خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی:

جانسون برای کسب اکثریت در پارلمان دست به قمار زده است/ انتخابات پیش رو بیش از هر چیز بر ماهیت برگزیت متمرکز خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۲۹۹

استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: آنچه بیش از همه چالش‌برانگیز بوده عدم دستیابی به اکثریت در پارلمان است؛ امری که می‌تواند نتیجه فاجعه‌بار دیگری برای کشور به دنبال داشته باشد: برگزاری انتخابات مجدد در سال ۲۰۲۰.

«نیکلاس کول» تاریخ‌دان، استاد و رئیس بخش دیپلماسی بخش ارتباطات و روزنامه‌نگاری در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. وی پیش‌تر استاد تاریخ دانشگاه بیرمنگام بود و از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ ریاست دپارتمان مطالعات آمریکایی در دانشگاه لستر را نیز برعهده داشت. حوزه تحقیقات وی اروپا، سیاست بریتانیا و مطالعات در زمینه سیاست خارجی را در بر می‌گیرد. از آثار این تاریخدان و تحلیل‌گر نامدار می‌توان به «فروش جنگ»، «جنگ سرد و آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده؛ پروپاگاندای آمریکا و دیپلماسی عمومی» اشاره کرد.

پروفسور نیکلاس کول با اشاره به انتخابات سراسری پیش رو در بریتانیا و ادامه تنش سیاسی در این کشور به خبرنگار ایلنا گفت: بریتانیا در حالی روز پنج‌شنبه به استقبال انتخابات می‌رود که وضعیت سیاسی در این کشور همچنان پرتنش است. این البته باعث شده همه‌چیز درباره این انتخابات به‌نظر غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرمعمول به‌نظر آید. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا، با مطرح کردن ایده انتخابات دست به قمار بزرگی زده است تا بتواند بالاخره آن مجلسی را که حقیقتا می‌خواهد در دست گیرد. نکته مهم درباره این ماراتن انتخاباتی اینجاست که برنده می‌تواند بالاخره سرنوشت برگزیت را بعد از گذشت بیش از سه سال از همه‌پرسی تهیین کند. 

وی افزود: «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر، نیز این انتخابات را فرصتی مغتنم برای خود می‌داند تا بتواند نمایندگان متبوع خود را روانه پارلمان کرده و آن نسخه‌ای از برگزیت را که به آن اعتقاد دارد پش ببرد. این در حالی است که کوربین در صورت پیروزی حتی ممکن است درباره خروج از اتحادیه اروپا بار دیگر همه‌پرسی برگزار کند. بنابراین، انتخابات پیش رو بیش از هر چیز بر ماهیت برگزیت متمرکز است.

جانسون برای کسب اکثریت در پارلمان دست به قمار زده است/ انتخابات پیش رو بیش از هر چیز بر ماهیت برگزیت متمرکز خواهد بود

این نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی با اشاره به سناریوهای پیش رو در رابطه با نتایج انتخابات گفت: تا به اینجای کار، بیشتر نظرسنجی‌ها از پیروزی جانسون حکایت دارد. آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که محافظه‌کاران با ۱۴ درصد امتیاز از حزب کارگر پیشی گرفته‌اند. این را هم باید در نظر گرفت که این اختلاف پیشتر ۹ درصد بود. بر اساس این نظرسنجی، میزان حمایت از حزب جانسون به ۴۵ درصد رسیده و میزان حمایت از حزب کارگر با دو امتیاز سقوط به ۳۱ درصد رسیده است. 

وی در ادامه عنوان کرد: البته این را باید در نظر گرفت که این خود پیروزی بزرگی برای حزب کارگر تلقی می‌شود، چراکه در ماه می میزان حمایت از این حزب حدود ۲۶ درصد بود. اما کوربین با ارائه طرح‌هایی برای افزایش مالیات‌ها و همچنین حمایت از بیمه سلامت عمومی نظر شماری را به خود جلب کند. اما تا به اینجای کار این نشان می‌دهد که چنین ترفندی برای شکست کامل جانسون کافی نیست. اما این را هم باید در نظر گرفت که در سیاست همه‌چیز پس از برگزاری انتخابات تعیین می‌شود و در نتیجه نمی‌توان چندان به این نظرسنجی‌ها دل بست. 

نکته دیگری که نباید از یاد برد این است که هیچ‌یک از احزاب رقیب ممکن است نتوانند اکثریت را در پارلمان از آن خود کنند. چنانچه جانسون نتواند این اکثریت را در دست گیرد، قمارش با شکست مواجه شده و تمامی برنامه‌هایش برای به سرانجام رساندن برگزیت و توافق با آمریکا و غیره به خطر می‌افتد. این در حالی است که اگر نتیجه انتخابات کاملا به ضرر جانسون تمام شود، حتی این احتمال وجود دارد که کوربین کرسی نخست‌وزیری را نیز تصرف کند. 

جانسون برای کسب اکثریت در پارلمان دست به قمار زده است/ انتخابات پیش رو بیش از هر چیز بر ماهیت برگزیت متمرکز خواهد بود

این استاد دانشگاه در رابطه با سیاست‌های احزاب رقیب برای به دست آوردن دل مردم در انتخابات پیش رو گفت: همان‌طور که گفتم، برگزیت و بیمه سلامت عمومی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در انتخابات پیش رو است. حزب محافظه‌کار وعده داده که برگزیت را بالاخره به سرانجام برساند و آن را تایید کند. از سوی دیگر، حزب کارگر نیز تمرکز خود را بر مذاکره مجدد بر سر برگزیت گذاشته است و خواستار برگزاری همه‌پرسی پس از گذشت شش ماه است. به نظر من، این خود باعث شده که مردم تا حدودی از این حزب رویگردان شوند، چراکه آنچه بیش از همه برای مردم اهمیت دارد خاتمه یافتن این برزخ سه ساله است. بازوی اقتصادی کوربین اما از جانسون قوی‌تر است. وی وعده داده که صندوق ملی حمل‌ونقل ایجاد کند تا در زیرساخت‌های این بخش از بریتانیا سرمایه‌گذاری شود. او همچنین وعده داده تا مالیات دهک‌های بالای جامعه را افزاش دهد و صنایع اصلی کشور را ملی کند. خب در مقایسه برنامه جانسون برای افزایش بدهی‌های بریتانیا در جهت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، حزب کارگر حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. اما در نهایت بعید به نظر می‌رسد که این موضوع بتواند به سود کوربین تمام شود. لااقل نظرسنجی‌ها که چنین نشان می‌دهد. 

نیکلاس کول در ادامه گفت: آنچه بیش از همه چالش‌برانگیز بوده عدم دستیابی به اکثریت در پارلمان است، امری که می‌تواند نتیجه فاجعه‌بار دیگری برای کشور به ارمغان داشته باشد؛ برگزاری انتخابات مجدد در سال ۲۰۲۰.  

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز