خبرگزاری کار ایران

امیر موسوی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

عدم حضور امیر قطر، شورای همکاری خلیج‌فارس را به شوک فرو برد/اختلاف میان دوحه و ریاض ریشه‌ای‌تر شده است

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۲۶۰

تحلیلگر مسائل کشورهای عربی گفت: آمریکایی‌ها اصرار دارند روابط قطر و عربستان عادی شود و حتی باید متذکر شوم که خروج نیروهای آمریکا از پایگاه هوایی العدید در قطر به همین خاطر صورت گرفته است.

«امیر موسوی» رایزن پیشین ایران در سودان با اشاره به برگزاری اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بسیاری بر این عقیده بودند که نشست این دوره شورای همکاری خلیج فارس می‌تواند محلی برای رفع اختلاف‌های عربستان و قطر باشد اما شاهد آن بودیم که این موضوع کاملاً برعکس شد. دعوتنامه‌ای که به امیر قطر از سوی عربستان سعودی ارسال شد دقیقاً حامل همان تشریفاتی بود که برای سایر رهبران عضو شورای همکاری خلیج فارس اعمال شد؛ به عبارت دیگر تمام تحلیلگران و ناظران بین‌المللی بر این عقیده بودند که ارسال دعوت‌نامه از سوی ریاض به دوحه نشانه‌هایی از رفع کدورت و عادی‌سازی روابط میان دو کشور است اما شاهد بودیم که این معادلات در لحظات آخر به هم ریخت. به گونه‌ای که امیر قطر از حضور در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس خودداری کرد و هیاتی از قطر به سرپرستی نخست‌وزیر این کشور وارد ریاض شد. این وضعیت به خوبی نشان می‌دهد که اختلاف میان قطر و عربستان همچنان ادامه دارد و حتی تهدیدها میان آنها ریشه‌ای‌تر شده است. من معتقدم عربستان شوکه شد.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که به خوبی نشان می‌دهد اختلاف میان قطر و عربستان سعودی همچنان ادامه دارد، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. داده‌ها و مستندات بسیار زیادی در عرصه پنهان و آشکار وجود دارد که نشان می‌دهد عربستان و امارات متحده عربی تلاش می‌کنند تا بتوانند جام جهانی ۲۰۲۲ را به لندن منتقل کنند. دلیل این موضوع این است که تمام پروازهایی که قرار است وارد قطر شود باید از حریم هوایی ایران عبور کنند؛ چراکه تنها راه ورود به این کشور، آسمان ایران است. به همین جهت سعودی‌ها و اماراتی‌ها در حال رایزنی برای تغییر مکان جام جهانی ۲۰۲۲ هستند که همین موضوع نشان می‌دهد تنش میان دو طرف همچنان به قوت خود باقی است.

این تحلیلگر مسائل کشورهای عربی با بیان اینکه داده‌ها و مستندات سیاسی و رسانه‌ای نشان از ادامه شکاف بر اساس شروط ۱۳گانه کشورهای محاصره‌کننده قطر دارد، گفت: مساله دیگری که به عنوان اختلاف بنیادین میان قطر و عربستان سعودی همچنان ادامه دارد بحث حمایت دوحه از جریان اخوان المسلمین است. عربستان شرط گذاشته که قطر نباید هیچ ارتباطی با این تشکیلات داشته باشد و همچنین مسائلی مانند سانسور الجزیره و قطع ارتباط با ایران از شروطی است که همچنان پاسخ آن در هاله‌ای از ابهام است؛ چراکه ایران تنها کشوری بود که پس از محاصره قطر توسط عربستان، امارات، بحرین و مصر حریم هوایی خود را به روی قطر باز کرد. به این جهت دوحه بر سر دو راهی قرار دارد و مشخص نیست آینده عادی‌سازی روابطش با سعودی‌ها چگونه خواهد بود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که ایالات متحده در پرونده عادی‌سازی روابط عربستان و قطر چه نقشی ایفاء می‌کند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوع‌های مورد اختلاف میان دوحه و ریاض این است که سعودی‌ها معتقد هستند که قطر در حال تزریق شیطنت در مصر، امارات و عربستان است. این ادعا اگرچه بسیار مهم و بزرگ است اما طرح چنین موضوع‌هایی باعث می‌شود که زمان بیشتری برای عادی‌سازی روابط میان کشورهای مذکور صرف شود. در پاسخ به این پرسش باید بگویم که موضوع دیگر این است که اعمال فشار ایالات متحده بر قطر تا حد زیادی مشهود است؛ آمریکایی‌ها اصرار دارند روابط قطر و عربستان عادی شود و حتی باید متذکر شوم که خروج نیروهای آمریکا از پایگاه هوایی العدید در قطر به همین خاطر صورت گرفته است. از سوی دیگر استقرار نظامیان ترکیه در خاک قطر هم به مزاج عربستان و حتی ایالات متحده خوش نیامده است. به هر ترتیب نشانه‌هایی از تمایل قطر برای تفاهم با ریاض وجود دارد اما تصاویر، اخبار و مستنداتی که از نشست روز گذشته شورای همکاری خلیج فارس در ریاض به بیرون درز کرده است، نشان می‌دهد که برای رفع تنش میان قطر و عربستان باید زمان بیشتری سپری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز