خبرگزاری کار ایران

اعلام مهم‌ترین اصلاحات انجام‌شده در قانون اساسی عراق

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۶۹۱

یک مقام پارلمانی عراق مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در قانون اساسی این کشور را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، یک مقام پارلمانی عراق مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در قانون اساسی این کشور را اعلام کرد.

این منبع گفت که پارلمان کمیته قانون اساسی  را متشکل از ۱۸ نماینده تشکیل داد.

وی گفت: «این کمیته تصمیم به اعمال پاره‌ای اصلاحات در قانون اساسی از جمله انتخاب نظام شبه‌ریاستی یعنی مشارکت مردم در انتخاب رئیس‌جمهور گرفته که این نظام،‌ نخست‌وزیر را انتخاب و مأمور به تشکیل دولت می‌کند و نیز اختیار لغو شوراهای استان‌ها و انتخاب استاندار از طریق رأی محرمانه مستقیم را دارد». 

این مقام پارلمانی عراق در ادامه افزود: «اصلاحات قانون اساسی شامل اعطای اختیارات بیشتر به استان‌ها به ویژه در حوزه مالی، قانونی، ‌اداری، اراضی و پروژه‌ها و نیز تفکیک اختیارات دوگانه بین مرکز و استان‌ها و نیز توضیح بیشتر درباره فدرالیسم و صلاحیت اقلیم کردستان و تعیین ضوابطی ویژه برای آن در ابعاد امنیتی، اداری، مالی، نفت و گاز و گذرگاه‌های مرزی می‌شود».

وی در ادامه گفت: «اصلاحات انجام‌شده همچنین شامل لغو وتوی سه‌گانه استان‌ها و تکیه بر موافقت یک سوم اعضای پارلمان با تغییرات آینده در قانون اساسی شده و به مسئولیت شورای فدارال خدمت‌رسانی در حوزه مدیر کل‌ها تا مناصب پایین‌تر  و نیز تعیین سمت‌های مشمول دو تابعیتی در حوزه ریاست قوای سه‌گانه و وزرا، قضات و افسران ارشد تصریح می‌کند. 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز