خبرگزاری کار ایران

پایگاه خبری العهد گزارش داد:

سناریوهای احتمالی جریان المستقبل لبنان در رایزنی‌های دوشنبه

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۸۹۶

مقام‌های مرتبط با عملیات تشکیل دولت لبنان هنگام پرسش از سناریوهای احتمالی دوشنبه آینده پاسخ خاکستری می‌دهند. تا کنون، گزینه‌ها به صورت نهایی تعیین نشده‌اند و زمان رایزنی‌ها نیز مشخص نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری العهد، مقام‌های مرتبط با عملیات تشکیل دولت هنگام پرسش از سناریوهای احتمالی دوشنبه آینده پاسخ خاکستری می‌دهند. تا کنون، گزینه‌ها به صورت نهایی تعیین نشده‌اند و زمان رایزنی‌ها مشخص نیست.

منابع بسیاری از نگرانی نسبت به تصمیم‌های جریان پارلمانی المستقبل و به طور مشخص از سوی «سعد الحریری»، نخست‌وزیر موقت لبنان خبر داده‌اند.

در سالن‌های سیاسی و در هر بحث و رایزنی درباره مقاصد حقیقی الحریری مدام این پرسش اصلی تکرار می‌شود که آیا از «سمیر الخطیب»  برای نخست وزیری لبنان حمایت می‌کند و عمق این حمایت تا چه میزان خواهد بود؟ 

این موضوع فقط در حد تعیین یک نام متوقف نمی‌شود و موضوع به موضع حقیقی جریان المستقبل در دوشنبه آینده وابسته است. همچنین تحرکات مردمی نیز در تعیین مسیر، سرنوشت‌ساز هستند. مسیر روز دوشنبه همچنان نامشخص بوده و سه سناریو برای این صحنه قابل طراحی است. 

پیش از بیان سه سناریو، لازم به ذکر است که اکثریت تشکل‌ها و جریان‌ها از  شفاف‌سازی موضع خود امتناع می‌کنند. «هادی حبیش»، عضو تشکل المستقبل یکشنبه را موعد تعیین تصمیم نهایی و موضع خود در قبال تعیین سمیر الخطیب مشخص کرده است. «البیر منصور»، عضو تشکل ملی اجتماعی نیز یکشنبه را زمان برگزاری نشست برای انجام رایزنی‌ها اعلام کرده است.

تشکل «اللقاء التشاوری» نیز هنوز موضع نهایی خود را تعیین کرده است. «عبدالرحیم مراد»، وزیر سابق تأکید می‌کند که گزینه این تشکل هنوز مشخص نشده و منتظر برگزاری نشست دراین باره است. 

اما «شامل روکز» نماینده جریان «المستقبل»  در پاسخ به پرسشی درباره نامزدی سمیر الخطیب گفت: «احتمالا نه الخطیب و نه الحریری هیچ یک را انتخاب نکنم و طی ساعات آینده تصمیم خود را می‌گیرم». 

«محمد شمس الدین»، پژوهشگر اطلاعات بین المللی نتیجه رایزنی‌های دوشنبه را وابسته به تصمیم جریان المستقبل می‌داند و به همین دلیل است که نام این تشکل در صدر فهرست دیدارها پس از نخست وزیران سابق و «ایرلی الفرزلی»، معاون پارلمان قرار دارد.

سه سناریوی احتمالی المستقبل در رایزنی‌های روز دوشنبه به این شرح است:

۱-جریان المستقبل سعد الحریری را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند و احتمال پیروی بقیه تشکل‌ها از این گزینه بالاست.

۲- جریان المستقبل  فرد دیگری را انتخاب کند که در این میان نام «سمیر الجسر» بر زبان‌ها جاری است. البته این گزینه ضعیف اما وارد است.

۳- جریان المستقبل در صورت گرایش بقیه تشکل‌ها به سمیر الخطیب رأی سفید دهد.

اما پس از آنچه گذشت همچنان این پرسش باقی می‌ماند که آیا سعد الحریری از کرسی ریاست سوم هم از بعد عملی و هم از بعد گفتاری دور می‌شود؟ بدون تردید روزهای پیش رو به این پرسش پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز