خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل عقب‌نشینی عربستان در قبال انصارالله/سناریوی امارات پس از خروج از جنوب یمن

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۷۴۶

کارشناس مسائل منطقه گفت: سعودی‌ها هزینه و فایده‌های خود را محاسبه کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که باید وارد گفت‌وگوی مستیقم با انصارالله شوند.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان اخیر عادل الجبیر مبنی بر نقش‌آفرینی انصارالله در معادلات سیاسی آینده یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از حدود یک سال پیش پرونده یمن دچار فراز و فرودهای فراوان در حوزه سیاسی و میدانی شده است و با توجه به دست برتر انصارالله و ارتش ملی یمن و کمک قاطع مردم این کشور، در ماه‌های اخیر مشاهده شد که دستاوردهای بسیار زیادی در محور امنیتی و سیاسی به نفع انصارالله یمن رقم خورده است. بسیاری بر این عقیده بودند که اقدام‌های انصارالله با یک منحنی مشخص به سیر نزولی دچار خواهد شد اما عملیات‌های پهپادی و همچنین عملیات نصرُ من‌الله به خوبی نشان داد که این تحلیل‌ها تا حد زیادی غلط از آب درآمده‌اند؛ چراکه انصارالله یمن نه تنها روی زمین بلکه در آسمان هم دست برتر نظامی را به نفع خود جهت‌دهی کرد که نشان از توانایی‌های این جریان در معادلات نظامی یمن دارد.

وی ادامه داد: در این میان بسیاری از جریان‌ها و دولت‌های منطقه‌ای از قبل به دنبال مذاکره میان انصارالله و عربستان بودند و براساس اسناد موجود، مشخص شد که چهار دور مذاکره میان این جریان و سعودی‌ها به صورت ویدئوکنفرانس انجام شده است. داده‌هایی که از سوی ریاض منتشر شد نشان داد انصارالله توانایی بالایی در محور دیپلماتیک و سیاسی پیدا کرده است و در همین راستا می‌بینیم که «عادل الجبیر» چند روز پیش نسبت به کنشگری سیاسی انصارالله رسماً اذعان می‌کند. وزیر مشاور سعودی در امور خارجه علناً اعلام کرده که انصارالله یمن در تحولات سیاسی این کشور نقش بسزایی دارد و همین موضوع نشان می‌دهد که ریاض تا حدودی به قدرت و نفوذ انصارالله در مسائل سیاسی و همچنین توان چانه‌زنی دیپلماتیک آن اعتراف کرده است. در این میان مجموع تحولاتی که از یک سال گذشته در یمن اتفاق افتاده بود باعث شد راهبرد سعودی‌ها تغییر کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه عربستان دو راهبرد کلی را در قبال یمن در دستور کار قرار داده است، گفت: عربستان پس از مشاهده این وضعیت و جمع و تفریق هزینه‌ و فایده‌های خود در یمن به این نتیجه رسید که نخست باید راهبرد اعمال فشار بر مردم یمن را در دستور کار قرار دهد و پس از آن در مرحله دوم، استراتژی مذاکره با انصارالله را شتاب بیشتری بخشید که همه این مولفه‌ها نشان می‌دهد سعودی‌ها به دنبال گفت‌وگو هستند. این مدل از عقب‌نشینی عربستان به خوبی نشان می‌دهد که آنها به دنبال مذاکره هستند. از سوی دیگر مشخص شده که در حوزه سیاسی با بن‌بست روبه‌رو شده‌اند و به دنبال راه گریز از وضعیت فعلی هستند. اینکه وزیر خارجه پیشین عربستان علناً اعلام می‌کند که باید وارد مذاکره با انصارالله و یمنی‌ها شویم، تنها نشانه‌ای از عقب‌نشینی آنها نیست بلکه سعودی‌ها به این درک رسیده‌اند که ادامه مناقشه در یمن می‌تواند برای آنها هزینه‌های گزاف از حیث اقتصادی، بین‌المللی و همچنین نظامی و امنیتی داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: خارج شدن امارات از جنوب یمن نباید به معنای عقب‌نشینی این کشور از کسب غنائمِ یمن قلمداد شود یا کنار کشیدن ابوظبی به مفهوم خارج شدن کامل از خاک این کشور ارزیابی شود، بلکه این وضعیت به دلیل چندگانگی تصمیم‌سازی در یمن این اتفاق افتاده است. باید توجه داشته باشیم که آمریکایی‌ها وارد پرونده سیاسی یمن شده‌اند و از این جهت امارات در حال تمرکز استراتژیک است. با این وجود، یمن از انصارالله گرفته تا دولت مستقر در صنعا همه آماده گفت‌وگو هستند و از این جهت باب مذاکره کاملاً باز است. اظهارات مقام‌های عربستان هم نشان می‌دهد که اصل گفت‌وگوها پذیرفته شده است اما آینده آن به قبول شروط انصارالله و آتش‌بس سراسری در یمن بستگی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز