نمایندگان مستقل تاکنون مواضع خود را اعلام نکرده‌اند، اما به احتمال بسیار زیاد سعد الحریری به عنوان نخست‌وزیر مکلف تعیین خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز